ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: دولت نمی‌تواند بیکاری را مهار کند

دولت می‌بایست در سال جاری ۴۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کرد اما توفیقی به دست نیاورد. رییس جمهوری ایران از مخالفانش خواست به جای «حرف‌های صد من یک غاز» با دولت همراهی کنند.

رییس جمهوری ایران، شنبه یکم آبان در همایش «روز ملی روستا» اعلام کرد که دولت به تنهایی نمی‌تواند «موج بزرگ بیکاری» در ایران را مهار کند. حسن روحانی از مخالفانش خواست «دعواهای کودکانه» را کنار بگذارند و برای مهار بیکاری در ایران با دولت همکاری کنند.

حسن روحانی در همایش روستا، عکس: خبرگزاری مهر

روحانی در این همایش گفت: «بزرگ‌ترین مشکل کشور ما در سال‌های آینده موج بیکاری است و تمام مشکلات کشور، ریشه‌اش به بیکاری برمی‌گردد.»

بر اساس آخرین آماری که مرکز آمار از نرخ بیکاری در ایران منتشر کرده، نرخ بیکاری در میان زنان تقریباً دو برابر مردان است. بیشترین نرخ بیکاری هم در گروه سنی ۲۰ تا ۲۵ سال است. در این گروه سنی، ۲۲ درصد مردان جوان و ۴۵ درصد زنان جوان ایرانی بی‌کارند. علاوه بر این، نرخ بیکاری در استان‌های ایران هم تفاوت دارد. مرکز آمار در آخرین آماری که پاییز گذشته از نرخ بیکاری در استان‌های کشور منتشر کرد، اعلام کرده بود که استان کرمانشاه بالاترین نرخ بیکاری در ایران را دارد.

رییس جمهوری ایران در همایش یاد شده خبر داد که در سال جاری برای نخستین بار یک میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی شغل وارد بازار کار شده است. دولت از عهده مهار این موج برنمی‌آید. حسن روحانی در این‌باره به صراحت گفت: «با امکانات فعلی حتماً نمی‌توانیم پاسخگوی این تعداد متقاضی کار باشیم.»

او از مخالفانش خواست که به «دعواهای کودکانه» خاتمه دهند و با دولت همراه شوند و «یک حرکت بزرگ» برای مهار بیکاری در کشور را به وجود آورند.

سال گذشته، وزارت کار اعلام کرده بود که بیش از ۴۰ درصد اقتصاد کشور قابل ردیابی نیست. کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ مشارکت اقتصادی در ایران پائین است و میلیونها نفر از مردم ایران با وجود آنکه توانایی فعالیت اقتصادی دارند، اما معلوم نیست از چه راهی گذران می‌کنند.

شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهوری هم اعلام کرده بود که نرخ بیکاری در میان زنان تحصیلکرده ایرانی بیش از ۴۰ درصد است.

برای مهار بیکاری در ایران، دولت می‌بایست در سال جاری ۴۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کرد، اما در این زمینه توفیقی به دست نیاورد.

به پایان کار دولت «تدبیر و امید» هفت ماه بیشتر باقی نمانده. استعفای سه وزیر و ترمیم کابینه، دولت روحانی را آسیب‌پذیر کرده است.

حسن روحانی در همایش یاد شده از رسانه‌های مخالف دولت خواست « از دروغ، اتهام، اختلاف‌افکنی، ایجاد تفرقه و جناح‌بندی‌های غیرضروری» دست بردارند و به جای «حرف‌های صد من یک غاز» برای تخفیف بحران بیکاری تلاش کنند.

رییس جمهوری ایران به ترمیم کابینه هم اشاره کرد و گفت گاهی به ثبات و گاهی به تغییر نیاز است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروز

    حالا درصدي از واقعيت را هم بگويند بهتر از اين است که مانند احمدي نژاد دروغ بگويند. سيستمي که بر راسش ولايت فقيه باشد توقع نداشته باشيد که کشور توسعه يافته درست کنند یا کشور به اين سمت برود.