ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تولید بی‌سابقه تریاک در افغانستان در اثر پیشروی طالبان

سازمان ملل اعلام کرده که کشت خشخاش در افغانستان ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۲۰۱ هزار هکتار رسیده است. این بالاترین میزان کشت خشخاش در ۲۰ سال گذشته است.

تولید خشخاش در سال ۲۰۱۶ در افغانستان افزایش بی‌سابقه‌ای داشته. سازمان ملل اعلام کرده که کشت خشخاش در افغانستان ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۲۰۱ هزار هکتار رسیده. این بالاترین میزان کشت خشخاش در ۲۰ سال گذشته است.

کشت خشخاش در افغانستان

بر اساس برآورد دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، تولید تریاک در سال جاری در افغانستان به نسبت سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است.

دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل می‌گوید که حکومت افغانستان به دلیل پیشروی طالبان در زمینه مهار تولید تریاک در این کشور نه تنها توفیق چندانی به دست نیاورده بلکه وادار به عقب‌نشینی شده است.

کشت خشخشاش در ولایت هلمند همچنان پررونق است. در شمال افغانستان هم کشت خشخاش رونق بی‌سابقه‌ای پیدا کرده.

در سال ۲۰۱۵ مزارع خشخاش در افغانستان به آفت قارچی آلوده شد و تولید تریاک و هروئین در این کشور کاهش پیدا کرد. مزارع ولایت قندهار و هلمند که کانون کشت تریاک در افغانستان است، بیشتر آسیب دیدند. سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ گزارش داده بود که نیمی از محصول مزارع خشخاش در اثر این آفت قارچی از بین رفت. طبعاْ قیمت تریاک و هروپین افزایش پیدا کرد.

دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل به خبرگزاری رویترز گفته است که در سال جاری زارعان افغانستانی ۴۸۰۰ تن تریاک تولید کرده‌اند. در گزارش دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل آمده است که به دلیل عدم دسترسی به مزارع خشخاش در برخی ولایات افغانستان احتمالاً این آمار دقیق نیست و تریاک تولید شده به مراتب بیش از ۴۸۰۰ تن خواهد بود.

احساس ناامنی زارعان افغانستانی

تولید خشخاش در افغانستان با قدرت گرفتن روزافزون طالبان از سال ۲۰۰۶ به این سو به طور مدام رشد کرده است. یلینا بیلینکا از شبکه تحلیلگران افغانستان به خبرگزاری آلمان گفته است، پژوهش‌های این مؤسسه نشان می‌دهد که تناسبی وجود دارد بین احساس ناامنی در میان زارعان افغانستانی و اقبال کشت خشخاش در این کشور: «خشخاش طبیعی‌ترین گزینه زارعان جنگ‌زده است.»

در گزارش سازمان ملل از دولت افغانستان به خاطر رویکرد انفعالی‌اش در نابود کردن مزارع خشخاش انتقاد شده است. در این گزارش آمده که دولت افغانستان در سال جاری فقط ۳۵۵ هکتار از مزارع خشخاش را نابود کرده است.

یکی از دلایل انفعال دولت افغانستان ناامنی برخی ولایات در این کشور است. یک افسر پلیس دایره مبارزه با مواد مخدر افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است که علاوه بر این بودجه کافی هم برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند سوزاندن محصول مزارع خشخاش به معنای از میان بردن تنها درآمد زارعان افغانستانی‌ست و تا وقتی که چشم‌انداز تازه‌ای در برابر آن‌ها قرار نداشته باشد، این‌کار بی‌فایده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.