ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو دختر کُرد ایزدی برنده جایزه ساخاروف شدند

نادیا مراد و لامیا حاجی‌بشر، دو دختر کرد ایزدی از عراق، برندگان جایزه ساخاروف پارلمان اروپا، مدت‌ها اسیر گروه «دولت اسلامی» (داعش) بودند و در راه توجه جامعه جهانی به وضعیت زنان کرد ایزدی تلاش کرده‌اند.

نادیا مراد و لامیا حاجی‌بشر، دو دختر کرد ایزدی عراق جایزه ساخاروف پارلمان اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ را به‌دست آوردند. آن‌ها مدت طولانی اسیر گروه «دولت اسلامی» (داعش) بودند.

لامیا حاجی‌بشر (راست) و نادیا مراد

شماری از نمایندگان پارلمان اروپا پنج‌شنبه ۲۷ اکتبر / ۶ آبان خبر برنده شدن دو دختر کرد ایزدی را بر روی صفحه توئیتر خود اعلام کردند.

نادیا مراد و لامیا حاجی‌بشر که خود قربانیان بردگی جنسی از سوی داعش شده‌اند فعالانه در راه شناسایی جنایت‌های صورت گرفته در مورد زنان کرد ایزدی تلاش کرده‌اند.

جایزه ساخاروف در روز ۱۴ دسامبر / ۲۴ آذر امسال در استراسبورگ، محل پارلمان اروپا به این دو دختر کرد اهدا خواهد شد.

لامیا حاجی‌بشر ۱۸ ساله در ماه اوت ۲۰۱۴ (تابستان ۱۳۹۳) توسط داعش در عراق ربوده شد و مدت‌ها تحت شکنجه و مورد تجاوز قرار گرفت. او در طول اسارتش در مجموع پنج بار تلاش کرد تا فرار کند که چهار بار شکست خورد، تا زمانی که با یک انفجار مین افرادی که او را ربوده بودند کشته شدند و او با این‌که بر اثر ترکش انفجار یک چشم‌اش را از دست داده و صورتش سوخته بود موفق به فرار شد.

نادیا مراد ۲۳ ساله نیز در اواسط تابستان ۱۳۹۳ به‌مدت سه ماه به‌عنوان برده‌ جنسی داعش در اسارت این گروه تروریستی بود. او شش برادرش را در یورش شبه‌نظامیان داعش به روستای «کوچو»، محل زادگاهش، در حومه شهر شنگال از دست داد. نادیا پس از فرار از چنگ داعش به آلمان پناهنده شد و از تحمل سه ماه رنج خود و دو خواهر دیگرش سخن گفت. او همچنین گفت پس از اسارت به مقر نیروهای داعش منتقل شده و بارها مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است.

شورای اروپا ۱۰ اکتبر / ۱۹ مهر در نشست خود در استراسبورگ جایزه واسلاو هاول را به نادیا مراد تقدیم کرد.

جایزه ۵۰ هزار یورویی ساخاروف از سال ۱۹۸۸ تاکنون هر سال توسط پارلمان اروپا به یک یا چند فعال حقوق بشر و دمکراسی اهدا می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) این جایزه به نسرین ستوده، وکیل ایرانی مدافع حقوق بشر و جعفر پناهی، فیلمساز مطرح ایرانی تعلق گرفت.

پیش از این کسانی چون نلسون ماندلا، زندانی نامدار دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی و رئیس جمهور پیشین این کشور؛ الکساندر دوبچک، رهبر جمهوری سوسیالیستی چکسلواکی در رویدادهای «بهار پراگ» در سال ۱۹۶۸؛ تسلیمه نسرین، نویسنده و فمینیست بنگلادشی، آنگ سان سوچی، فعال سیاسی و مدافع حقوق بشر اهل برمه و ملاله یوسف‌زی، دختر نوجوان پاکستانی که هدف گلوله طالبان قرار گرفت، جایزه ساخاروف را دریافت کرده‌اند.

این جایزه در سال گذشته به وبلاگ‌نویس سعودی، رائف بدوی که در زندان به‌سر می‌برد اهدا شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.