ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض کارگران به طرح تحول سلامت

درحالی‌که کارگران همچنان خواستار بازگشت لایحه اصلاح قانون کار هستند، طرح ادغام سازمان تامین اجتماعی با سازمان بیمه سلامت اعتراض تشکل‌های کارگری را برانگیخته است.

چند تشکل کارگری در ایران خواستار توقف طرح ادغام منابع مالی صندوق درمان تامین اجتماعی با سازمان بیمه سلامت شدند. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز این طرح را به زیان «بیمه شدگان» دانست.

کارگران سال گذشته با تشکیل زنجیره انسانی پیرامون سازمان تامین اجتماعی مخالفت خود را با طرح ادغام اعلام کردند.

دولت یازدهم در آخرین سال فعالیت خود دو برنامه را در دستور کار قرار داده که با مخالفت تشکل‌های کارگری روبرو شده است.

درحالیکه کارگران همچنان خواستار توقف بررسی لایحه اصلاح قانون کار هستند، طرح دوباره ادغام سازمان تامین اجتماعی با منابع مالی وزارت بهداشت و درمان اعتراض تشکل‌های کارگری را برانگیخته است.

خبرگزاری کار ایران، "ایلنا"، جمعه هفتم آبان بیانیه اعتراضی چهار تشکل کارگری را منتشر کرد که خواستار توقف بررسی این طرح در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی شده‌اند.

کانون‌ هماهنگی شوراهای اسلامی کار کرمانشاه، کردستان، گیلان و اصفهان در این بیانیه، طرح ادغام صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت را «خط قرمز کارگران» دانسته و از مجلس شورای اسلامی خواسته‌ که «با تجدیدنظر در این طرح مانع دست اندازی به حق الناس متعلق به نیمی از جمعیت کشور و تحمیل خسارات سنگین به سازمان تامین اجتماعی شوند.»

این بیانیه کارگران را «صاحبان اصلی» صندوق درمان تامین اجتماعی خوانده و یادآور شده است: «در صورت تصویب این پیشنهاد خسارات سنگینی متوجه منافع کارگران بیمه شده در مقام صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی صورت خواهد گرفت.»

تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ایران نیز صبح امروز مخالفت این سازمان با طرح ادغام را اعلام کرد و گفت که این طرح «به زیان مشترک بیمه شدگان تامین اجتماعی و همه بخش‌های مختلف جامعه است».

او این طرح را موجب «لطمه زدن به انسجام و یکپارچگی ساختار سازمان تامین اجتماعی و به ویژه صندوق درمانی این سازمان» دانست و افزود  که در صورت تصویب این طرح «سازمان تامین اجتماعی از انجام فعالیت اصلی خود باز می‌ماند و این اتفاق می‌تواند از نظر ایجاد ناامنی اجتماعی با تخلفاتی که در زمان دولت گذشته در این سازمان اتفاق افتاد برابری کند.»

خانه کارگر هم در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی این طرح را «مصادره ذخایر و سرمایه‌ها و منابع بیمه‌ای چند نسل شرکای اجتماعی و بیمارستان‌ها، ‌اموال و حق بیمه کارگران» دانسته است.

این تشکل کارگری که از حامیان حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۴ به شمار می‌آید، اعلام کرده است: «هر نوع دست‌اندازی به ذخایر و سرمایه‌های کارگران با هر توجیه و به هر بهانه‌ای و با هر عنوان و هر طرحی، محکوم و در مقابل آن واکنش نشان خواهیم داد.»

خانه کارگر از کمیسیون تلفیق مجلس خواسته است که با این طرح «زیاده‌خواهانه پزشکان» مخالفت و آن را از دستور کار خارج کند.

شکشت طرح تحول سلامت

طرح تحول سلامت یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت و درمان دولت یازدهم است که به گفته مسعود پزشکیان نابب رئیس مجلس، طرحی «شکست خورده است».

این طرح سال ۸۹ از سوی کمیسیون بهداشت و درمان به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه شد اما تا آغاز به کار دولت یازدهم به دلیل مخالفت تشکل‌های کارگری مسکوت ماند.

دولت یازدهم که بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های ارائه شده از سوی دولت احمدی‌نژاد به مجلس را پس گرفت، با این طرح مخالفتی نداشت. حسین قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان ایران فروردین ۹۳ گفته بود که برای اجرای این طرح «تجمیع بیمه‌های درمانی ضرورتی انکار ناپذیر است».

بر مبنای این طرح دولت در نظر دارد که منابع مالی صندوق درمان سازمان تامین اجتماعی را با سازمان بیمه سلامت که تحت نظر وزارت بهداشت و درمان است، ادغام کند.

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال گذشته این طرح را به زیان سازمان تامین اجتماعی دانسته و گفته بود که وزارت کار با این طرح مخالف است.

این طرح در دو سال گذشته نیز با مخالفت تشکل‌ها و فعالان کارگری روبرو شده است. آبان سال گذشته نزدیک به پنج هزار کارگر با تشکیل حلقه انسانی پیرامون سازمان تامین اجتماعی، از دولت خواستند که «استقلال مالی و اداری تمامی بخشهای این سازمان را تضمین کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسین ج

    سلام اگر درمان را می خواهد ادغام کنند پس آموز پزشکی در وزارت علوم ادغام شود!