ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فدریکا موگرینی برای رایزنی با روحانی و ظریف وارد تهران شد

سه روز پس از تصویب قطعنامه عادی‌سازی مناسبات با ایران در پارلمان اروپا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه برای دیداری یک روزه وارد تهران شد. گفته شده که محور مذاکرات سفر، بحران سوریه است.

شامگاه جمعه (۷ آبان/ ۲۸ اکتبر) فدریکا موگرینی برای سفری یک‌شبه وارد تهران شد. به نوشته خبرگزاری ایسنا، برنامه این سفر، ملاقات با حسن روحانی و جواد ظریف و محور آن موضوع سوریه است.

ایسنا می‌نویسد موگرینی پس از رایزنی با حسن روحانی و بعد از شرکت در نهار کاری با ظریف، عصر شنبه تهران را به مقصد ریاض ترک خواهد کرد.

این سفر از پیش برنامه ریزی شده و در چارچوب رایزنی‌های اتحادیه اروپا با ایران و عربستان به عنوان دو کشور موثر و صاحب نفوذ در اوضاع سوریه انجام می‌گیرد.

تهران در بحران سوریه، جانب بشار اسد را گرفته و تحت لوای "کمک‌های مستشاری"، نیروی نظامی و شبه‌نظامی به سوریه اعزام می‌کند. ریاض اما حامی گروه‌های مسلح اپوزیسیون سوری و خواستار ساقط شدن اسد از قدرت است.

موگرینی تنها چند ساعت پس از خاتمه دیدارهای سه جانبه و دو جانبه وزیران خارجه ایران، روسیه و سوریه در مسکو به تهران رفت.  سرگئی لاوروف، جواد ظریف و ولید معلم در نشست روز جمعه، بر ضرورت نابودی تروریسم، تمامیت ارضی و بازسازی ساختارهای سوریه تاکید کردند. لاوروف ناپدار بودن آتش‌بس حلب و ناکام ماندن اقدامات امدادی در این شهر را به دوش متحدان غربی مخالفان اسد انداخت.

سه روز پیش‌تر، پارلمان اروپا قطعنامه عادی سازی مناسبات با ایران را با اکثریت قاطع تصویب کرد. هدف از این مصوبه، سود جستن از نفوذ بیشتر اروپا بر ایران در قیاس با آمریکا برای یافتن راه‌حلی سیاسی در بحران سوریه و یمن و هم‌چنین کاهش تنش میان تهران و ریاض عنوان شده است.

این مصوبه باب همکاری و تعامل و مناسبات با ایران را باز می‌کند اما یادآوری می‌کند که همکاری‌ها باید زمینه سوق دادن ایران به رویکردهای مناسب‌تر در منطقه، شفاف سازی اقتصادی و رعایت موازین حقوق بشری را فراهم سازد.

اتحادیه اروپا هم‌چنین در نظر دارد یک دفتر نمایندگی در تهران دایر کند.

ایسنا می‌نویسد قرار است دور دوم گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا در نوامبر ۲۰۱۶ در بروکسل به ریاست مجید تخت‌روانچی و هلگا اشمید برگزار شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رامین

    آخه چرا حجاب رو قبول کردی خانم