ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در ایران تنها ۱۶ مهدکودک دولتی وجود دارد

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی گفت که وجود ۱۷ هزار مهدکودک غیردولتی «مایه افتخار نظام» است و دولتی کردن آموزش پیش دبستانی غیرممکن است.

محمد نفریه، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی ایران از وجود تنها ۱۶ مهدکودک دولتی در ایران خبر داد و گفت ساختار دولتی کردن مهدکودک‌ها «به هیچ عنوان» در آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی وجود ندارد.

طرح توزیع یک وعده غذای گرم در یکی از مهدکودک‌های مناطق محروم

نفریه یکشنبه ۹ آبان به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفت که برآوردن خواسته فعالان حوزه کودک برای راه‌اندازی مهدکودک‌های دولتی در ایران «غیرممکن» است.

به گفته نفریه در ایران ۱۷ هزار مهد کودک وجود دارد و به جز ۱۶ مهدکودک، بقیه متعلق به بخش خصوصی و غیردولتی است.

این مقام سازمان بهزیستی ایران گفت که هشت هزار مهدکودک از کل مهدکودک‌های ایران در مناطق حاشیه‌ای شهری و روستایی تأسیس شده است و به تمامی آنها «یک وعده غذای گرم، خدمات تجهیز و توسعه و همچنین شهریه سه دهک پایین جامعه» داده می‌شود.

او وجود این تعداد از مهدکودک‌های غیر دولتی را «افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی ایران» دانست و افزود که در حال حاضر ساختار دولت به گونه‌ای نیست که بتواند دو سال پیش دبستانی را اجباری کند. او گفت: «در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته آموزش‌های پیش از دبستان اجباری نیست و آنها نیز با حمایت‌ها و مشوق‌های اجتماعی آمار تحت پوششان این مراکز را در کشورشان افزایش می‌دهند».

در مهرماه گذشته تعدادی از انجمن‌های حمایت از حقوق کودکان در ایران از جمله «شبکه یاری کودکان کار و خیابان»، «انجمن حمایت از حقوق کودک»، «جمعیت امداد دانشجویی امام علی» و « انجمن مهر و ماه» در نشستی به بررسی آموزش‌های پیش از دبستان پرداختند و خواستار دولتی شدن مهدهای کودک به ویژه در نقاط حاشیه‌ای شهرها و روستاها شدند.

به عقیده فعالان این حوزه، رایگان بودن آموزش کودکان از حقوق ابتدایی آنها است و سپردن مهدهای کودک به بخش خصوصی امکان استفاده از آنها را برای طبقه کم‌ درآمد و حاشیه نشینان مشکل و یا غیرممکن می‌کند.

بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای تمام آحاد مردم تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسائل تحصیلات عالی را «تا سرحد خودکفایی کشور» به طور رایگان گسترش دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.