ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احکام سبک برای متهمان حمله به سفارت عربستان

هر ۲۰ متهم حمله به سفارت عربستان سعودی بسیجی هستند و سابقه حضور در جبهه و سوریه را دارند. طولانی‌ترین حکم قضائی آن‌ها شش ماه است و گروهی از آن‌ها هم تبرئه شده‌اند. متهمان از اتهام تخریب سفارت عربستان سعودی نیز تبرئه شده‌اند.

بر اساس حکم قضائی ۲۰ متهم حمله به سفارت عربستان سعودی در دادگاه ویژه کارکنان دولت، شدیدترین محکومیت شش ماه عنوان شده و متهمان از اتهام تخریب سفارت نیز تبرئه شده‌اند.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی سال گذشته به آتش کشیده شد.

مصطفی شعبانی، وکیل چند متهم حمله به سفارت عربستان سعودی، چهارشنبه ۱۴ آبان ضمن اشاره به این‌که هنوز احکام متهمان به‌طور رسمی ابلاغ نشده، گوشه‌هایی از این احکام را اعلام کرد.

شعبانی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت چند نفر از متهمان در مورد اتهام اخلال در نظم عمومی به شش ماه حبس و برخی به ۹۱ روز زندان محکوم شده‌اند و عده‌ای از این ۲۰ نفر هم تبرئه شده‌اند.

او گفت حکم شش ماه زندان مربوط به یکی از رهبران حمله می‌شود.

به‌گفته مصطفی شعبانی متهمان حمله به سفارت عربستان سعودی از اتهام تخریب ساختمان سفارت تبرئه شدند. او گفت چون عربستان سعودی به‌عنوان شاکی خصوصی در این‌باره شکایتی نکرده بود متهمان تبرئه شدند.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی سال گذشته در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر به آتش کشیده شد. در مشهد نیز با این‌که تعداد زیادی از نیروهای انتظامی در برابر کنسولگری عربستان سعودی حضور داشتند گروهی با پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا به آن حمله کردند.

متهمان پرونده حمله به سفارت عربستان سعودی ۴۵ نفر بودند که پرونده ۲۵ نفر آن‌ها در دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی می‌شود و بررسی پرونده ۲۰ متهم دیگر نیز به دادگاه ویژه کارکنان دولت واگذار شده است. در اتهام‌های متهمان دادگاه ویژه کارکنان دولت، تخریب عمدی سفارت عربستان سعودی و ایجاد حریق و همچنین اخلال در نظم عمومی مطرح شده بود.

سابقه حضور متهمان در جبهه و سوریه

مصطفی شعبانی همچنین گفت هر ۲۰ متهم مربوط به دادگاه ویژه کارکنان دولت، بسیجی هستند و سابقه حضور در جبهه و سوریه را دارند.

شعبانی افزود همه متهمان در دادگاه اعلام کرده‌اند که نیروی انتظامی از حمله آن‌ها به سفارت جلوگیری نکرده و مانعی ایجاد نکرده بودند.

وکیل متهمان در پایان گفت به این احکام صادرشده اعتراض خواهد کرد و ۲۰ روز برای این کار فرصت دارد.

پس از حمله به سفارت عربستان سعودی، این کشور روابط پرتنش خود با ایران را به‌طور کامل قطع کرد. این حمله همچنین موجب شد تا چندین کشور دیگر نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش دهند.

محافل رسانه‌ای و امنیتی ایران ابتدا از حمله به سفارت عربستان سعودی تمجید کردند اما به‌تدریج با گسترش پیامدهای آن، این اقدام را مشکوک و حساب شده خوانده و آن را به اطرافیان یک مرجع تقلید تندرو، انگلیسی‌ها، عوامل نفوذی، مخالفان دولت یا ایادی ریاض مرتبط ساختند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Roozbeh

    البته اين حكم صورى و اجرا كه نخواهد شد در آينده براى ترفيع گرفتن استفاده خواهد شد براى نمايندگى مجلس يا وزير شدن. علت اينكه سفارت عربستان از اين افراد شكايت نكرده شباهت و شناخت آنها از " عدالت اسلامى" دركشور خودشون و ايران و مى دونن چقدر قوه قضايه در كل خاور ميانه بى طرف عمل ميكنه.

  • دوربین

    ۱۶ سال زندان برای نرگس محمدی و شش ماه برای تخریب سقارتخانه و ذلیل کردن ملت ایران. این هدالت اسلامی هم همه ی چیزهای دیگر که اسلامی هست مثلا حقوق بشر اسلامی، حقوق زن و اقلیت ها در اسلام، دمکراسی اسلامی، حال آدم رو به هم می زنه. اسلام یک جسد در حال پوسیدنه و اینها بوی گند این جسده!

  • زمانی

    این حکم جایزه نقدی هم برای " ۲۰ متهم " حمله و تخریب سفارتخانه و کنسولگری در نظر گرفته؟

  • nader

    محکومیت سعید مرتضوی جنایتکار تنها به ۱۳۵ ضربه شلاق!!