ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانه فروغ فرخزاد تخریب شد

خانه‌ای که فروغ فرخزداد سال‌های پایانی زندگی‌اش را در آن سپری کرد، از حافظه تاریخی تهران محو شد. به جای این خانه یک عمارت سه طبقه در دست ساخت است.

خانه‌ای که فروغ فرخزاد، شاعر شناخته‌شده ایران در سال‌های پایانی زندگی‌اش در آن زندگی می‌کرد، تخریب شده و به جای آن یک عمارت سه طبقه ساخته می‌شود.

خانه‌‌ای که فروغ فرخزداد در اواخر عمر در آن زندگی می‌کرد از خاطره تهران زدوده شد. (عکس: اینستاگرام هوشنگ گلمکانی)

هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما و روزنامه‌نگار به خبرگزاری مهر گفته است که از سال ۱۳۵۵ که با کاوه گلستان، عکاس فقید ایرانی آمد و شد داشته، خانه تخریب‌شده در محله دروس در تملک فروغ فرخزاد بوده است. پس از درگذشت فروغ، کاوه گلستان مدتی در این خانه زندگی می‌کرده و بعد از درگذشت این هنرمند عکاس نیز خانه به شکل نیمه‌متروک درآمده و مدتی پیش به فروش رسیده، تخریب شده و به جای آن یک آپارتمان سه طبقه با پارکینگ و امکانات رفاهی در دست ساخت است.

این نخستین بار نیست که خانه مشاهیر و شخصیت‌های برجسته فرهنگی ایران تخریب می‌شود. پیش از این در آبان ۹۲ خانه غلامحسین بنان، استاد آواز ایران تخریب شد و به جای آن یک عمارت سیمانی بلندمرتبه ساخته شد.

محمد بهشتی، مشاور وقت سازمان میراث فرهنگی گفته بود:

«ما هنوز یاد نگرفتیم، شواهد مربوط به خاطراتمان را حفظ کنیم. دوران سختی را داریم طی می‌کنیم. شهر به مثابه چیزی بودن با شهر به مثابه جایی بودن در تضاد و تعارض است.»

محمد رضا شفیعی کدکنی، شاعر نام‌آشنا در مقاله‌ای با عنوان «از چنین ملتی جگونه باید توقع حافظه تاریخی داشت»، با اشاره به محو شدن گور فرخی یزدی، از تخریب گور شاعران و زدودن خاطره و اثر آنان در زندگی اجتماعی ایرانیان انتقاد کرده است.

او در این مقاله می‌نویسد:

«چرا هیچ‌کس نمی‌داند که قبر فرخی یزدی کجاست؟ خواهید گفت: "شاید در فلان گورستانی بوده است که اینک تبدیل به پارک شده است." در آن صورت این پرسش تلخ‌تر به میان خواهد آمد که چرا ما این چنین ناسپاس و فراموشکاریم که محلی که فرخی یزدی در آن مدفون شده است تبدیل به پارک شود و یک سنگ یادبود برای او در آن پارک نگذاریم؟»

علاوه بر تخریب خانه شاعران و برخی بناهای تاریخی تهران در سال‌های گذشته، تخریب و تحریف سنگ مزار محمد علی سپانلو و سهراب سپهری هم در هفته‌های گذشته به نگرانی‌هایی دامن زد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.