ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عباس عبدی: از اشغال سفارت آمریکا با معیار امروزم دفاع نمی‌كنم

عباس عبدی از دانشجویان اشغال‌کننده سفارت آمریکا در ٣٧ سال پیش، می‌گوید این اقدام را باید در شرایط خودش بررسی کرد و اکنون «همه چیز» تغییر کرده است. او می‌گوید اشغال سفارت آمریکا به این زودی‌ها به تاریخ نخواهد پیوست.

عباس عبدی، از دانشجویانی که در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند، می‌گوید اشغال سفارت بر اساس شرایط آن زمان رخ داد و با معیارهای امروز قابل دفاع نیست.

عباس عبدی، از دانشجویان سابق موسوم به خط امام که در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند

به‌گزارش «اعتماد»، عبدی عصر چهارشنبه ۱۲ آبان در نشستی به‌مناسبت سالگرد اشغال سفارت آمریکا درباره این‌كه آیا از اقدام آن روز خود دفاع می‌كند یا خیر، اشغال سفارت را پاسخ به شرایط آن زمان دانست و اکنون «افراد، شرایط، آمریكا و همه‌چیز» تغییر كرده است.

عبدی گفت: «من آدم نادانی نیستم كه از كنش ٢٠ سالگی در ۶۰ سالگی‌ام دفاع كنم. از آن اتفاق با معیار امروزم دفاع نمی‌كنم، آن اتفاق در شرایط خودش رخ داد.»

٣٧ سال پیش در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۵۸ (۴ نوامبر ۱۹۷۹) تعدادی از فعالان دانشجویی موسوم به دانشجویان پیرو خط امام به سفارت آمریکا در تهران حمله کردند و ۶۶ دیپلمات آمریکایی را به گروگان گرفتند. این گروگان‌گیری ۴۴۴ روز به‌طول انجامید و در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۵۹ (۲۰ ژانویه ۱۹۸۱) پایان یافت. اشغال سفارت آمریکا در تهران را بزرگ‌ترین رویارویی ایران و آمریكا در تاریخ معاصر می‌دانند که به مسدود شدن كلیه حساب‌های ایران و قطع تمامی روابط اقتصادی و دیپلماسی میان ایران و آمریكا انجامید.

عباس عبدی متوسط سن دانشجویانی که به سفارت آمریکا حمله کردند را كم دانست و گفت ۱۰ تا ۱۲نفر آن‌ها نیروی اصلی بودند كه از میان آن‌ها تنها یك نفر به نام «سیف‌اللهی» گرایش اصولگرایی دارد.

به‌گفته عبدی دانشجویان حمله‌کننده چهار رده بودند که از جمله عزت‌الله ضرغامی، رئیس آینده صدا و سیمای جمهوری اسلامی به لحاظ سلسله مراتبی در رده‌های پایین دانشجوها قرار می‌گرفت.

اشغال سفارت آمریکا در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۵۸ (۴ نوامبر ۱۹۷۹) در تهران

این فعال سیاسی همچنین افزود محمود ‌احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران که در آن زمان نماینده دانشگاه علم و صنعت و نماینده یك دانشگاه دیگر بود با اشغال سفارت آمریکا مخالفت كرده بود.

پیش از این نیز گفته می‌شد احمدی‌نژاد در آن زمان بیشتر با حمله سفارت اتحاد شوروی سابق موافق بود.

در مورد اجازه آیت‌الله خمینی رهبر انقلاب ایران برای اشغال سفارت، عبدی گفت: «در مورد اشغال سفارت بحث بود از امام اجازه بگیریم یا نه. تحلیل این بود كه این كار را نكنیم چون اجازه گرفتن از امام باعث می‌شد ایشان هم مسئولیت پیدا كند. از طرفی فكر می‌كردیم ایشان اگر موافق باشد هم نمی‌گفت. بنابراین در جمع‌بندی‌ها گفتیم اگر امام مخالف این كار بود بعد از اطلاع از نظر ایشان از سفارت آمریكا بیرون می‌رویم.»

خمینی در آن زمان با پشتیبانی خود از اشغال سفارت آمریکا عملاً تنش بین دو کشور را به بحران عمیقی تبدیل کرد.

عباس عبدی در بخش دیگری از سخنان خود اشغال سفارت آمریکا را همچنان از مسائل امروز دانست و گفت: «چون در مورد آمریكا مسائل هنوز حل نشده و تحلیل آن در نگاه امروز ما اثرگذار است. اشغال سفارت هنوز به تاریخ نپیوسته و به این زودی‌ها هم نخواهد پیوست. هنوز افراد نسبت به آن موضع دارند و نمی‌توان آن را بی‌طرفانه بررسی كرد.»

روز گذشته (چهارشنبه) علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب ایران در سخنانی به‌مناسبت سالگرد اشغال سفارت آمریکا بار دیگر به آمریکا تاخت و کسانی را که خواهان مذاکره و بهبود رابطه با آمریکا هستند به باد انتقاد گرفت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Roozbeh

    اين هم سفسطه كردن از ملا ها يادگرفته . عملكرد ٢٠ سال پيش با معيار هاى ديروز درست بوده و لى همون عمل با معيار ٤٠ سال بعد بنظر آقا غلط. مرتيكه همين شما بوديد كه حمله به سفارت خونه ها رو مد كرديد حالا مال شما اون زمان خوب بود مال اين حاجى پشم آلو هاى الان كه هر روز كفش و كلاه ميكنن ميريزن تو يه سفارتخونه اون هم با چوب وچماق غلط. حالا خودمونيم معيارهاى كه شما بهش اشاره ميكنيد چى چى هست . شما بعنوان يك اصلاح طلب شناخته شد ه ايد و تا اونجا كه من اسهال طلب ها رو شناختم تنها معيار و اصولى كه بدان اعتقاد دارند كرنش به خواسته هاى ولى فقيه و حفظ نظام اسلامى است خلاصه مردم و منافع آنها براى شما هيچ اند. اگر اشتباه ميكنم از معيار هاتون بيشر بگيد و البته همچنين از پايبندى به آنها تا ما هم مستحضر بشيم.

  • میر ز ا رضا

    عبدی گفت: «من آدم نادانی نیستم که از کنش ٢٠ سالگی در ۶۰ سالگی‌ام دفاع کنم. از آن اتفاق با معیار امروزم دفاع نمی‌کنم، آن اتفاق در شرایط خودش رخ داد.» خود گویی و خود خندی - عجب شخص هنرمندی!!!

  • ایران

    واما شما جنایتکاران حمله کننده به سفارت آمریکا یعنی اولین متجاوزین به خاک کشوری دیگر!یعنی عمل شما دقیقا مشابه حمله وتجاوز عراق به ایران بود و با اطمینان میتوان گفت یکی از علل اصلی آن بود. تنها هدف شما عقب نماندن از قافله خودنمایی جنایتکاران مقابل رییسشان خمینی و کسب مقام و منسب و شهرت بود که بنا به فرمایش قرآن وقتی کار برای خدا نباشد و باعث تجاوز و ظلم وفساد شود منفور درگاه حق است و باعث رسوایی و خفت میشود که برای شما اتفاق افتاد، نه تنها سمتی به شما داده نشد بلکه بهمراه جنایتکاران سپاه و بسیج وحوزه های علمیه ومداحان فاسد بیسواد جزء منفورترین قشر اجتماع هستید و لعن و نفرین این مردم همراه شماست.

  • hamid

    در این خاطرات آقای عبدی چه می‌گوید و چه نمی‌گوید! نمی‌گوید رعایت قوانین بین‌المللی حتا به عنوان منتقد به بعضی‌ از آنها چه در باره کارهای دیروز چه در باره کارهای امروز لازم است!چرا؟ چون از این مهم هیچ نمی‌فهمد! نمی‌گوید که اگر سفارتخانه‌ای در کشوری است این ملت آنجا است که امن داده و حرف ملت را نباید زمین زد!! حتا امروژم این مهم را نمی‌فهمد؟ نمیپرسد چه کسانی طرح سفر شاه از کانادا به آمریکا را کشیدند تا این عده نادان، ایران را وارد بحرانی‌ عظیم بنفع منافع آنها بکنند! از مخالفین اشغال صحبت میکند و از احمدی‌نژاد یاد میکند که او و باندش می‌خواستند سفارتخانه دیگری را اشغال کنند!! یعنی‌ نادان مثل ایشان و همدستانش بودند اما از مرحوم بازرگان نخست وزیر وقت که این خیانت را بنام احترام به حقوق بین‌الملل محکوم کرد، صحبت نمیکند! از اینکه این خیانت چه بحرانهایی را به ایران تحمیل کرد صحبت نمیکند ! فراموش کرده بگوید کا بعد از اینکه این خیانت منجر به استعفای دولت موقت شد، وزیر امور خارجه آنزمان آقای بنی‌صدر گفت با اینکار این ملت ایران است که به گروگان آمریکا در آمده و نه برعکس و محکوم کرد. نمیگوید که بنی‌صدر چون دست قدرتهای خارجی برای انحراف انقلاب را دید سعی‌ کرد مانع آنچه که بعدها اکتبر سوپرایز و ایرانگیت معروف شد و منجر به قرارداد ننگین الجزیره که هیچکس تا امروز مفاد آنرا حق نداشته ببیند! شود اما نتوانست و در سال ۶۰ خمینی که این خیانت را انقلاب دوم برگتر از انقلاب ایران نامید با خطاب به ملت ایران گفت "اگر ۳۵ ملیون شما بگویید بله من خواهم گفت نه" و کودتا کرد و در نتیجه استبداد دینی را تاسیس کرد!! شاد باشید. حمید

  • زمانی

    معیار امروز و دیروز ندارد، آنروز هم که به سفارت آمریکا حمله کردید حمله به خاک کشور دیگر (سفارتخانه آنان) و گروگانگیری دیپلماتها تبهکاری و عملی تروریستی بود، اکنون هم هست و خواهد بود.

  • ایراندوست

    آقای عبدی ! بخاطر پیامد‌های آن ماجرا، ۱-سرکوب خشونت آمیز مخالفین، ۲- جنگ عراق با ایران، ۳- تحریم‌های سیاسی و اقتصادی غرب با ایران ۴- بی‌ آبرویی ملت ایران در انظار جهانی‌ و..... باید محاکمه شوید و به تاریخ جواب دهید ! هرچند که امروز میدانید که عروسک کوکی چه کسانی بوده اید ؟