ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست روشنفکران جهان برای آزادی زندانیان سیاسی

<p>بيش از ۱۳۰ نفر از استادن دانشگاه و روشنفکران از سراسر جهان با ارسال نامه&zwnj;ای به آيت&zwnj;الله علی خامنه&zwnj;ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران خواهان آزادی ابراهيم يزدی، دبير کل نهضت آزادی و همه زندانيان سياسی شدند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>به گزارش تارنمای کلمه، نويسندگان اين نامه &laquo;اعتراض صلح&zwnj;آميز در برابر سياست&zwnj;های دولت&raquo; را تنها جرم زندانیان سياسی برشمرده&zwnj;اند و بازداشت آن&zwnj;ها را &laquo;نقض غير قابل توجيه&raquo; اصول و روابط پذيرفته شده بين&zwnj;المللی حقوق بشر&raquo; خوانده&zwnj;اند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>به نوشته امضاکنندگان اين نامه، &laquo;ابراهيم يزدی، انسان والايی ست که بيش از ۶۰ سال از زندگی خود را به اصلاحات دموکراتيک در ايران و ترويج احترام به حقوق بشر در سراسر جهان اسلام اختصاص داده است.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>در ادامه اين نامه آمده: &laquo;بيش از ٣٠ سال است که ابراهيم يزدی، مظهر اعتدال در داخل ايران بوده و پيوسته مخالفت خود را نسبت به اقدامات خشونت&zwnj;آميز بعضی از دولت&zwnj;مردان که منجر به دشمنی در جامعه و نقض کرامت انسانی می&zwnj;گردد، اعلام داشته است.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>نويسندگان نامه از آيت&zwnj;الله خامنه&zwnj;ای خواسته&zwnj;اند تا به &laquo;ناديده گرفته شدن اصول حقوق بشر که در نهايت باعث از بين رفتن اعتماد بين دولت و ملت ايران و مسدود شدن گفتمان ملی و اصلاح&raquo; می&zwnj;شود، پایان دهد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>به نوشته امضاکنندگان این نامه &laquo;هر زمان که از فعاليت&zwnj;های عادی سياسی شهروندان جلوگيری به&zwnj;عمل آيد، روش&zwnj;های خشونت&zwnj;آميز اجتناب&zwnj;ناپذيرخواهد بود.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>نويسندگان اين نامه علاوه بر ابراهیم يزدی از نسرين ستوده، محمد نوری&zwnj;زاد، مصطفی تاج&zwnj;زاده، عبدالله مؤمنی، مجيد توکلی، فريد طاهری، عماد بهاور، بهاره هدايت، جعفر پناهی، ليلا توسلی، مهديه گلرو، محسن ميردامادی، فيض&zwnj;الله عرب&zwnj;سرخی، عمادالدين باقی، منصور اسانلو، عيسی سحرخيز، مسعود باستانی، احمد زيدآبادی، هدی صابر، نازنين خسروانی، محسن صفايی فراهانی، ريحانه طباطبايی، ساجده کيانوش&zwnj;راد، محسن امين&zwnj;زاده ، عبدالله رمضان&zwnj;زاده، فرزانه رستمی، مهدی محموديان و بهمن احمدی&zwnj;امويی نام برده&zwnj;اند و خواهان آزادی آن&zwnj;ها شده&zwnj;اند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>ريچارد فالک، گزارشگر ويژه سازمان ملل در زمينه حقوق بشر، نوام چامسکی، یورگن هابرماس، ارنستو لاکلو، چانتال مافو، جان اسپوزيتو و سارا روی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>پس از برگزاری انتخابات بحث&zwnj;برانگيز رياست&zwnj;جمهوری ايران در سال گذشته، ده&zwnj;ها نفر از فعالان سياسی، دانشجويی، زنان و روزنامه&zwnj;نگاران در ايران بازداشت شدند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>ابراهيم يزدی روز نهم مهرماه ٨٩ به همراه گروهی از اعضای رهبری نهضت آزادی ايران به اتهام شرکت در مراسم ختم و &laquo;نماز جمعه غيرقانونی&raquo; در اصفهان بازداشت شد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>همه بازداشت&zwnj;شدگان در روزهای بعدی آزاد شدند اما ابراهيم يزدی با گذشت نزديک به دو ماه همچنان در بازداشت و در زندان اوين به&zwnj;سر می&zwnj;برد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

بيش از ۱۳۰ نفر از استادن دانشگاه و روشنفکران از سراسر جهان با ارسال نامه‌ای به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران خواهان آزادی ابراهيم يزدی، دبير کل نهضت آزادی و همه زندانيان سياسی شدند.

به گزارش تارنمای کلمه، نويسندگان اين نامه «اعتراض صلح‌آميز در برابر سياست‌های دولت» را تنها جرم زندانیان سياسی برشمرده‌اند و بازداشت آن‌ها را «نقض غير قابل توجيه» اصول و روابط پذيرفته شده بين‌المللی حقوق بشر» خوانده‌اند.

به نوشته امضاکنندگان اين نامه، «ابراهيم يزدی، انسان والايی ست که بيش از ۶۰ سال از زندگی خود را به اصلاحات دموکراتيک در ايران و ترويج احترام به حقوق بشر در سراسر جهان اسلام اختصاص داده است.»

در ادامه اين نامه آمده: «بيش از ٣٠ سال است که ابراهيم يزدی، مظهر اعتدال در داخل ايران بوده و پيوسته مخالفت خود را نسبت به اقدامات خشونت‌آميز بعضی از دولت‌مردان که منجر به دشمنی در جامعه و نقض کرامت انسانی می‌گردد، اعلام داشته است.»

نويسندگان نامه از آيت‌الله خامنه‌ای خواسته‌اند تا به «ناديده گرفته شدن اصول حقوق بشر که در نهايت باعث از بين رفتن اعتماد بين دولت و ملت ايران و مسدود شدن گفتمان ملی و اصلاح» می‌شود، پایان دهد.

به نوشته امضاکنندگان این نامه «هر زمان که از فعاليت‌های عادی سياسی شهروندان جلوگيری به‌عمل آيد، روش‌های خشونت‌آميز اجتناب‌ناپذيرخواهد بود.»

نويسندگان اين نامه علاوه بر ابراهیم يزدی از نسرين ستوده، محمد نوری‌زاد، مصطفی تاج‌زاده، عبدالله مؤمنی، مجيد توکلی، فريد طاهری، عماد بهاور، بهاره هدايت، جعفر پناهی، ليلا توسلی، مهديه گلرو، محسن ميردامادی، فيض‌الله عرب‌سرخی، عمادالدين باقی، منصور اسانلو، عيسی سحرخيز، مسعود باستانی، احمد زيدآبادی، هدی صابر، نازنين خسروانی، محسن صفايی فراهانی، ريحانه طباطبايی، ساجده کيانوش‌راد، محسن امين‌زاده ، عبدالله رمضان‌زاده، فرزانه رستمی، مهدی محموديان و بهمن احمدی‌امويی نام برده‌اند و خواهان آزادی آن‌ها شده‌اند.

ريچارد فالک، گزارشگر ويژه سازمان ملل در زمينه حقوق بشر، نوام چامسکی، یورگن هابرماس، ارنستو لاکلو، چانتال مافو، جان اسپوزيتو و سارا روی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

پس از برگزاری انتخابات بحث‌برانگيز رياست‌جمهوری ايران در سال گذشته، ده‌ها نفر از فعالان سياسی، دانشجويی، زنان و روزنامه‌نگاران در ايران بازداشت شدند.

ابراهيم يزدی روز نهم مهرماه ٨٩ به همراه گروهی از اعضای رهبری نهضت آزادی ايران به اتهام شرکت در مراسم ختم و «نماز جمعه غيرقانونی» در اصفهان بازداشت شد.

همه بازداشت‌شدگان در روزهای بعدی آزاد شدند اما ابراهيم يزدی با گذشت نزديک به دو ماه همچنان در بازداشت و در زندان اوين به‌سر می‌برد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    <p>چقدر بعضی ها برای اونوری ها عزیزن<br /> من فکر کردم با این قشقرق حتما یزدی یک ده سالی هست که تو زندونه!<br /> قط برای چند روز بیانیه دادن؟؟؟ </p> <p>بین این دانشمندان هیچ دانشمند حقوقدان نیست می دونی چرا؟<br /> چون یک حقوقدان می فهمد قوانین یک کشور باید مورد احترام قرار گیرد<br /> اگر آقای خامنه ای به خاطر حرف یه مشت فیزیخ دان و غیره جلوی اجرای عدالت را بگیرد </p> <p>خودش مورد مواخذه خواهد بود </p> <p>درود بر عدالت</p>