ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران تهرانی: اصلاحیه قانون کار مقدمه برده‌داری است

کارگران معترض لایحه اصلاح کار را تشدیدکننده شکاف طبقاتی خوانده و به دولت هشدار داده‌اند که هرگونه اصلاح قانون کار با واکنش شدید آنها مواجه می‌شود.

صدها کارگر شاغل و بازنشسته تهرانی در اعتراض به لایحه اصلاح قانون کار طوماری را تهیه و امضا کردند.

صدها کارگر در طوماری اعتراضی نسبت به عواقب اصلاح قانون کار هشدار دادند

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، کارگران تهرانی در این طومار که جمعه ۱۴ آبان منتشر شد، لایحه اصلاح قانون کار را مقدمه‌ای بر برده‌داری نوین توصیف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، حدود ۹۰۰ تن از جمله کارگران، بازنشستگان، انجمن‌های اسلامی، شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر غرب این طومار را امضا کرده‌اند. معترضان در این بیانیه هشدار داده‌اند که اصلاح قانون کار می‌تواند به رونق فقر و محرومیت و تشدید شکاف طبقاتی در ایران بینجامد.

در ادامه امضاکنندگان در بیانیه خود از قانون کار فعلی به عنوان «یکی از مترقی‌ترین و جامع‌ترین قوانین کار دنیا» دفاع کردند. آنها نوشته‌اند که نه قانون کار، بلکه مافیای اقتصادی و ورود بی‌رویه کالاهای خارجی مانع اصلی رونق تولید و اشتغال هستند.

دولت حسن روحانی با دفاع از اصلاح قانون کار، هدف از طرح این لایحه را برداشتن موانع بر سر راه تولید و اشتغال می‌خواند.

کارگران معترض همچنین در طومار خود به دولت برای رعایت «خط قرمزهای جامعه کارگری» هشدار داده‌اند. آنها اعلام کردند که هرگونه اصلاح قانون کار بدون توجه به خواسته‌های کارگران و بدون حضور شرکای اجتماعی «قطعاً با واکنش جامعه کارگری مواجه خواهد شد».

اعتراضات دنباله‌دار

اعتراض‌ها به لایحه دولت برای قانون کار از زمان انتشارمتن کامل آن در ایلنا در ۱۴ شهریورماه سال جاری ادامه داشته‌است.

فعالان کارگری بر این باورند که اصلاح مواد ۷ و ۱۷ قانون کار، امنیت شغلی کارگران را بیش از گذشته تهدید و آنان را ناچار می‌کند که در برابر کارفرمایان اعتراض نکنند. همچنین به باور آنها این لایحه اخراج کارگران از سوی کارفرما را نیز تسهیل می‌کند.

جمعه ۳۰ مهر سال جاری، علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر این لایحه را «ارتجاعی» خواند. او تأکید کرد که جامعه کارگری در برابر این لایحه سکوت نخواهد کرد و از برگزاری تجمع اعتراضی کارگران در روز ۲۹ آبان ــ سالروز تصویب قانون اساسی ــ خبر داد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آسیب پذیر

    مگر قرار نبود با رهبری خردمندانه ولی امر مسلمین جهان همه چیز اسلامی شود؟ برده داری هم در اسلام هست . بیت المال شامل مردمی هم بود که برده و کنیز گرفته میشدند. عیب عثمان و معاویه این بود که بیت المال را درست و عادلانه تقسیم نمی کردند. ما شیعیان برای همین با آنها بد هستیم. امام علی (ع) اسیران یعنی بردگان و کنیزان را عادلانه تقسیم میکرد ! حالا هم مردم ایران اسیر و برده هستند، مگر کارگران جزء مردم ایران نیستند؟ همه برده هستیم و دارایی ها و سرمایه های ما را در سوریه و جنوب لبنان و غزه و جاهای دیگر بمیل خود هزینه می کنند ، در نجف و سامرا و کربلا گنبد و مناره و ضریح طلایی و صحن و هتل و امکانات رفاهی برای زائران درست می کنند، هزارها میلیارد تومان هزینه می کنند ! سید حسن نصراله در جنوب لبنان، با هزینه کدام ملت سلطنت می کند ؟ در ایران هم مسجد و حوزه علمیه آخوندی و امامزاده میسازند و پول های گزاف میان خودشان تقسیم میکنند. برای مثال پارسال موسسه پژوهشی و آموزشی(؟) امام خمینی که در دست مصباح یزدی هست بیست میلیارد تومان بودجه داشت، امسال کردند بالای 25 میلیارد تومان ! پولهای دیگری هم به ایشان میدهند. بی دلیل نبود که روی پای ولی امر مسلمین جهان افتاد ! مجتهد و آیت اله است ، بی دلیل که این کار را نمی کند! بنیاد های بین المللی(؟!) حضرت علی اصغر و اهل بیت و غدیر و ... بودجه های دلاری لازم دارند . شوخی که نیست. ما بردگان و موالی هم روی همه اینها ! ما باید برای اسلام باشیم . بفرمایش امام (رپ) ما که برای اقتصاد انقلاب نکردیم، برای همین چیز و همین وضعی که داریم انقلاب کردیم ! مسلم باشید، برای اسلام باشید. با امرکا دشمن باشید. با حکومت روسیه خوب باشید. این اصحاب رسانه ، این روزنامه نگارن انقدر پایگاه دشمن نباشند، انقدر مفسده جویی نکنند ! این چیزها را ننویسند، مثل مصدق نباشند که مسلم نبود، شما مسلم باشید، به دامن اسلام برگردید ! بقول حضرت امام خداوند همه ما را آدم کند انشا اله !

  • معمولی

    از 70 میلیارد دلار درآمد ارزی دولت چیزی چندان نمی ماند با غارت و حیف و میل و فساد! 20 میلیارد دلار قاچاق عوامل حکومت 10 میلیارد دلار حاتم بخشی و کمک به خارجی ها 10 میلیارد دلار کمیسیون و پورسانت و رشوه و اختلاس.. 5 میلایارد دلار هم رانت فروش ارز دولتی خب معلوم است حسن روحانی با شریک حاکمیت، خرخره مردم بگیرد! 9% مایلت بر ارزش افزوده/ مایلت متوسط 25% از واحدهای تولید و صنفی/ عوارض شهرداری و راهداری و پلاک و وسازی../ / خودرهای کم کیفیت وگران به طوری اعلام شده نصف قیمت انها به جیب دولت می رود! رانت و انحصار در دست دولت و شبه دولتی و بخش خصوصی هم الوده به فساد و رشوه و همدست عوامل /نه رقابت واقعی و نه حمایت کافی از خرده بخش خصوصی/ کارگر بیچاره چه گناهی دارد در این بهر وری پایین؟!

  • معمولی

    کارگر ایرانی مزدش در حد کارگر چینی و گاه کمتر است! زنان و کودکان و مردان حاشیه نشین شهرهای بزرگ در کارگاهیی غیر رسمی وحتی با نصف حقوق مراکز رسمی چیین کار می کنند! پایین بودن بهر وری یا تعطیل شدن واحدهای اقتصادی ربطی به مزد کارگر ندارد! چرا سعودی وهابی سلطنتی متهم به استبدادف تولید نفتش در این 38 سال دو برابرمی شود و ایران یک سوم کاهش می یابد؟! هرچند اشتباهات اخیر سعودی موجبات مشکل قتصادی شده/ اما سعودی و شیوخ عرب صدها میلیارد دلار ذخیره ارزی و اقتصادهای پررونق و مردمی عمده مرفه! چرا درامد نسبت فقرا افزایش یابد د رحالی تولید ناخالص افزایش یافته؟! واقعیت های تلخ است در نوبد یک حکومت ملی/ این حکومت منافع ملی ایرانیان فدای ایدئولوژی و جاه طلبی استبداد و در یک کلام وطن فورشی کرده است. مالزی، اندونزی، کره، حتی مصر و لیبی قذافی و عراق صدام هم این قدر ضد ملی نبودند! واقعیت اینست عمده مسئولان حاکم بر ایران، عملا عرق ملی ندارند. کمبود شرافت ملی دارند. انها عملا دلشان به حال ملت ایران نمی سوزد و اکثر ملت حاضر فدای جاه طلبی و وطن فروشی خودشان کنند!

  • معمولی

    خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج/ این عامل کمبود شرافت ملی و عرق ملی، نقش بسزایی در ایجاد سستی/کم توجهی/سوءمدیریت/امانت داری/سلامت مالی مسئولان دارد. بنیان های اخلاقی اهمیت بسزایی دارد/ اما محیط پرورشی که این مسئولان رشد کرده و ساختار نظام حاکم این بداستعدادی به مرحله عمل می رساند/ حقوق های نجومی، داستان تراژیک کمبود شرافت را هر انسان ازاده ای می ازرد که چگونه بی رحمانه چنگ بر بیت المال میزنند بسیاری مسئولان/ از هر روزنه ای و حفره قانونی یا ترفند دور زدن، در حال چپاول هستند/خان یغمای بیت المال در نظامی که گوش فلک کر کرده است از ادعاهای ساده زیستی و عدالت علوی و ولایی . کمبود دمکراسی، مزید بر علت است. لزوما نبود دمکراسی نمی تواند زیمنه ساز این همه فساد و ظلم باشد در غیر این صورت چرا عربستان و دیگر کشورهای نفت خیز خلیج فارس به چنین فجایعی گرفتار نیستند. عراق با این همه چنگ و فساد حکومت شیعه حاکم، باز در عرض این چند سال تولید نفتش حتی بیشتر زمان صدام شده و در جذب سرمایه های خارجی موفق بوده! در حالی در ایران تحت سلطه خامنه ای 27 سال در صلح بوده ولی مصنوعی رهبر ی و نظامش وضعیت بخرانی در کشور افریده اند! این دیگر فقط دیکتاتوری نیست! باور کنیم سعودی های وهابی که این قدر از انها بد میگویند چننی فساد و فضاحتی ندارند. بایست تفاوت ها و علل دیگری باشد که ایران با همه استعداد به چننی فقر مهلکی دچار شده.

  • شهروند گزارشگر معمولی!

    چطور ممکن است کشوری با این همه استعداد وامکانات ب چنی فلاکتی بیفتد؟! سومدیریت فساد کم تجربگی کمبود دمرکاسی خردستیزی ایدئلژی زدگی تحت تاثیر یک ایدئلوژی از بیخ و بن اشتباه همه درست ولی اینها از چی ناشی می شود؟ به نظر اغازش به کمبود شرافت و عرق ملی است.

  • شهروند گزارشگر معمولی!

    اینکه چرا من این قدر قضیه عرق ملی و شرافت ملی و کمبودش در نزد مسئولان نظام ولایی حاکم ب رایران بزرگ می بینم، هیمن انبوه فرصت سوزی، لجاجت های حیرت اور در دمشنی کور با امریکا و اسارئیل و ماجرجویی های چون هسته ای، چنان است که گویا مشتی دیوانه ب راین کشور حکومت می رانند! این کورعقلی اینان ناشی ریشه کمبود عرق ملی و شرافت ملی اینان است. این بی رحمی لجام گسیخته نسبت اکثریت فقیر مردم بویژه قشر زحمت کش کارگر و اکثریت مطلق زیر خط فقر مردم، ردی برای این مسئولان نیم اورد، بی بتگی و بی ریشگی این مسئولان است.

  • شهروند گزارشگر معمولی!

    در این دنیای پر بی رحمی، سخن شرافت، غیرت، انصاف حاکمان گویا جوک است! اما من مطمئنم در برخی از دیکتاتورها هم اندکی می تواند باشد. مقایسه ایران با چین، نروژ، عراق، سعودی/ به اعتقاد من جدا از نروژ که کشوری دموراتیک است و شرافت ملی مسئولان با گارنتی نظارت عمومی جوشان، درنزد حکام متهم به دیکتاتوری چینی هم شرافت ملی بالاست! در نروژ رانت نفت، موجب ساد نمی شود چون دمکراسی و خردجمعی تحت نظارت عامه است و در چین رانت نفت نیست و مکمل آن فرهنگ کنفسیوس و عرق ملی مسئولان چینی. ملت چین ان قدر بزرگ و شریف و نجیب هست که دیکتاتورهایش هم از حد بالای عرق ملی و شرافت برخورداند و در نتیجه بسیار موفق تر از مسئولان ایارنی. در ایارن، عرق ملی مسئولان نزدیک به صفر است/ ایدئولوژی پراشتباه و ویارنگر اسلامی-شیعی-ولایی ملیت ایرانی به فلاکت و ویرانی کشانده است. مسئولان سست ریشه و اجنبی پرست از نوع حماقت دریوزگگی برای چین روروس تا دشمنی احمقانه با اسارئیل و امریکا/جنون دشمنی با امریکا و سارئیل با وجودی دیگر حنایشان رنگی ندارد پیش لت. و دین زده، بسیار کمبود شرافت ملی رنج برملت رو به نیستی ایران تحمیل می کنند. قاطعانه می گیوم حتی وهابیان سعودی و حاکمان سطلنت پیشه سعودی به مراتب از شرافت ملی و رعق بلاتری نسبت به سمئولان ایرانی دارند. سعودی بجز در سالهای ایخر دز حمافتشان بالاز دهف عمدتا خدمات بزرگی به مردم عربستان کردند و لاقل این قدر مثل مسئولان ایارنی بی بته گری نکردند و از مزیت هیا نسبی عربستان بهر بردرای بالای اقتصادی کردند و ان را به یکی ثروتمندترین کشورهای جهان کردند.

  • شهروند گزارشگر معمولی!

    واقعیت تلخ اینست، شاید حسن روحانی و احتمالا اصلاح طلبان مایل بوده اند وضع کارگران لاقل بدتر نشود، لزوما نباید تئوری توطئه دانست، هرچند نفوذ سرمایه داری اسلامی بیرحم در این دولت هم متصور است. اما دولت در تنگنای مالی است. اقدامات مثبت دوران خاتمی در مهار استخدام دولتی و بزرگ شدن دولت در دوره احمدی نزاد نابود شد و حسن روحانی هم دستش بسته است و منفل اس. از طرفی نمی تواند جلوی حیف و میل بیت المال و بودجه عومی توسط نهادهای دیگر بگیرد، قاچاق 20 الی 30 ملیاردی سالانه توسط عوامل حاکمیتف رانت هیا عظیم، بانکداری فاسد که حتی به حساب قرض الحسنه رحم نمی کند و از ان تا سقف 250 ملیون تومان به کارمندانش می دهد! یک مشت نمونه خروار همین مورد فیش های حقوقی! متذکر این نکته است، ایران امیرکبیر داشته باشد هم نمی تواند کاری کند. دیوار کوتاه اکثریت ملت یعنی کارگر و مردم عادی، راه حل سرشکن کردن ناکارامدی، فساد، هزینه های بلای و حیف و میل است! حسن روحانی در نهیت تسلیم بی رحمی استبداد حاکمیت است و برای چند صباح شراکت خان یغمای غارت و شهوت قدرت، حاضر نیست ریسک کند و نه استعفا، او تا اخر و احتمالا برای 4 سال دیگر این شراکت در ظلم و فساد ادامه خواهد داد. او اندکی از شرافت خاتمی را هم ندارد. خاتمی هم هر چند تهفه ای نبود و لی باز شرافتی در او است.

  • شهروند گزارشگر معمولی!

    اول خلاصه از روابط کارگران و کارفرمایان و قانون کار بگویم که: قانون کار در نظام جمهوری اسلامی ایران تحت سلطه ولایت فقیه و عواملش، یک نمایشنامه است مثل قانون اساسی اش. گویا از اول هم قرار نبوده چندان اجرا شود/ نوعی نامه شبیه همان اعلام سیاست های کلی نظام و چاشنی عوام فریبی! عملا حداقل حقوق و مزد کارگران که سالانه تعیین می شود، در بازار کر به عنوان سقف مزد در نظر گرفته می شود! بقیه می ماند چانه زدن کارگران. عمده این قانون کار در واحدهای بزرگ و مراکز دولتی تا حدودی اجرا می شود و در بیشتر مراکز غیر دولتی و غیر عمومی و غیر شبه دولتی و خلاصه کلام ان چیزی بنام بخش خصوصی مشهور است، تقریبا هیچ کامل اجرا نمی شود. قراردادهای موقت کار اساس عامل دور زدن قانون کار است. پس اینکه دولت بگوید: مزد طوری به کارفرما بسپارد، هم اکنون هم این اتفاق افتاده. کارفرمای یغر دولتی و بخش خصوصی به انواع لطایف حیل این قانون کار ارجا نمی کند. شبه بردگی و بیگاری و استثمار ضدانسانی کارگران هم اکنون در حال اجرا است و باید گفت تشدید این امر. اما چرا دولت دنبال تشدید شبه بردگی و بیگاری کارگران است؟!

  • شهروند گزارشگر معمولی!

    رادیوزمانه یک مورد جالبی داردبرخلاف مثلا رادیوفردا، اینست تعداد کامنهایش کم اس ولی خوبی اش در این است بیشتر نظرات منتشر می کند و مطلب و کامنت مدت زمان بیشتری در معرض عموم است. مطمئنا عوامل نظام حاکم بر ایران و افراد فرهیخته و صاحب نظر مطالب مهم این سایت دنبال می کنند. امیدوارم این چند کامنتم در صورت صلاح دید منتشر شود. بعنوان علاقه مند به مسائل کشورم ایران، تحلیلی با طرح سوالاتی با اهمیت موضعات اقتصادی می گویم. من در نقد و مخالفت با وضعیت موجود می گیوم، ولی اگر اندکی عقل در مسئولان نظام باشد به نظر امثال من اهمیت بایست بدهند. من بدون چشم داشت و بدون چاپلوس یو لاپوشانی مسائل می گویم. نیازی هم به تایید ندارم. من ناشناسی معمولی ام. ملاک نوشتارم است و اینکه من کی ام و چه نیتی دارم مهم نیست منطق نوشتار مهم است. قطعا من حامی این رزیم نیستم و نمی خواهد این رزیم غیر دمورکاتیک تدوام یابد اگر راهنمایی و طرح راهکار می کنم بخاطر مردم ایارن است و شاید اگر به اینتقادها رزیم توجه کند حتی طول عمر نکبت بارش بیشتر شود. خوب این هم مزایی انتقادپذیری هست!