ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: یک درصد دانش‌آموزان در معرض مصرف مواد مخدر

۱۳۶ هزار دانش‌آموزان در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر هستند و از میان آن ها سه هزار و ۶۰۰ نفر دست‌کم یک‌بار مصرف کننده مواد مخدر بوده‌اند.

۱۳۶ هزار دانش‌آموز در معرض خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر هستند و از میان آن‌ها سه هزار و ۶۰۰ نفر دست‌کم یک‌بار مصرف کننده مواد مخدر بوده‌اند.

این آمار را مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ارائه کرده و خبرگزاری تسنیم با آن را با تیتر «ارائه آمار دانش‌آموزان معتاد برای نخستین بار» منتشر کرده است.

نادر منصور کیایی این عده را یک درصد از جمعیت دانش‌آموزی کشور دانسته و گفته است: «پروژه میدانی مدیریت مورد با نام مددکاری اجتماعی در مدرسه که در حال فعالیت است حکایت از آن دارد که در سال تحصیلی پیشین یک درصد از دانش‌آموزان در معرض خطر شناسایی شدند، یعنی ۱۳۶ هزار دانش‌آموز در معرض خطر مصرف مواد مخدر هستند اما افرادی که مصرف مواد داشتند سه هزار و ۶۰۰ نفر هستند.»

او این ۱۳۶ هزار دانش‌آموز را افراد واجد نشانه‌های خطر دانسته، به این معنا که متغیرهای روانی، اجتماعی و محیطی نشان می‌دهد این افراد ریسک خطر ابتلا به مصرف مواد مخدر را دارند: «بر اساس اقدامات تشخیصی متوجه شدیم از میان آن‌ها سه هزار و ۶۰۰ نفر حداقل یک‌بار مصرف‌کننده مواد مخدر بودند. بنابراین اختلال مصرف مواد در آن‌ها احراز شده، به مراکز درمانی ارجاع شدند و با همراهی دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت درمان سرپایی قرار گرفتند یا بستری شدند.»

مدیرکل دفتر مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش‌ و پرورش همچنین به انواع مواد مخدری اشاره کرده است که از سوی دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد: «موادی که این دانش‌آموزان مصرف کرده‌اند بسته به نوع جغرافیا متفاوت بوده. یعنی هم مواد سبک و هم سنگین مانند شیشه مصرف شده اما بیش‌تر آن‌ها مصرف‌کننده مواد سبک بوده‌اند و مواد مخدر صنعتی استفاده نکرده‌اند.»

مصرف مواد مخدر بیش‌تر در میان دانش‌آموزان پسران و در گروه سنی بالای ۱۵ سال شایع است.

ارائه این آمار در حالی صورت گرفته است که مسئولان آموزش و پرورش تا به حال کمتر حاضر شده‌اند درباره این موضوع صحبت و اطلاع‌رسانی کنند. خبرگزاری تسنیم اما نوشته است که زنگ خطر زمانی برای آموزش و پرورش به صدا درآمده که سال گذشته نتایج تحقیقات خسرو رشید، استاد دانشگاه، در فصل‌نامه رفاه اجتماعی وابسته به دانشکده علوم بهزیستی منتشر شده است. این پژوهش که بر روی گروهی از دخترها و پسرهای دبیرستانی در تهران انجام شده، نشان داده است که کشیدن قلیان و سیگار، رابطه جنسی، کتک‌کاری بیرون از خانه و نوشیدن الکل به ترتیب شایع‌ترین رفتارهای پرخطر بین دانش‌آموزان هستند.

نادر منصور کیایی اما ابراز امیدواری کرده است که با استمرار پروژه انجام شده و هماهنگی‌های ایجاد شده، در سال تحصیلی ۹۵-۹۶ با استفاده از ابزارهای دقیق‌تر، افرادی که دارای نشانه‌های خطر یا اختلال مصرف مواد مخدر هستند با دقت بیش‌تری شناسایی شوند.

او همچنین به جلسه‌ای که برای بررسی آسیب‌های اجتماعی در حضور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برگزار شده اشاره کرده و گفته است که تصمیم گرفته شده تا راجع به اعتیاد،‌ طلاق و حاشیه‌نشینی بررسی‌ها و اقدامات لازم انجام شود: «در جلسه اخیر گزارش اقدامات فوق‌العاده دستگاه‌ها تشریح شد و آموزش‌ و پرورش نیز در زمینه اقدامات خود در حوزه رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی گزارشی ارائه کرد.»

با بالا گرفتن بحران‌ آسیب‌های اجتماعی در ایران، علی خامنه‌ای سال گذشته در رویکردی دستوری خواهان «ریشه‌یابی» آسیب‌های اجتماعی در کشور شد: دستور رهبر ایران در مورد «ریشه‌یابی آسیب‌های اجتماعی»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هه

    یادم دوم راهنمایی همه سیگار میکشیدن غیر من سه سال پیش بود