ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرکوب تظاهرات در آنکارا همزمان با افزایش فشار بین‌المللی بر ترکیه

پلیس تركيه علیه معترضان به دستگیری ۱۱ نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها در آنکارا گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد. در همین حال، سازمان ملل و اتحادیه اروپا اقدامات دولت ترکیه را محکوم کردند.

نیروهای پلیس ترکیه تظاهرکنندگان معترض به دستگیری رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها را در آنکارا با خشونت متفرق کردند.

مردم معترض به پلیس در دیاربکر، نزدیک محل بمب‌گذاری؛ منبع: AFP

به گزارش رسانه‌های ترکیه، پلیس این کشور جمعه چهارم نوامبر / ۱۴ آبان علیه معترضان در آنکارا گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده‌است.

تجمع‌کنندگان در پایتخت ترکیه در اعتراض به دستگیری صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ، دو رهبر اصلی حزب دمکراتیک خلق‌ها، حزب مدافع کردها و ۹ نماینده دیگر این حزب در شب گذشته گرد یکدیگر آمده‌بودند.

پلیس همچنین به دفتر مرکزی حزب در آنکارا حمله کرد و خیابان‌های منتهی به این ساختمان را با استفاده از زره‌پوش و خودروهای پلیس بست.

وزیر کشور ترکیه جمعه اعلام کرد که حکم جلب ۱۳ نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها صادر شده‌بود اما به دلیل حضور دو نماینده در خارج کشور، تنها ۱۱ تن از آنها بازداشت شده‌اند. وکیلان حزب دموکراتیک خلق‌ها پیشتر از دستگیری ۱۵ نماینده خبر داده‌بودند.

دمیرتاش: در تئاتر قضایی شرکت نمی‌کنم

بر اساس اطلاع‌رسانی حزب دموکراتیک خلق‌ها، دمیرتاش در بیانیه‌ای به بازپرسان خود گفت: «من در پاسخگویی در برابر یک قوه قضائیه منصف و بی‌طرف تردید نخواهم کرد و می‌توانم پاسخگوی تمام فعالیت‌هایم باشم.»

او در این سخنان که از سوی یک نماینده دیگر حزب در توئیتر منتشر شده‌است، اعلام کرد: «اما هرگز به ایفای نقش در یک تئاتر قضایی تن نخواهم داد. زیرا این نمایشی است به دستور اردوغان که خود سابقه سیاسی مشکوکی دارد.»

همچنین حزب دموکراتیک خلق‌ها در بیانیه‌ای در شبکه توئیتر از جامعه بین‌المللی خواست تا «علیه کودتای رژیم اردوغان واکنش نشان دهند.» سخنگوی این حزب نیز دستگیری‌های اخیر را تلاشی برای به‌راه‌انداختن یک جنگ داخلی در ترکیه دانست.

واکنش‌های بین‌المللی

‌دفتر حقوق بشر سازمان ملل جمعه با انتشار بیانیه‌ای از اقدامات اخیر دولت ترکیه پس از کودتای ناموفق ژوئیه در این کشور و به‌ویژه دستگیری نمایندگان منتخب مجلس به شدت انتقاد کرد. راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر در یک جلسه خبری کوتاه در ژنو اعلام کرد که تمهیدات امنیتی دولت ترکیه شاید به «فراسوی آنچه مجاز است» حرکت کند.

مقام‌های اروپایی متعددی دستگیری‌های پنج‌شنبه سوم نوامبر را محکوم کردند. وزارت امور خارجه آلمان از احضار فرستاده دولت ترکیه خبر داد. سوسن چلبی، سخنگوی این وزارت اعلام کرد که فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، دستگیری نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها را نشانه‌ای از «تشدید فوق‌العاده وضعیت بحرانی» در ترکیه می‌داند.

وزیر امور خارجه دانمارک نیز سفیر ترکیه را فراخواند تا «نگرانی‌های بزرگ» دولت خود را در این زمینه به اطلاع او برساند. وزیر امور خارجه فرانسه نیز دستگیری‌های اخیر را «یک نگرانی جدی» خواند. فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که «به‌شدت نگران است» و خواهان جلسه ویژه سفیران اتحادیه اروپا در آنکارا شده‌ است.

همچنین جمعه عصر معترضان به دستگیری نمایندگان حزب حامی کردها در ترکیه قرار است در شهر برلین تجمعی اعتراضی برگزار کنند.

واکنش پ ک ک

یکی از فرماندهان نظامی ارشد حزب کارگران کردستان (پ ک ک) جمعه چهارم نوامبر در پیامی ویدئویی اعلام کرد که پ ک ک مبارزه خود علیه دولت ترکیه را با شدت بیشتری دنبال خواهد کرد. مراد قرایلان گفت که واکنش به دستگیری نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها برای کردها «اهمیت بسیار زیادی» برخوردار است.

در نخستین ساعت‌های جمعه ۱۴ آبان/ چهارم نوامبر انفجاری در محله باغلار شهر دیاربکر رخ داد. این انفجار در نزدیکی یک ساختمان پلیس رخ داد که شب پیش از آن، رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها پس از بازداشت به آن منتقل شدند.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، از کشته‌شدن هشت تن و زخمی‌شدن بیش از ۱۰۰ نفر دیگر در این انفجار خبر داد. او همچنین به مرگ یک عضو حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در این واقعه اشاره کرد که یک مظنون این بمب‌گذاری است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هومن

    حکومت اردوغان هم همانند حکومت ملاها در جمبوري اسلامي و عربستان سعودي محکوم به شکست است.