ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس ترکیه تجمع همبستگی با روزنامه جمهوریت را سرکوب کرد

پلیس استانبول با گاز اشک‌‌آور و ماشین آب‌پاش به مصاف کسانی رفت که در حمایت از تحریریه جمهوریت جمع شده بودند. در کلن نیز تظاهراتی برای آزادی رهبران حزب دمکراتیک خلق‌ها انجام شد.

گردهمایی در استانبول برای اعلام همبستگی و حمایت از  سردبیر و هیات تحریریه روزنامه انتقادی جمهوریت، با هجوم و خشونت پلیس از هم پاشید. پلیس علاوه بر ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور، از هلی‌کوپتر برای کنترل مردم استفاده کرد. این تجمع در محله شیشلی برگزار می‌شد که دفتر روزنامه جمهوریت در آن قرار دارد.

تظاهرات روز شنبه ۵ نوامبر در برابر دفتر جمهوریت در اعتراض به صدور حکم جلب علیه مراد صابونچی، سردبیر جمهوریت و هشت نفر دیگر از دبیران این روزنامه صورت گرفت. دستگاه قضایی ترکیه این افراد را به ارتباط با حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و هم‌چنین تماس با جنبش خدمت فتح‌الله گولن متهم می‌کند. گولن متهم شماره یک کودتای ناکام نظامی در ۱۵  ژوئیه معرفی می‌شود.

دو شب پیش از سرکوب تجمع همبستگی با روزنامه جمهوریت، نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها در یورش پلیس ترکیه به خانه‌هایشان دستگیر شدند. در میان بازداشت شدگان صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگین یوکسکداغ، رهبران این حزب نیز به چشم می‌خورند.

ترکیه عضو ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) است و رفتار آنکارا با نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها و رونامه جمهوریت که بزرگترین نشریه انتقادی این کشور است موجی از نگرانی و اعتراض در سطح بین‌المللی را دامن زده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از آسیب دیدن نظام پارلمانی در ترکیه از سفیران کشورهای اروپایی در آنکارا خواسته‌ که خود را برای شرکت در نشستی فوق‌العاده در بروکسل آماده کنند.

در آلمان نیز به موازات اعتراضاتی در سطح وارت خارجه، دفتر صدراعظم و مجلس سراسری، تظاهراتی مردمی در واکنش به سیاست سرکوب اردوغان صورت گرفت.

روز شنبه ۵ نوامبر، حدود ۳۰۰۰ نفر  از کردهای مقیم آلمان در مرکز شهر کلن تجمع کردند و خواستار آزادی رهبران حزب دمراتیک خلق‌ها شدند. این گردهمایی که از سوی حدود یکصد پلیس کنترل می‌شد، مسالمت‌آمیز بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.