ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفاع سرسختانه داعش در موصل

با ضدحملات داعش پیش‌روی نیروهای عراقی در شرق موصل کند شده‌است. بمب‌گذاری انتحاری، تله‌های انفجاری، آتش تک‌تیراندازها و استفاده از شهروندان به عنوان سپر بخش مهمی از استراتژی دفاعی داعش را شکل می‌دهند.

دفاع دقیق و سرسختانه گروه «دولت اسلامی» (داعش) و حضور شهروندان، سرعت پیشرفت نیروهای عراقی را در نبرد موصل کند کرده‌است.

خودروهای ارتش عراق در حال ورود به شرق موصل - عکس: AFP

محمد التمیمی، یکی از فرماندهان نیروهای ویژه عراقی در نبرد موصل، یک‌شنبه ششم نوامبر/۱۶ آبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که داعش از روش دفاع دقیق و پیچیده‌ای استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، نیروهای عراقی هنوز نتوانسته‌اند محله‌های بازپس‌گرفته از داعش در شرق موصل را پاک‌سازی کنند.

این نیروها نخستین‌بار سه‌شنبه سوم نوامبر وارد شرق این شهر شدند. آنها از جمعه پنجم پیشروی در بخش مرکزی شهر موصل را آغاز کردند، اما تا کنون تنها یک کیلومتر پیشرفت داشتند.

بنابر این گزارش، بمب‌گذاری انتحاری، خودروهای بمب‌گذاری‌شده، تله‌های انفجاری، شلیک تک‌تیراندازها و بمب‌های جاده‌ای بخش مهمی از استراتژی دفاعی داعش را شکل می‌دهند. در همین حال، حضور شهروندان غیرنظامی کار جنگ با شبه‌نظامیان داعش را بیش از پیش دشوار کرده‌است.

نیروهای عراقی اکنون در شرق به نبرد خانه‌به‌خانه با داعش می‌پردازند اما در جنوب هنوز ۲۰ کیلومتر با قسمت مرکزی شهر فاصله دارند.

ضدحمله‌های داعش و گرفتارشدن خبرنگاران

همچنین شبکه خبری «الجزیره» در گزارش خود از نبرد در شرق موصل به ضدحمله‌های داعش در برابر نیروهای عراقی پرداخت. به گزارش شبکه خبری الجزیره، نیروهای داعش در قسمت شرقی مرکز موصل با ضدحمله‌های غافلگیرکننده، به‌خصوص انفجار انتحاری خودروهای بمب‌گذاری‌شده و شلیک خمپاره توانسته‌اند سربازان عراقی را زمین‌گیر کنند.

به گزارش الجزیره، دفاع و ضدحمله داعش در شرق موصل ادعای پیشین ارتش عراق مبنی بر «آزادسازی» محلات شرقی را به پرسش کشیده‌است.

همچنین دیروز شبکه خبری «سی‌ان‌ان» از به‌دام‌افتادن خبرنگاران خود در یکی از این ضدحملات خبر داد. خبرنگاران سی ان ان که همراه با نیروهای ویژه عراق در شرق موصل حرکت می‌کردند، ناگهان در یک ضدحمله داعش غافلگیر می‌شوند.

به گزارش سی ان ان، شبه‌نظامیان داعش با منفجرکردن خودروهای نظامی عراقی، سربازان و خبرنگاران را به پناه‌گرفتن در خانه‌ها وادار کردند. این خبرنگاران همراه با کمتر از ۲۰ سرباز عراقی که نیم بیشتر آنها مجروح بودند، بیش از ۲۴ ساعت در محاصره اعضای داعش بودند. نیروهای کمکی نیز به دلیل ضدحمله‌های دیگر داعش در نقاط دیگر تا بیش از یک‌روز توانایی رسیدن به سربازان و خبرنگاران محصورشده را نداشتند.

عبادی: آزادتان می‌کنیم

داعش در حالی به دفاع سرسختانه در شرق موصل ادامه می‌دهد که حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، با ورود به این منطقه وعده آزادسازی سریع را به مردم این شهر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حیدر عبادی گفت که «پیامی برای ساکنان داخل موصل دارم که به دست داعش گروگان گرفته شده‌اند. ما شما را به زودی آزاد خواهیم کرد.»

او گفت که سرعت پیشرفت نیروهای عراقی در نبرد با داعش بسیار بیشتر از انتظارات بوده‌است. عبادی همزمان به مقاومت داعش از طریق بمب‌گذاری انتحاری و تله‌های انفجاری اشاره کرد و گفت که «نیروهای قهرمان ما عقب نخواهند نشست و شکست نخواهند خورد. اما ممکن است به دلیل اعمال تروریستی و جنایت‌کارانه تنها کمی تأخیر [در این آزادسازی] صورت بگیرد.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.