ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز «طرح تنفس جنگل‌ها» و توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال

‌معاون سازمان محیط زیست می‌گوید که طرح «تنفس جنگل‌ها» عملاً شروع شده‌است. طرحی که 10 سال به طول خواهد انجامید و آخرین امیدها برای نجات جنگل‌های ایران به شمار می‌رود.

فرهاد دبیری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید با مصوبه جدید هیأت وزیران هر نوع بهره‌برداری از جنگل‌های ایران در آینده متوقف خواهد شد و هیچ قرارداد جدیدی نیز به امضا نمی‌رسد.

«طرح تنفس جنگل‌ها» آغاز شده است

به گزارش ایسنا، دبیری در حاشیه گفت «طرح تنفس جنگل‌ها» آغاز شده است و با اجرای کامل آن هرگونه استفاده و بهره‌برداری از جنگل به پایان می‌رسد.

«طرح تنفس جنگل‌های» ایران، طرحی ۱۰ ساله است که دولت ایران لایحه به مجلس ارائه کرده است. بنابر این طرح که در انتظار رسیدگی مجلس است کلیه بهره‌برداری‌های تجاری و صنعتی از جنگل‌های ایران متوقف می‎شود.

به گفته این معاون سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری به عنوان متصدی اصلی جنگل‌ها در همکاری با سازمان محیط زیست قصد دارند امکان بهره‌برداری را به حداقل برسانند.

تا کنون سازمان جنگل‌ها با طرح تنفس جنگل‌های ایران مخالف بود و پیشنهاد کرده بود که بهتر است این طرح گام به گام اجرا و ابتدا از گیلان شروع شود. در حال حاضر یک نگرانی اصلی مسئولان دولتی و هواداران طبیعت در ایران معطوف به جنگل‌های هیرکانی در شمال این کشور است.

توقف بهره‌برداری تجاری و صنعتی در جنگل‌های شمال

اعلام این خبر در حالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش نیز با دستور محمود حجتی، وزیر کشاورزی خطاب به سازمان جنگل‌ها، بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌های شمال ایران ممنوع شد.

دستور وزیر کشور به صورت خاص ناظر به توقف طرح‌هایی است که تعهدی ایجاد نکرده‌اند. او همچنین در این نامه‌ تأکید کرده است که هیچ قطعه‌ای از جنگل برای بهره‌برداری در آینده واگذار نخواهد شد. علاوه بر این، برای مقابله با قاچاق چوب، دولت واردات چوب‌های خارجی را تسهیل می‌کتد.

نگاهی آماری به وضعیت جنگل‌های ایران

در سال ۱۳۴۳ دفتر فنی مهندسی منابع طبیعی ایران آمار رسمی مساحت جنگل های کشور را ۱۸ میلیون هکتار نشان داده است. امروز طبق آخرین آمار و اطلاعات در سال ۱۳۷۹ سطح جنگل های ایران تا حدود ۱۱ میلیون هکتار کاهش یافته است.

تنها در دو دهه گذشته، سالانه به طور متوسط ۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های ایران نابود شده است.

بنابر آمار رسمی ایران تا سال ۱۳۴۰، مساحت جنگل‌های هیرکانی شمال ایران در حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بود اما از آن سال تا کنون این مساحت به یک میلیون و ۸ هزار هکتار فروکاسته شده است.

این در حالی است که فقط هفت درصد از مساحت ایران را جنگل پوشانده است. با وجود این حدود ۳۹ درصد از جمعیت ایران در مناطق جنگلی زندگی می‌کنند که تخریب آن به صورت مستقیم زندگی آنها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. همزمان توقف بهره‌برداری از این جنگل‌‌ها می‌تواند تأثیری منفی بر معاش مردم این مناطق داشته باشد.

پرونده‌ای درباره جنگل‌های ایران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • افشین

    حتی اگر دولت بهره برداری از جنگلهای شمتل را متوقف کند و درعمل نیز قطع دذختان متوقف شود , باز هم جنگل های ایران به علل مختلف دیگر از جمله الودگی زپین و ابها ,زدن سدهای بسیار بر روی هر جویباری , و نیز چرای خارج از حد دامها در دو تا چهار دهه اینده نابودِخواههند شد . فقط اگر اراده ی قوی برای تخریب چاههای عمیق غیر قانونی , امایش کشاورزی , و مدرنیزاسیون باغداری و دامداری وجود داشته باشد میتوان امید داشت که چنگلهای بی نظیر ایران برجای بمانند که با توجه بهدفساد لجام گسیخته در ایران بسیار بعید است .