ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنش دوباره میان تهران و ریاض بر سر نفت

رقابت و اختلاف‌نظر میان تهران و ریاض، در جلسه کارشناسان فنی اوپک دوباره ظاهر شد. تهدید عربستان مبنی بر افزایش تولید موجب شد بهای نفت از ۵۰ دلار به ۴۴ دلار سقوط کند.

رقابت و اختلاف‌نظر میان تهران و ریاض، هفته گذشته در جلسه کارشناسان فنی اوپک دوباره ظاهر شد. عربستان تهدید کرد که اگر تهران از کاهش تولید نفت خود سر باز زند، می‌تواند تولید خود را برای کاهش بهای نفت به شدت افزایش دهد. نتیجه این تهدید آن بود که بار دیگر بهای نفت از ۵۰ دلار به ۴۴ دلار سقوط کرد.

تنش‌‌هایی از این دست بین دو عضو مهم اوپک که در گیر جنگ‌های نیابتی در سوریه، یمن و به تازگی در نیجریه هستند، در سال های اخیر بارها تکرار شده است. آن گونه که پنج منبع حاضر در آخرین جلسه اوپک گفته‌اند ایرانی‌ها و سعودی‌ها درگیری لفظی با یکدیگر پیدا کردند. نماینده ایران پیشنهاد کم کردن  تولید نفت این کشور را رد کرد و نماینده عربستان هم تهدید کرد که تولید ریاض می‌تواند به ۱۲میلیون بشکه در روز برسد و جلسه را ترک کرد. در این جلسه قرار بود جزییات طرح کاهش تولید به بحث گذاشته شود تا در نشست ۳۰نوامبر اوپک رسمی شود.

روز جمعه ۴ نوامبر، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۴دلار معامله ‌شد تا بیشترین افت هفتگی قیمت از دی‌ماه (ژانویه) ثبت شود. بر این اساس بهای جهانی نفت خام طی معاملات هفته گذشته با ریزش ۱۰درصدی قیمت همراه شد. پیش از این خوش‌بینی‌هایی نسبت به انجام توافق برای تثبیت میزان تولید زمینه‌ساز رشد ۱۸درصدی این محصول در ۵ هفته گذشته شده بود، اما عدم تمایل عراق به همکاری برای کاهش سطح تولیدات؛ عامل فشار بر نفت شد.

وزیر نفت عراق اعلام کرد به دلیل درگیری‌های داخلی، این کشور تمایل دارد از توافق اوپک برای کاهش سقف تولیدات در کنار ایران، لیبی و نیجریه مستثنی شود. این موضوع در کنار تداوم نگرانی‌های ناشی از مازاد عرضه نفت خوش‌بینی‌های موجود را کمرنگ کرد تا بازارهای جهانی شاهد افت نزدیک به ۱۳درصدی بهای نفت خام طی دوهفته اخیر باشد

رادیو زمانه در بررسی وضعیت کنونی طلای سیاه در بازارهای جهانی و آینده آن، پرسش‌هایی را با حسن منصور استاد اقتصاد در دانشگاه آمریکایی اقتصاد و بازرگانی پاریس و جمشید اسدی استاد اقتصاد در فرانسه مطرح می‌کند:

  •  بهای نفت باز کاهس یافت. چقدر عوامل اقتصادی و سیاسی را در کاهش قیمت طلای سیاه  موثر می‌دانید؟
  •  پیامدهای این کاهش برای ایران و عربستان چه خواهد بود؟
  •  جلسه ۳۰نوامبر اوپک سرنوشت‌ساز است. اگرتوافقی برای کاهش تولید صورت نگیرد و تولیدکنندگان عضو اوپک باز هم تولیدشان را بالا ببرند، بازار جهانی نفت چه وضعیتی پیدا می‌کند؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.