ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محیط زیست، بیکارترین رشته دانشگاهی ایران

آمارهای وزارت کار نشان می‌دهد ۴۹.۱ درصد از فارغ التحصیلان رشته محیط زیست بیکارند. دانش‌آموختگان محیط زیست بیشترین درصد بیکاری را در میان دیگر رشته‌های دانشگاهی دارند.

محمدرضا تابش، دبیر کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی می‌گوید ۵۰ درصد دانشجویان رشته محیط زیست پس از فارغ التحصیلی شغلی نمی‌یابند.

دانش‌آموختگان محیط زیست بیشترین درصد بیکاری را در میان دیگر رشته‌های دانشگاهی دارند

این نماینده مجلس که در همایش مهندسی محیط زیست دانشگاه تهران سخن می‌گفت، ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن برنامه ششم توسعه بخش عمده‌ای از این افراد به کار گمارده شوند.

این درحالی است که محیط زیست سهم چندانی از برنامه ششم توسعه نبرد و در این سند به برخی بحران‌های جدی مانند مسئله آب، فرسایش خاک، آلودگی‌های زیست محیطی اعم از آلودگی هوا، خاک و آب، و همچنین نحوه کشاورزی به عنوان یکی از عوامل بحران‌زا اشاره‌ای نشد.

اگرچه محمد رضا تابش نیز با انتقاد از دولت و سازمان محیط زیست اذعان داشت که در لایحه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه تنها چند ماده محدود به محیط زیست مرتبط است. او امیدوار است اخذ مالیات سبز و اختصاص مالیات بر ارزش افزوده به محیط زیست که در برنامه ششم طرح شده است، درآمدهای این حوزه را افزایش دهد.

آمارهای وزارت کار نشان می‌دهد ۴۹.۱ درصد از فارغ التحصیلان رشته محیط زیست بیکارند. دانش‌آموختگان محیط زیست بیشترین درصد بیکاری را در میان دیگر رشته‌های دانشگاهی دارند.

علاوه بر این، سازمان محیط زیست به عنوان نهاد حامی فارغ‌التحصیلان این رشته، فقیرترین نهاد در بدنه دولت به حساب می‌آید.

بیشتر بودجه‌‌ ۱۷۴ میلیارد تومانی سازمان محیط زیست صرف پرداخت حقوق شش هزار کارمندش می‌شود. بودجه‌ای که حتی کمتر از بودجه «شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران» است.

این درحالی است که ایران با بحران‌های عدیده زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند، بحران‌هایی که رفع آن بیش از هر چیز نیازمند به‌کارگیری نیروی متخصص است.

سرانجام شهریور ماه امسال در واکنش به عدم دخالت فارغ‌التحصیلان رشته محیط زیست در تألیف کتاب درسی «انسان و محیط زیست»، کمپین حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان محیط زیست با حمایت شمار زیادی از فارغ‌التحصیلان و استادان این رشته آغاز به کار کرد. این کمپین اعتراضی با توجه به بحران‌های زیست محیطی ایران از عدم مداخله متخصصان این رشته ابراز «تأسف» کرده است.

اگرچه نباید فراموش کرد که بر اساس آمار وزارت کار، در حال حاضر ۵.۸ میلیون نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی ایران، معادل ۵۱.۲ درصد (بیش از نیمی از کل فارغ التحصیلان) اساساً غیرفعال بوده و هیچ نقشی در بازار کار ندارند. به عبارت دیگر آنها به دنبال کار رسمی نمی‌‎گردند و یا اساساً انگیزه‌ای برای آن ندارند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رنج های بشری

    این درست است که ظرفیت پذیرش دانشجو مناسب بازار کار نیست و رکود اقتصادی هم مزید برعلت/ اما بخشی هم به نحوه استخدام ها و عدم بازارسازی است. رشته های جغرافیا/ محیط زیست/از این نوع/ بایست یک الزام استخدامی در مراکز مربوطه باشد مثل شهرداری ها و شرکت های عمرانی و ساختمانی.. الزام به داشتن کارشناس چه به صورت استخدام یا مشاور قطعا اگر این الزامات قانونی باشد زمینه اشتغال فارهم می شود. د رکنار اگاهی و اموزش مدیران نهاد و شرکت ها به لزوم استخدام و بهر هگیری از مشاورانی با این تخصص ها