ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برخورد دوگانه با آزادی مطبوعات؛ انتقاد رئیس قوه قضائیه از حسن روحانی

رئیس قوه قضائیه در برابر سخنان حسن روحانی که از «شکستن قلم‌ها و بستن دهان‌ها به بهانه‌های واهی» انتقاد کرده بود ایستاد و گفت: «می‌گویند قلم‌ها را نشکنید اما نزد رهبر انقلاب از برخورد نکردن با فلان روزنامه گلایه می‌کنند»

صادق آملی لاریجانی، حسن روحانی را متهم کرد که در برابر مردم و رسانه‌ها از آزادی بیان و مطبوعات سخن می‌گوید اما در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی خواهان برخورد با رسانه‌ها می‌شود. او این موضع‌گیری‌ها را افتراها به قوه قضائیه و تضعیف دستگاه قضائی دانست.

صادق لاریجانی آزادی بیان در جمهوری اسلامی را «آزادی معقول و منطقی و واقعی» خواند

آیت الله صادق آملی لاریجانی دوشنبه ۱۷ آبان در جلسه مسئولان عالی قضائی گفت: «برخی مسئولان به صورت شفاهی یا کتبی، با ‌واسطه یا بی‌واسطه درخواست برخورد با برخی مطبوعات و رسانه‌ها را دارند اما وقتی در میان اهالی رسانه قرار می‌گیرند، ندای آزادی مطبوعات سر می‌دهند.»

او قوه قضائیه را «در همه جا مظلوم» دانست و با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در روز گشایش نمایشگاه مطبوعات گفت: «برخی می‌گویند قلم‌ها را به بهانه‌های واهی نشکنیم یا دهان‌ها را به بهانه‌ای غیراساسی نبندیم؛ واضح است خطاب آنان به دستگاه قضائی است. این نوعی افترا به قوه قضائیه است و بلکه توهین و عجیب است.»

رئیس‌جمهوری ایران شنبه ۱۵ آبان‌ در مراسم گشایش بیست‌و‌دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در سخنانی رسانه‌ها را ابزار توسعه دانست و از «شکستن قلم‌ها و بستن دهان‌ها به بهانه‌های واهی» انتقاد کرد و گفت: «بگذاریم در جامعه آزادی باشد.»

روحانی در عین حال بدون نام‌بردن از رسانه یا روزنامه‌ای خاص، از توهین‌کنندگان و اینکه «کسی بخواهد هر صبح در صفحه اول خود شروع به هتاکی کند» انتقاد کرد.

آملی لاریجانی خطاب به حسن روحانی گفت: «برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته‌اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی‌کنید یا نزد رهبری گلایه می‌کنید که چرا دستگاه قضائی با فلان روزنامه برخورد نکرده است.»

او افزود: «البته ما به هیچ کدام از این سخنان کاری نداریم و راه قانونی خود را می‌رویم.»

رئیس قوه قضائیه همچنین سپردن تشخیص تخلفات مطبوعاتی به اهالی مطبوعات را «سخن خام و غیرحقوقی» توصیف کرد و گفت: «تشخیص جرم قطعاً با قاضی است و ارجاع آن به غیر قاضی، و تحمیل آن بر قاضی خلاف شرع است.»

صادق لاریجانی آزادی بیان در جمهوری اسلامی را «آزادی معقول و منطقی و واقعی» خواند و گفت: «در عرصه مطبوعات و رسانه‌ها از صدا و سیما گرفته تا روزنامه‌ها، همه قوا را نقد می کنند منتهی برخی انتظارات بالایی دارند و می خواهند آزادیشان مطلق باشد در حالیکه در هیچ کجای دنیا و در هیچ نظام سیاسی، آزادی مطلق وجود ندارد.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۱ سپتامبر / ۳۱ شهریور در بیانیه‌ای وضعیت آزادی بیان و سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران را وخیم گزارش کرده و گفته بود روحانی به وعده انتخاباتی خود مبنی بر گشودن فضای اطلاع‌رسانی عمل نکرده است.

گزارشگران بدون مرز در این بیانیه گفته بود روزنامه‌نگاران در ایران همچنان بازداشت، تهدید و یا احضار می‌شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میر ز ا رضا

    اگر اینگونه مبارزات زرگرانه مضحک نمایشی در جریان نمیبود رسانه های خبری چه اخباری را گزارش میکردند؟

  • رنج های بشری

    درک نظام استبدادی، بنظرم،: 1- سیر قهقهرایی به سمت بد شدن 2- هر چه حکومت به سمت اقلیتی شدن 3- محدودسازی آزادی 5- محدوسازی بیشتر نقد 6- هر چه بیشتر بی توجهی به رضایت عمومی 7- حرص فزاینده برای تصاحب ثروت و توجه تراشی توسل به هر وسیله ای نهایت نظام استبدادی، همانند بدنی است که دچار عفونت باکتریایی شده، که هم عامل عفوت و فساد یعنی باکتری (نظام استبدادی) و هم میزبان (کشور) را به نابودی می کشاند. بنظرم حتی مستبدان هم از رازش نهاد رسانه و ازادی باین و نقد باخبرند! ولی بناب رماهیت نظام استبدادی قادر نیستند از رکن چهارم دمکراسی ، سود چندانی ببرند!

  • faryad

    روحانی جان(روباه بنفش)! باز نزدیک انتخابات شد و تو شروع کردی به فریبکاری و گرم کردن تنور! اگر فکر آزادی اندیشه و آزادی مطبوعات بودی، به شعار انتخاباتی ات که همانا رفع حصر بود اقدام می کردی، اگر به فکر اشتغال بودی همانا جلوی قاچاق برادران قاچاقچی را می گرفتی و وزیر بی کفایت و رانت پرورت (نعمت زاده) را برکنار می کردی. اگر فکر آزادی مردم بودی یک جنایتکاری به نام پور محمدی را وزیر دادگستری نمی کردی و....

  • IRAN

    این دقیقا خصلت روباهان اصلاح طلب است. داستانی در کتاب فارسی دوران دبستان در مورد یک گرگ و یک روباه بود که دقیقا شرح حال اصولگرا و اصلاح طلب در کشور ماست. هدف هر دو مشابه یعنی مشارکت در غارت بیت المال و دزدی و اختلاس؛ خفقان و سرکوب مردم، گسترش فقر واعتیاد و بدبختی وفساد در کشور. ولی روشها متفاوت، اولی با تهدید مستقیم و وحشیگری و وفاحت جنایت میکند (حمله گرگ با وحشیگری به گله گوسفندان ) و اصلاح طلبان درمقابل جنایات اصولگراها سکوت میکندو اذعان به عدم اطلاع از جنایات (عدم اطلاع ظریف از فرزند رشید ایران شهید زینالی و با فریب مردم درصدد توجیه جنایات و خوب جلوه دادن بیعدالتیها و جنایات در کشورند. متاسفانه مملکت ما در دست یکعده *** فاسد دزد ***است (لاری جانیها از بصره با دزدیاز نام شهرزیبای آمل، شاهرودی از بغداد با دزدی نام زیبای شهر شاهرود، نقدی) و گروه ضد شورش آنها برای قتل عام مردم بیگناه ایران ، و جدیدا" *** جنایتکار فاسد حوثی هم بانها اضافه شده اند و همراه با گروه های پاکستانی و بنگلادشی گروه های ضد شورش برای سرکوب وقتل عام مردم ایران کاملتر شده است. وعده خدا در نابودی حکومت فرعونیان و مفسدین و دزدان جنایتکاران شیادان منافق در ایران حتمی و بسیار نزدیکست

  • farid

    مردم سال 57 چه فکر کردند که ملاها را بر جان و مال و ناموس وطن حکمفرما کردند؟ اين ها يعني قرار بوده کشور پيشرفته بسازند و آزادي را بياورند؟ جوانان چرا بايد تاوان اشتباها قديميان را بپردازند. مردم در انقلان 57 بلوغ سياسي نداشتند که چه چيزي جاي شاه بياورند. همه فريب خميني را خوردند. خميني هم تا ته به همه خيانت کرد.

  • حسن

    تا زمانی که روزنامه نگاران و فعالان سیاسی وجه المصاله دو قطب در ایران قرار می گیرند این وضع ارعاب و ترس وزندان همچنان برقرار است.و امیدی به پایان ان نیست .وقتی وکیلی را به خاطر دفاع از متهم که وظیفه ذاتی اش است وروزنامه نگار را بخا طر افشاگری که ان هم وظیفه اش را انجام داده به زندان می اندازن .امیدی به اصلاح نیست .انقلابی دگر بباید باز. اماا این بار نمی دانم چقدر باید هزینه داد.