ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش۱,۸ درصدی جمعیت بیکاران در ایران

به‌رغم ادعای دولت ایران مبنی بر خروج از رکود اقتصادی، نرخ بیکاری همچنان رو به افزایش است. مرکز آمار از افزایش ۱,۸ درصدی جمعیت بیکاران به نسبت سال گذشته خبر داد.

روند افزایشی نرخ بیکاری در تابستان امسال نیز متوقف نشده است.

تنها هفت درصد از بیکاران «رسمی» ایران تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دارند.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش از وضعیت اشتغال و بیکاری اعلام کرد که نرخ بیکاری به ۱۲,۷ درصد رسیده است.

برپایه این گزارش نرخ بیکاری تابستان امسال به نسبت بهار نیم درصد بیشتر شده که به معنای افزایش جمعیت بیکاران و جویندگان شغل است. مرکز آمار چندی قبل نرخ بیکاری بهار ۹۵ را ۱۲,۲ درصد گزارش کرده بود.

همچنین مقایسه نرخ بیکاری تابستان امسال با مدت مشابه سال گذشته بیانگر افزایش ۱,۸ درصدی نرخ بیکاری در دوره زمانی یک‌ساله است.

براساس اعلام مرکز آمار کرمانشاه همچنان رتبه نخست نرخ بیکاری را با ۲۰,۳ درصد در اختیار دارد. چهارمحال و بختیاری با ۱۹,۸ درصد دومین استان ایران به لحاظ نرخ بیکاری است.

از نکات قابل توجه این گزارش افزایش چشمگیر نرخ بیکاری در استان‌های صنعتی است. نرخ بیکاری در اصفهان به نسبت سال گذشته چهار درصد افزایش یافته و به ۱۷,۴ درصد رسیده است. همچنین  آذربایجان شرقی نیز شاهد افزایش ۴ درصدی نرخ بیکاری بوده است.

افزایش نرخ بیکاری در مناطق صنعتی تائید کننده تداوم تعطیلی واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی ایران است.

براساس گزارش‌ی که پیش از این منتشر شد در شش ماه نخست امسال نزدیک به هفت هزار واحد صنعتی در ایران تعطیل شده است.

علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در همین رابطه گفته است که ۳۳۰۰ واحد صنعتی به صورت دائم تعطیل شده اند.

تعطیلی بنگاه‌های صنعتی کاهش سهم بخش صنعت را به دنبال داشته است. به‌گونه‌ای که در یک‌سال گذشته اشتغال صنعتی در ایران ۱,۶ درصد کاهش یافته است.

۴۰ درصد شاغلان اضافه‌کاری دارند

بیش از ۹ میلیون نفر از شاغلان ایران برای تامین معاش خود در طول هفته بیش از میزان زمان معمولی کار می‌کنند.

برپایه گزارش مرکز آمار ۴۰,۸ درصد از شاغلان در طول هفته ۴۹ ساعت کار می‌کنند. این مرکز جمعیت شاغلان را ۲۳ میلیون و ۳۱ هزار و ۴۶۴ نفر اعلام کرده است.

بر اساس قانون کار ایران میزان ساعت کار هفتگی برای مشاغل سخت و زیان‌آور ۳۶ ساعت و برای سایر مشاغل ۴۴ ساعت تعیین شده است. نتایج آمارگیری از نیروی کار نشان می‌دهد که  ۹ میلیون و ۴۴۲ هزار از شاغلان حداقل در هفته ۵ ساعت بیشتر از زمان تعیین شده کار می‌کنند.

همچنین مرکز آمار اعلام کرده که  ۹.۵ درصد از جمعیت شاغل در ایران  دارای اشتغال ناقص هستند که به معنای اشتغال کمتر از ۴۴ ساعت در هفته است. بر اساس این گزارش ۲ میلیون و ۱۸۷ هزار نفر از جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص است.

مرکز آمار ایران افرادی را که در طول هفته آمارگیری تنها یک ساعت کار می‌کنند، شاغل می‌داند. این تعریف با انتقاد فعالان کارگری و برخی از کارشناسان اقتصادی همراه بوده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آسیب پذیر

    با افزایش جمعیت و با اقتصاد مقاومتی و با رهبری پیامبرگونه ولی امر مسلمین جهان آیت اله العظما سید علی اف مسئله بیکاری حل میشود. نشد هم مهم نیست ما که برای اقتصاد و کار و زندگی آبرومندانه انقلاب نکردیم ! در فکر راهپیمایی اربعین در کربلا و در فکر دفاع از حرم بشار اسد باشید. بفکر آبادانی جنوب لبنان و غزه باشید. در فکر کرلا و سامرا و نجف باشید.

  • رنج های بشری

    بیکاری بسیار بیشتر امراهاست. چون تعریف شاغل چنان احمقانه است که تنها به در امارسازی می خورد. بخودی خود یک گشور عقب مانده جهان سومی مثل ایران دارای چالش بنیادی با بیکرای است. حالا یک نظام مثل جمهوری اسلامی/ولایت فقیه هم حاکم باشد دیگر بیچارگی چند برابر و فزاینده خواهد شد. این ظنام متاسفانه به طور ایدئلوژیکف خودش در تنگنای اقتصادی قرار می دهد. با بزرگترین کشور و متنفذترین مردم جهان (امریکا و اسرائیل) سر دشمنی دارد! دشمنی که نه از ظنر عقلی و نه حتی از نظر اخلاقی و نه از نظر منطق سیاسی و اقتصادی و سوق الجیشی مورد قبول نیست! نکته عجیب اینجاست از نظر اخلاقی هم این دشمنی کور، پذیرفتنی نیست: 1- اتش زدن نمادهای ملی مثل پرچم و بی احترامی و فحاشی یک کشور مانند امریکا! که حتی با مبانی دینی اسلام هم همخوانی ندارد توسیه کرده فحاشی به حتی کفار و شمرکان نکنید! 2- دشمنی دیوانه وار و احمقانه که تنها از ایدئولژی افارطی یا کینه جنون امیزمتصور است، با وجود زیان های چند صد میلاردی باز ادامه یابد بدون انکه واقعا سود ارزشمندی دیده شود! این از نظر اخلاقی درست نیست منافع یک ملت بزرگ و دیرینه مثل ایران بازیچه امیال یک نظام شود. چند نسل بسوزند و به طور مصنوعی تحت رنج و تنگنا باشند! ایران و مردمش اصلا شایسته این نیستند که چننی باشند/ ایران کشوری مستعد بوده که به طور ساختگی توسط این نظام عقب نگه داشته شده! معضل بیکاری تا این حد شدید، نتیجه مستقیم حکومت این نظام است.