ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازگشت توتال به ایران برای بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی

پس از شرکت‌های خودروسازی پژو و رنو، شرکت نفتی توتال سومین شرکت بزرگ فرانسوی است که با ایران قرارداد می‌بندد. بر اساس این قرارداد توتال در بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی سهم ۵۰,۱ درصدی خواهد داشت.

شرکت فرانسوی توتال پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های آمریکا به‌عنوان بزرگترین شرکت غربی نفتی با ایران قرارداد بست. این قرارداد به بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی مربوط می‌شود.

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی جهان است که در خلیج فارس و در آب‌های سرزمینی ایران و قطر واقع ‌است.

شرکت فرانسوی توتال روز سه‌شنبه ۸ نوامبر / ۱۸ آبان به‌منظور بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی با ایران قراردادی امضا کرد. توتال نخستین شرکت بزرگ غربی است که پس از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی چنین قراردادی می‌بندد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت نفت ایران در بیانیه‌ای گفته است موضوع این قرارداد جدید «طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی است که میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و پتروپارس امضا شد.»

به‌گفته وزارت نفت ایران این سرمایه‌گذاری به ارزش چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که نخستین بخش آن دو میلیارد دلار می‌باشد.

استفان میشل، مدیر بهره‌برداری و تولید گروه توتال در خاورمیانه این قرارداد را روز سه‌شنبه امضا کرد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در مراسم امضای قرارداد حضور داشت و از شرکت توتال به‌دلیل آن‌که «همواره پیشگام بوده و پذیرفته است که در شرایط دشوار به ایران بیاید» تشکر کرد.

به‌گفته غلامرضا منوچهری، معاون مدیر شرکت ملی نفت ایران، در این قرارداد شرکت توتال سهم ۵۰,۱ درصدی در بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی را دارد و پس از آن شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) با ۳۰ درصد سهم و شرکت پتروپارس ایران با ۱۹,۹ درصد سهم قرار دارند.

قرارداد نهایی در آغاز سال ۲۰۱۷ امضا خواهد شد و بهره‌برداری پس از ۴۰ ماه شروع خواهد شد. مدت توسعه و بهره‌برداری از میدان گازی نیز ۲۰ سال تعیین شده که سودآوری سرمایه‌گذاری آن در آغاز سال دهم در نظر گرفته شده است.

بیژن زنگنه گفته است حدود ۷۰ درصد از تجهیزات مورد استفاده برای توسعه و بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی در ایران ساخته خواهد شد.

پارس جنوبی به ایران و قطر تعلق دارد و بزرگترین میدان گاز طبیعی در جهان است.

پاتریک پویانه، مدیر شرکت توتال در پاریس از عقد این قرارداد استقبال کرد و گفت: «توتال مفتخر است که توسط شرکت ملی نفت ایران انتخاب شده است. چنین قراردادی نشانه به‌رسمیت شناختن تخصص فنی ما و همکاری طولانی ما با ایران در طول سال‌هاست.»

در سال ۲۰۰۴ توتال و ایران بر سر توسعه میدان گازی پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) موافق اصولی خود را اعلام کردند اما هرگز این توافق به مرحله نهایی نرسید.

توتال پیش از این نیز در پروژه‌های میدان گازی پارس جنوبی فعال بود و قرارداد داشت اما با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، مجبور به خروج از ایران شد.

پاتریک پویانه افزود: «ایرانی‌ها از ما خواستند بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی را در چارچوب یک قرارداد جدید با شرایط متفاوت نسبت به آن‌چه در سال ۲۰۰۰ داشتیم در دست بگیریم. این قرارداد بهتر است چون قراردادی ۲۰ ساله است و در سال معادل ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز تولید خواهیم کرد که تولید بسیار بالایی خواهد بود.»

مدیر شرکت توتال با بیان این‌که این شرکت علاقمند به فعالیت در پروژه‌های پتروشیمی نیز هست گفت: «بسیار خوب خواهد شد اگر [این قرارداد] فرصت‌های دیگری را به روی ما بگشاید.»

در ماه ژوئن ۲۰۰۹ تهران قراردادی به ارزش پنج میلیارد دلار با شرکت ملی نفت چین به‌منظور توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بست. این قرارداد در آغاز سال ۲۰۱۳ فسخ شد زیرا این شرکت چینی به تعهدات خود عمل نکرد.

ایران پس از روسیه از دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان برخوردار است.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ جهان در ژوئیه ۲۰۱۵ شرایطی را فراهم کرد که در ماه ژانویه بخشی از تحریم‌های جهانی علیه این کشور برداشته شد.

در پی آن ایران توانست صادرات نفت خود را به اروپا از سر گیرد و اکنون در نظر دارد در هماهنگی با شرکت‌های بزرگ خارجی به توسعه و بهره‌برداری ذخایر گسترده خود بپردازد.

از زمان لغو تحریم‌ها علیه ایران، توتال سومین شرکت بزرگ فرانسوی پس از شرکت‌های خودرو‌سازی پژو سیتروئن و رنو است که با ایران قرارداد می‌بندد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.