ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ آخرین خبرها

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پیروزی دونالد ترامپ در ویسکانسین قطعی شد. کلینتون با ۲۱۸ رأی الکترال از ترامپ با ۲۸۹ رأی الکترال شکست خورد. ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا شد.

پنجاه و هشتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده با پیروزی دونالد ترامپ، نماینده حزب جمهوری‌خواه برگزار شد.

هواداران هیلاری کلینتون - عکس: AFP

این دوره از انتخابات به‌واسطه حضور «نامحبوب‌ترین» نامزدهای تاریخ دو حزب بزرگ آمریکا به انتخاباتی غیرعادی بدل شد. کارزار هر دو کاندیدا تحت تأثیر رسوایی‌هایی بزرگ قرار گرفت و انتخابات را به یکی از جنجالی‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا بدل کرد.

مردم آمریکا در این انتخابات چهل‌و‌پنجمین رئیس‌جمهوری و چهل‌و‌هشتمین معاون‌اول رئیس‌جمهوری را با رأی خود انتخاب کردند.

نخستین حوزه‌های رأی‌گیری ساعت ۱۱ شب در ایندیانا و کنتاکی بسته شدند. سپس نیمه‌شب فلوریدا و ویرجینیا، دو ایالت بسیار مهم که رأی آنها به طور سنتی بین دو حزب جابجا می‌شود، حوزه‌های خود را خواهند بست. فلوریدا با ۲۹ رأی الکترال از مهم‌ترین ایالت‌ها در این انتخابات بود. آلاسکا آخرین حوزه انتخاباتبود که رأی خود را شش بامداد چهارشنبه اعلام کرد. باراک اوباما سال ۲۰۱۲ ساعت چهار و سی‌دقیقه بامداد به عنوان رئیس‌جمهوری آینده معرفی شد.

اخبار کوتاه و حواشی انتخابات آمریکا

  • آخرین نتایج انتخابات آمریکا
Voters wait in line in front of a polling station to cast their ballots in the US presidential election in Scottsdale, Arizona on November 8, 2016. / AFP PHOTO / Laura SEGALL

با اعلام شمارش آراء در حوزه‌های انتخاباتی بیشتر، هیلاری کلینتون با ۲۱۸ رأی الکترال از دونالد ترامپ با ۲۸۹ رأی الکترال شکست خورد.

کلینتون در ورمونت، ماساچوست، نیوجرسی، مری‌لند، ایلینوی، هاوایی، نیویورک، اورگن، واشینگتن، نیوجرسی، دلاور، حوزه کلمبیا، رود آیلند، کالیفرنیا و نوادا پیروز شد. ترامپ نیز برنده انتخابات در ایالت‌های اکلاهاما، کارولینای جنوبی، کنتاکی، ایندیانا، تنسی، میسیسیپی، آلاباما، کانزاس، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، وایومینگ، آرکانزاس، تگزاس، اوهایو، فلوریدا، کارولینای شمالی، جورجیا، ویرجینیای غربی، پنسیلوانیا و ویسکانسین است.

نتایج انتخابات کنگره نیز لحظه‌به‌لحظه اعلام می‌شود. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هر یک تا کنون در سنا به ترتیب ۴۶ و ۴۸ کرسی را به دست آورده‌اند. در مجلس نمایندگان دموکرات‌ها با ۱۴۴ کرسی نسبت به ۲۰۵ کرسی حزب جمهوری‌خواه عقب افتاده‌اند.

  • ترامپ پیروز قطعی انتخابات اعلام شد

سرانجام دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه موفق شد با پیروزی در ویسکانسین ۱۰ رأی الکترال دیگر به‌دست آورد و به‌طور رسمی رئیس جمهوری جدید آمریکا شود. او تا مشخص شدن نتیجه شمارش آرای ویسکانسین تنها به ۶ رأی الکترال نیاز داشت.

  • ترامپ در آستانه پیروزی قطعی

ترامپ تا پیروزی به ۶ رأی الکترال نیاز دارد. در حال حاضر نامزد جمهوری‌خواه در آلاسکا، آریزونا، میشیگان و ویسکانسین جلو است. کلینتون در مینه‌سوتا و نیوهمشایر پیشی گرفته است. در «مین» کلینتون برنده ۳ رأی الکترال و ترامپ یک رأی الکترال شد. هنگامی که برنده مشخص شد، به طور معمول ابتدا بازنده به برنده تبریک خواهد گفت. پس از آن، هر دو نامزد در برابر نمایندگان مطبوعات ظاهر خواهند شد.

  • مدیر کارزار انتخاباتی کلینتون: چیزی برای گفتن نداریم

جان پودستا مدیر کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون مراسم حزب دمکرات در نیویورک را لغو کرد. او به جای کلینتون در این مراسم حاضر شد و گفت: «امشب ما چیزی برای گفتن نداریم.» با این حال پودستا افزود هنوز شمارش آرا ادامه دارد و «هر رأی تأثیرگذار خواهد بود».

  • رأی ویسکانسین به ترامپ

در ویسکانسین نیز ترامپ از کلینتون پیشی گرفته است. آسوشیتدپرس می‌گوید با شمارش ۹۴ درصد آرا ترامپ ۴۸.۹۶ درصد و کلینتون ۴۵.۸۲ درصد آرا را به‌دست آورده‌اند. ویسکانسین ۱۰ رأی الکترال دارد. چهار سال پیش باراک اوباما موفق شده بود رقیب جمهوری‌خواه خود میت رامنی را در ویسکانسین قاطعانه شکست دهد.

  • رای پنسیلوانیا به ترامپ و قدم‌های نهایی به سمت کاخ سفید 

۲۰ رای الکترال پنسیلوانیا با توجه به پیش‌بینی‌ها از آن ترامپ خواهد شد. این یک پیروزی بزرگ برای ترامپ است. او پس از ۲۰ رای پنسیلوانیا تنها نیاز به ۶ رای الکترال دیگر دارد که بر مسند ریاست جمهوری بنشیند.

پنسیلوانیا از سال ۱۹۹۲ در هر انتخابات ریاست جمهوری، دموکرات رای داده بود اما در طول چند دوره انتخابات ریاست جمهوری گذشته جمهوری‌خواه شد.

  • هیلاری کلینتون برنده ۶ رای الکترال نوادا

در ایالات نوادا هیلاری کلینتون برنده اعلام شده است با اینکه شمارش آراء همچنان ادامه دارد. شش رای انتخاباتی نوادا تا کنون دو بار از آن باراک اوباما شده و دو بار هم از آن جورج دبلیو بوش از این رو نوادا از ایالت هایی است که حداقل در ۱۶ سال گذشته هم جمهوری خواه بوده است و هم دمکرات.

  • ماریجوانا در دو ایالت دیگر آزاد شد 

همراه با انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، شهروندان دو ایالت کالیفرنیا و ماساچوست به آزادی ماریجوانا رای دادند.

  • چهره‌های هالیوود: در صورت پیروزی ترامپ آمریکا را ترک می‌کنیم

برخی از چهره‌های هالیوود اعلام کرده‌اند که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این کشور را ترک خواهند کرد. مایلی سایرس، ایمی شومر، لنا دانهام، برایان کرانستون از جمله این افراد هستند. ساموئل ال. جکسون، بازیگر مطرح هالیوود گفته است به آفریقای جنوبی می‌رود و باربارا استرایسند که از هیلاری کلینتون پشتیبانی می‌کرد نیز گفته است به کانادا نقل مکان خواهد کرد. هالیوود به‌طور سنتی از دمکرات‌ها حمایت می‌کند. بسیاری از چهره‌های هالیوود تا پیش از آن‌که برنی سندرز، رقیب هیلاری کلینتون در حزب دمکرات از دور رقابت‌ها خارج شود از او حمایت می‌کردند اما با کنار رفتن او از کلینتون پشتیبانی کردند.

  • ‌وب‌سایت مهاجرت کانادا از کار افتاد

وب‌سایت مربوط به سازمان مهاجرت کانادا به دلیل حجم بالای ورود کاربران اینترنتی آمریکایی به آن از کار افتاد.

با نزدیک‌ترشدن دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان به پیروزی در انتخابات آمریکا بسیاری از آمریکایی‌های مضطرب سه‌شنبه به این وب‌سایت مراجعه کردند. آنها احتمالاً به دنبال بررسی شرایط مهاجرت به کانادا در صورت پیروزی ترامپ بودند.

پایگاه خبری مجله «فارن پالیسی» سیاست‌های ضدمهاجرت ترامپ را دلیل احتمالی این اتفاق دانست.

دونالد ترامپ در فلوریدا، کارولینای شمالی و جورجیا پیروز شد

نتایج رأی‌گیری در ایالت کلیدی فلوریدا اعلام شد.

بر اساس نتایج اعلام‌شده، دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه برنده این ایالت کلیدی شد.

فلوریدا یکی از ایالت‌های چرخشی است که ۲۹ رأی الکترال دارد. این ایالت همواره در تعیین سرنوشت انتخابات نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌است. جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۰ با اختلاف ۵۳۷ رأی در این ایالت پیروز شد و به کاخ سفید راه یافت.

کارشناسان پیش‌بینی‌ کرده بودند که راه ترامپ برای رسیدن به کاخ سفید با از دست‌دادن فلوریدا بسته خواهد شد.

ترامپ همچنین ۱۵ رأی الکترال ایالت چرخشی کارولینای شمالی و ۱۶ رأی جورجیا، دیگر ایالت چرخشی را از آن خود ساخت.

هر نامزدی که به ۲۷۰ رأی الکترال دست یابد رییس‌جمهوری آمریکا خواهد شد.

  • ماهی پیشگو ترامپ را برنده اعلام کرد

چاناکیا، ماهی پیشگوی هندی دونالد ترامپ را به عنوان برنده انتخابات برگزید.

ماهی پیشگوی هندی ترامپ را انتخاب کرد - عکس: AFP

این مراسم پیشگویی سه‌شنبه هشتم نوامبر، روز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در شهر چنای هند و در رویدادی برای جمع‌آوری کمک مالی جهت مبارزه علیه مالاریا برگزار شد.

چاناکیا هشت مسابقه اخیر فوتبال در جام جهانی را به درستی پیش‌بینی کرد و معروف شد.

  • ترامپ در اوهایو پیروز شد و هیلاری در ویرجینیا

دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه توانست در ایالت چرخشی اوهایو پیروز شود. اوهایو ۱۸ رأی الکترال دارد.

او برای پیروزی بر کلینتون نیاز به پیروزی در این ایالت داشت. این پیروزی در حالی رخ داد که هیلاری کلینتون با استفاده از ستاره‌های موسیقی همچون بی‌یونس در این ایالت به شدت تمرکز کرده‌بود.

تا کنون هیچ رئیس‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه بدون پیروزی در اوهایو به کاخ سفید نرسیده بود.

در عین حال هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات نیز ویرجینیا را با ۱۳ رأی الکترال از آن خود کرد. این ایالت نیز ایالت چرخشی محسوب می‌شود.

  • پیش‌بینی میکده تاریخی «نیویورک» در پاریس: هیلاری

یک میکده‌ تاریخی در پاریس هیلاری کلینتون را به‌عنوان رئیس‌جمهوری آینده آمریکا انتخاب کرد.

شمارش آراء در میکده نیویورک در پاریس - عکس: AFP

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که حاضران در «میکده نیویورک هری» در واپسین ساعت‌های سه‌شنبه شب هشتم نوامبر، شب انتخابات آمریکا نامزد دموکرات‌ها را برنده انتخابات پیش‌بینی کردند. پیش‌بینی این میکده طی ۹۰ سال گذشته تنها دو بار نادرست از آب درآمده است.

به‌علاوه، میکده نیویورک هری دو کوکتل ویژه نیز به مناسبت شب انتخابات آمریکا ارائه داد: کوکتل «هیلاریوس» و کوکتل «ترامپت».

  • مجری ام‌اس‌ان‌بی‌سی خطاب به طرفدار ترامپ، شهردار سابق نیویورک: «تو یک مشکلی داری»

کریس متیو، مجری شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی خطاب به رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک در زمان حملات یازده سپتامبر گفت: «تو یک مشکلی داری». او در واپسین دقیقه‌های سه‌شنبه شب، هشتم نوامبر، شب انتخابات با جولیانی گفت‌و‌گو کرد.

جولیانی یکی از سرسخت‌ترین طرفداران دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه است. متیو به او گفت: «تو مرد باهوشی هستی. سیاست‌مدار باهوشی هستی. همیشه می‌شناختم‌ات. اما تا قبل از این انتخابات فکر نمی‌کردم تو یک مشکلی داری.»

جولیانی پیش از آن  نسبت به وضعیت سلامت هیلاری کلینتون هشدار داده‌بود.

  • مشهورترین آسمان‌خراش نیویورک؛ صفحه‌نمایشی برای اعلام زنده نتایج انتخابات

ساختمان امپایر استیت در نیویورک به مناسبت انتخابات آمریکا نورانی شد.

مشهورترین آسمان‌خراش نیویورک نورانی شد - عکس: AFP

آسمان‌خراش امپایر استیت، یکی از نمادهای شهر نیویورک در محله منهتن، اکنون به یک صفحه‌نمایش بزرگ برای اعلام نتایج و نشان‌دادن نقشه انتخابات و نیز پیام‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی بدل شده‌است. سی‌ان‌ان و اینستاگرام در حال پخش این اطلاعات بر این آسمان‌خراش هستند.

  • اولین کرسی از‌دست‌رفته جمهوری‌خواهان در سنا

دموکرات‌ها نخستین کرسی سنا را از جمهوری‌خواهان گرفتند.

به گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان» تمی داک‌ورث، نماینده حزب دموکرات برای انتخابات سنا در ایلینوی پیروز شد. او توانست بر مارک کیرک، نماینده پیشین جمهوری‌خواه این ایالت پیروز شود.

در عین حال، مارکو روبیو توانست کرسی خود را در فلوریدا حفظ کند.

  • ببر به کلینتون رأی داد؛ خرس قطبی به ترامپ

در یک باغ وحش در سیبری روسیه یک ببر و یک خرس قطبی برای پیش‌بینی انتخابات ریاست‌جمهوری بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دست به انتخاب زدند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، این دو حیوان بین دو کدو حلوایی پرشده از گوشت و ماهی، غذاهای محبوب آنها دست به گزینش زدند. روی هر یک از این کدو حلوایی‌ها عکس یکی از نامزدها چسبانده شده‌بود.

بر اساس ویدئوی پخش‌شده خرس قطبی از ترامپ حمایت کرد و ببر هم هیلاری کلینتون را برگزید.

  • وتر چنل: انتخابات را مطلقاً پوشش نمی‌دهیم

شبکه تلویزیونی «وتر چنل»، شبکه مخصوص به اخبار آب‌و‌هوا اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را پوشش نخواهد داد.

وتر چنل سه شنبه هشتم نوامبر اعلام کرد که مطلقاً هیچ اخباری از این انتخابات مخابره نخواهد کرد. این شبکه کسانی را خطاب قرار داد که به دنبال راه فراری از پوشش رسانه‌ای انتخابات هستند و می‌خواهند «روحشان در آرامش و آسودگی باشد».

وتر چنل وعده پخش ۹ ساعت از «زیبا‌ترین، باشکوه‌ترین و آرامش‌بخش‌ترین» تصاویر ضبط‌شده از طبیعت را داد.

  • کاهش ارزش دلار در بازارهای آسیایی

با نزدیک‌بودن رقابت بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ارزش دلار در بازارهای آسیا کاهش یافت.

به گزارش «رویترز»، احتمال پیروزی دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه بازارهای آسیا را در آستانه تنش قرار داده‌است.

ارزش دلار در نخستین ساعت‌های چهارشنبه نهم نوامبر به دلیل رقابت نزدیک در آمریکا کاهش یافت. بر اساس این گزارش، بازارها عموماً به انتخاب هیلاری کلینتون تمایل دارند، زیرا او نامزد وضع موجود محسوب می‌شود. در حالیکه پیروزی ترامپ به معنای تزریق عدم اطمینان به بازارها است.

  • ترامپ در ویرجینیای غربی پیروز شد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، با برنده‌شدن ایالت ویرجینیای غربی اکنون در شمارش رأی الکترال ۲۴ به سه از کلینتون پیش افتاده است.

او بر اساس آخرین آمارها در ایالات ویرجینیا، ایالتی که معمولاً به دموکرات‌ها رأی می‌دهد، با اختلاف ۱۰ درصد پیشتاز است.

  • احترام به یک فمینیست؛ صف طولانی در جایی به جز صندوق‌های رأی‌گیری

برخی از نیویورکی‌ها سه‌شنبه هشتم نوامبر برای ادای احترام به آرامگاه سوزان آنتونی، فمینیست و فعال حق رأی برای زنان رفتند.

سوزان آنتونی که بیشتر فعالیت‌هایش را در قرن نوزدهم به نفع زنان و سیاهان انجام داد، سال ۱۹۰۶ درگذشت.

این نخستین انتخابات آمریکا با حضور یک نامزد زن در مرحله نهایی است. میزان حضور نیویورکی‌ها آن چنان زیاد بود که صفی بسیار طولانی برای رسیدن به آرامگاه سوزان آنتونی به وجود آمد. سنگ قبر این فعال فمینیست مملوء از استیکرهای تبلیغاتی انتخابات در حمایت از هیلاری کلینتون شده‌است.

  • ترامپ در جورجیا پیش افتاده‌است

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده، دونالد ترامپ در جورجیا پیش افتاده‌است.

  • فلوریدا؛ کلینتون و ترامپ در رقابتی تنگاتنگ 

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از حوزه رأی‌گیری فلوریدا، یکی از مهم‌ترین ایالت‌های چرخشی، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون رقابتی بسیار نزدیک با یکدیگر دارند. فلوریدا از ۲۹ رأی الکترال برخوردار است.

پیش‌بینی‌ها می‌گویند که اگر ترامپ فلوریدا را واگذار کند، به احتمال بسیار زیاد بازنده انتخابات خواهد بود.

  • کلینتون پیروز ورمونت

بنا به گزارش‌ها دونالد ترامپ در ایندیانا و کنتاکی، ایالت‌های سنتاً جمهوری‌خواه پیشتاز است و این حوزه‌ها را به احتمال زیاد خواهد برد. او در کنتاکی با ۳۵ درصد در برابر ۱۱ درصد رأی کلینتون تا این لحظه برنده قطعی است.

همچنین کلینتون نیز برنده ایالت ورمونت پیش‌بینی می‌شود. ورمونت سنتاً ایالتی دموکرات است.

بنابراین ترامپ اکنون به لحاظ رأی الکترال ۱۹ به ۳ پیش افتاده است. نامزدها برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رأی الکترال نیاز دارند.

  • گزارش‌هایی از تخلف‌ها و مشکلات پراکنده در انتخابات آمریکا

گروه‌های حقوق مدنی در آمریکا اعلام کرده‌اند که گزارش‌هایی از تخلف‌های پراکنده در انتخابات آمریکا دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، صف‌های طولانی، ارعاب رأی‌دهندگان و خرابی تجهیزات رأی‌گیری بخش عمده‌ای از این تخلف‌ها و مشکلات را تشکیل می‌دهند.

خبرهای ارعاب رأی‌دهندگان از پنسیلوانیا و فلوریدا می‌رسد. به خصوص در پنسیلوانیا طرفداران کاندیداها در برخی حوزه‌ها و هنگام ایستادن در صف‌های رأی‌گیری با یکدیگر به نزاع پرداختند.

همچنین صف‌های طولانی در شهرهایی همچون دترویت و ایالت‌هایی همچون کارولینای شمالی و فیلادلفیا دردسر ساز شده‌است.

در برخی شهرها نیز تجهیزات رأی‌گیری به درستی کار نمی‌کردند.

  • تیراندازی در یکی از حوزه‌های رأی‌گیری در حومه لس‌آنجلس

در نزدیک یک محل رأی‌گیری در آزوسا، یکی از حومه‌های لس‌آنجلس یک نفر بر اثر تیراندازی کشته شد.

به گزارش روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» چندین نفر نیز در این حادثه مجروح شدند. تیرانداز حادثه هنوز دستگیر نشده و از انگیزه او اطلاعی در دست نیست.

پلیس مدارس ابتدایی را در این ناحیه تعطیل کرد و از مردم خواست که از خانه‌هایشان خارج نشوند.

  • نتایج نظرسنجی‌‌ها در حوزه‌های رأی‌گیری

آخرین آمار نظرسنجی‌‌ها در حوزه‌های رأی‌گیری در مورد مهم‌ترین موضوعات برای رأی‌دهندگان منتشر شد.

شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گزارش داد که ۷۱ درصد رأی‌دهندگان امروز خواهان بخشیدن فرصت به مهاجران غیرقانونی شاغل در آمریکا برای دریافت ویزا و کسب اقامت قانونی هستند. ۲۵ درصد نیز خواهان اخراج مهاجران غیرقانونی شدند.

سیاست ساختن دیوار در مرز با مکزیک نیز ۴۰ درصد موافق داشته درحالی‌که ۵۴ درصد مخالف آن بوده‌اند. ساختن دیوار یکی از مهم‌ترین سیاست‌های تبلیغاتی کمپین ترامپ از آغاز روند انتخابات بود.

در مورد قراردادهای تجاری بین‌المللی نیز رأی‌دهندگان در دو قطب قرار داشتند. ۴۱ درصد همچون ترامپ این قراردادها را منجر به ازدست‌رفتن فرصت‌های شغلی در آمریکا می‌دانستند درحالی‌که ۳۹ درصد آنها را شغل‌آفرین توصیف کردند. ۱۱ درصد نیز این قراردادها را بی‌تأثیر دانسته‌اند.

همچنین رأی‌دهندگان مهم‌ترین دلیل خود برای رأی‌دادن به نامزد مورد نظرشان را عنوان کرده‌اند. ۳۸ درصد گفته‌اند که به دنبال نامزدی برای «تغییر» بوده‌اند. ۲۲ درصد آنها نامزدی با «تجربه درست» را انتخاب کرده‌اند. ۲۲ درصد نیز به دنبال «قضاوت درست» بوده‌اند. و ۱۵ درصد نیز از کسی حمایت کرده‌اند که «به مردم توجه کند.»

۶۱ درصد رأی‌دهندگان سه‌شنبه معتقد بودند که آمریکا در مسیر درستی قرار ندارد. این درصد از انتخابات ۲۰۱۲ بالاتر است. آن زمان تنها ۵۲ درصد رأی‌دهندگان آمریکا را در مسیر نادرست ارزیابی کرده‌بودند.

۶۹ درصد رأی‌دهندگان نیز گفته‌اند که از شیوه کار دولت فدرال خشمگین یا ناراضی هستند.

  • آخرین نتایج از انتخابات کنگره آمریکا
کنگره آمریکا تحریم‌ها علیه ایران و روسیه را تصویب کرد

همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، رأی‌دهندگان نماینده‌های خود در کنگره آمریکا را نیز انتخاب می‌کنند.

در انتخابات سنا، سه‌شنبه بر سر ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی رأی‌گیری خواهد شد. تا این لحظه دموکرات‌ها ۳۷ نماینده و جمهوری‌خواهان ۳۰ کرسی را تصاحب کرده‌اند. انتخابات سنا بسیار نزدیک است و پیش‌بینی نتیجه آن تا شمارش آخرین آراء چندان آسان نخواهد بود.

سه‌شنبه رأی‌گیری برای تمام ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان نیز در حال انجام است. تا این لحظه دموکرات‌ها ۹ کرسی و جمهوری‌خواهان ۲ کرسی را از آن خود کرده‌اند. با این حال، پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی جمهوری‌خواهان است.

  • سبزهای آمریکا و ضدترامپ‌ها رأی‌هایشان را معاوضه می‌کنند
PHILADELPHIA, PA - JULY 26: Green Party candidate Jill Stein speaks with supporters in downtown Philadelphia during events at the Democratic National Convention (DNC) on July 26, 2016 in Philadelphia, Pennsylvania. The convention officially began on Monday and has attracted thousands of protesters, members of the media and Democratic delegates to the City of Brotherly Love. Spencer Platt/Getty Images/AFP

رأی‌دهندگان نامزد حزب سبز در ایالت‌های چرخشی رأی خود را با ضدترامپ‌ها در ایالت‌های دموکرات معاوضه می‌کنند تا مانع پیروزی دونالد ترامپ در ایالت‌های کلیدی همچون فلوریدا شوند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، طرفداران جیل استاین، نامزد حزب سبز که ساکن ایالت‌های چرخشی هستند، ماه‌ها به دنبال یافتن حامیان کمپین «هرگز ترامپ!» در ایالت‌هایی همچون کالیفرنیا بودند که پیروزی کلینتون در آنها قطعی است.

کمپین «هرگز ترامپ» که از سوی جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ تشکیل شد، هدف خود را ممانعت از رسیدن این میلیونر به کاخ سفید قرار داده‌اند.

این حامیان سبزها به دنبال آن هستند تا ضدترامپ‌ها به جای آنها به استاین رأی بدهند و خودشان در عوض گزینه هیلاری کلینتون را در برگه‌ها انتخاب کنند.

کاندیداهای حزب سبز معمولاً رأی‌دهندگان طیف چپ حزب دموکرات را به خود جذب می‌کنند. سال ۲۰۰۰ ال گور نامزد حزب دموکرات انتخابات را با اختلاف تنها ۵۳۷ رأی به بوش واگذار کرد. او با این اختلاف رأی ایالت فلوریدا، یکی از ایالت‌های چرخشی کلیدی را واگذار کرد در حالی که رالف نادر، نامزد حزب سبز در آن ایالت ۹۷ هزار رأی آورد.

طرفداران حزب سبز امسال برای جلوگیری از تکرار این واقعه رو به معاوضه رأی‌ها آوردند. تا کنون ۴۰ هزار نفر در این طرح معاوضه شرکت کرده‌اند.

    پیش‌بینی‌ها از پیروزی دونالد ترامپ در این ایالت سنتاً جمهوری‌خواه خبر می‌دهند.

    • جورج دبلیو بوش به ترامپ یا کلینتون رأی نداد

    جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از حزب جمهوری‌خواه و همسر او به هیچ یک از دو نامزد احزاب بزرگ آمریکا رای ندادند.

    صبح روز انتخابات، سه‌شنبه هشتم نوامبر، یک شبکه رادیویی از رأی رییس‌جمهوری و بانوی اول سابق آمریکا به هیلاری کلینتون خبر داد. اما روزنامه «وال‌استریت ژورنال» بیانیه‌ای را از سوی یک سخنگوی بوش منتشر کرد که گفته‌بود او و همسرش نه به ترامپ، نامزد حزب متبوع‌شان رأی داده‌اند و نه به هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها. او مشخص نکرد که آیا رأی آنها به نامزد حزب ثالث اختصاص داشته یا رأی سفید بوده‌است.

    جب بوش، برادر جورج دبلیو بوش یکی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در دور مقدماتی انتخابات بود. ترامپ بارها به او حمله کرد و حتی حملات خود را به خانواده او نیز گسترش داد. ترامپ همچنین از دولت بوش به خاطر حمله به عراق به‌شدت انتقاد کرده‌بود. خانواده بوش از ترامپ حمایت نکردند و حتی گاه خبرهایی از فعالیت‌های آنها در کمپین «هرگز ترامپ» شنیده می‌شد.

    • شکایت کارزار انتخاباتی ترامپ درباره تخلف در نوادا رد شد

    کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری از تخلف در حوزه رأی‌گیری نوادا شکایت کرد اما این شکایت به جایی نرسید.

    به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سه‌شنبه صبح هشتم نوامبر کمپین ترامپ نسبت به افزایش ساعت‌های رأی‌گیری پیش‌ازموعد در نوادا به دادگاه شکایت کرد. کارزار ترامپ گفته که تمدید ساعت‌های رأی‌گیری برای افزایش تعداد رأی لاتین‌تبارها بوده‌است.

    اکثریت لاتین‌تبارها حامی هیلاری کلینتون هستند. ترامپ با دادن وعده ساختن دیوار در مرز مکزیک و توصیف مهاجران مکزیکی به عنوان «مجرم و تجاوزکار» در میان این اقلیت رأی‌دهنده از محبوبیت چندانی برخوردار نیست.

    با این حال، خبرگزاری رویترز یک ساعت پیش گزارش داد که قاضی دادگاه نوادا این شکایت را رد کرده و دلیل تمدید ساعت‌های رأی‌گیری را فرصت‌دادن به افرادی دانسته‌است که پیش از آن در صف رأی‌گیری ایستاده بودند.

    • هیلاری امیدوار به دوستی دوباره با ترامپ

    هیلاری کلینتون امیدوار است تا پس از پایان انتخابات دوباره رابطه دوستانه‌ با ترامپ را از سر بگیرد.

    به گزارش «پولیتیکو»، هیلاری صبح روز انتخابات، سه‌شنبه هشت نوامبر در پاسخ به اینکه آیا هرگز دوباره با ترامپ دوستی خواهد کرد یا نه، «خوب، بله، امیدوارم... اما نه فقط من بلکه خیلی دیگر از نیویورکی‌هایی که او را می‌شناختند، از حرفهایی که زده و کارهایی که در طول این کمپین کرده، حیرت‌زده شده‌اند».

    ترامپ و کلینتون در طی رقابت‌های انتخاباتی بارها به شخصیت یکدیگر تاختند. اما آنها پیش از این روابط خانوادگی داشتند و حتی در مراسم ازدواج ترامپ نیز شرکت کردند.

    کلینتون با اشاره به دوستی دختر خود با دختر ترامپ نسبت به ادامه دوستی با خانواده ترامپ ابراز امیدواری کرد. او گفت: «دوستی ما پیش از سیاست شروع شد، پس فراسوی سیاست باقی خواهد ماند.»

    • پیروزی هیلاری در نخستین شعبه اخذ رأی

    روستای کوچک دیکسویل نوچ، نیوهمپشر در شمال شرقی آمریکا، نزدیک به مرز کانادا که به‌طور سنتی از سال ۱۹۶۰ تاکنون انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را آغاز می‌کند، این بار نیز بامداد سه‌شنبه ۸ نوامبر / ۱۸ آبان انتخابات را آغاز کرد و با اعلام پیروزی کلینتون شمارش آرای این حوزه بسیار کوچک پایان یافت.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • Farid

      عملکرد ضعیف اوباما و بی عملی او کاری کرد تا ترامپ شانس اول شود!