ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بدهی دولت به تامین اجتماعی؛ ۱۱۰ هزار میلیارد تومان

افزایش جمعیت بازنشستگان و بدهی‌ دولت به تامین اجتماعی صندوق‌های بازنشستگی را با بحران روبرو کرده است. تعهدات این صندوق‌ها ۴۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود..

صندوق‌های بازنشستگی ایران در آستانه ورشکستگی قرار دارند. رئیس سازمان تامین اجتماعی می‌گوید که دولت ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به این سازمان بدهکار است.

بحران در صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای متولی تامین اجتماعی در ایران به مرز هشدار رسیده است. مدیران این صندوق‌ها «بدهی دولت» را یکی از عوامل اصلی به وجود آمدن این وضعیت می‌دانند.

تقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی ایران سه‌شنبه ۱۸ آبان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که ۶۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی در سال ۹۲ ایجاد شده است.

در حالی که بنگاهداری صندوق‌های بازنشستگی در سال‌های گذشته به عنوان یکی از آسیب‌های این نهادها اعلام شده است، رئیس سازمان تامین اجتماعی از تداوم این وضعیت خبر داد. به گفته نوربخش به دلیل عدم توانایی دولت در پرداخت نقدی مطالبات، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به صورت تهاتر پرداخت می‌شود.

دولت پیش از این نیز در قانون بودجه پیش‌بینی کرده بود که بخشی از بدهی‌‌اش به بخش خصوصی، بانک‌ها و نهادهای عمومی را با واگذاری سهام دولتی و یا اوراق مشارکت تسویه کند.

نوربخش «کسری اعتباری صندوق‌های بازنشستگی» را یکی دیگر از مشکلات این نهادها برشمرد. به گفته او صندوق‌های بازنشستگی در سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار کسری اعتبار داشته‌اند.

رئیس سازمان تامین اجتماعی با اشاره به افزایش جمعیت بازنشستگان ایران، تعهدات آینده صندوق‌های بازنشستگی را ۴۱۰ میلیارد دلار برآورد کرد. او این وضعیت را «نگران‌کننده» دانست و گفت که جمعیت مستمری‌بگیران از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در سال ۸۰ به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اردیبهشت امسال بحران در صندوق‌های بازنشستگی را «جدی» دانسته و گفته بود که بدون حمایت دولت صندوق‌ها ورشکست می‌شوند.

به گفته اسماعیل گرجی‌پور، مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ۷۶ درصد از منابع مالی صندوق‌ها از بودجه عمومی تامین می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.