ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌های داخلی به پیروزی ترامپ: برای ایران فرقی نمی‌کند

مقامات ایرانی می‌کوشند در قبال پیروزی ترامپ خویشتندار بمانند. روحانی برجام را تضمین شده و مستقل از تغییر قدرت در آمریکا خواند. خامنه‌ای هنوز موضعی نگرفته اما حمایت تلویحی‌اش از پوپولیسم ترامپ را بازنشر کرده‌اند.

مقامات ایرانی می‌کوشند در قبال پیروزی ترامپ خویشتندار بمانند. روحانی گفت برجام تضمین شده است و انتخاب او نیز تاثیری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ندارد. خامنه‌ای هنوز موضعی نگرفته اما حمایت تلویحی‌اش از پوپولیسم ترامپ و فاش‌گویی‌های او بازنشر شده‌اند.

نویسنده کتاب ضد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را با پسربچه دوازده‌ساله‌ای مقایسه می‌کند که بر برج مراقبت فرودگاهی تسلط پیدا کرده است (عکس: آرشیو)

حسن روحانی، وزارت خارجه، تنی چند از نمایندگان مجلس، دبیر شورایعالی امنیت ملی، معاون فرمانده سپاه و مسئولان بورس و اتاق بازرگانی در مورد انتخاب ترامپ موضع‌گیری کرده و عموما روی این تاکید کرده‌اند که ریاست جمهوری او در سیاست خارجی ایالات متحده، سیاست ایران و هم‌چنین موضوع برجام تاثیری نخواهد داشت.

خامنه‌ای هنوز موضعی در قبال انتخاب ترامپ نگرفته اما به روال معمول، بخش‌هایی از سخنان قبلی او که به مناظره‌های انتخاباتی و "سقوط اخلاقی" آمریکا باز می‌گردند و اینک مورد مصرف دارند، در پایگاه اطلاع رسانی او و وبسایت‌های وابسته و نزدیک به بیت رهبری بازنشر شده‌اند.

کانال تلگرامی خامنه‌ای: چند برابر چیزهایی را که ما می‌گفتیم و بعضی باور نمی‌کردند و نمی‌خواستند باور کنند، خود اینها گفتند. و جالب این است که آن که صریح‌تر گفت، بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت. آن مرد چون واضح‌تر گفت، صریح‌تر گفت، مردم_آمریکا بیشتر به او توجه کردند. طرف مقابل گفت این پوپولیستی کار می‌کند؛ عوام‌گرایانه، چرا عوام‌گرایانه؟ برای خاطر اینکه حرفهایش را مردم نگاه می‌کردند، می‌دیدند درست است؛ در واقعیات زندگی خودشان آن را می‌دیدند. ارزش‌های انسانی در آن کشور نابودشده و لگدمال‌شده است؛ تبعیض نژادی وجود دارد.

حسن روحانی: نتیجه انتخابات آمریکا، نشان التهابات و عدم ثبات داخلی آمریکا مدت‌ها باقی خواهد ماند و زمان زیادی می‌برد که این اختلافات و مشکلات داخلی حل ‌شود. هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای این بود که برجام را نه به عنوان یک توافق با یک دولت بلکه به عنوان یک قطعنامه شورای امنیت تثبیت کرد که باتصمیم یک دولت قابل تغییر نیست.

جواد ظریف، وزیر خارجه: این انتخاب مردم آمریکاست اما هر کس رئیس جمهور آمریکا باشد باید واقعیات جهان و منطقه را به درستی بشناسد و با آن با واقع گرایی مواجه شود. آن چه آمریکا به عنوان یک تعهد بین‌المللی چند جانبه در برجام پذیرفته‌است باید اجرا شود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه: آنچه برای ایران و مردم ان مهم، قابل اعتنا و ملاک ارزیابی‌هاست، عملکرد و سیاست‌های اجرایی دولت آینده آمریکاست.

حمید ابوطالبی، رئیس دفتر سیاسی روحانی: تصویری که ترامپ در سخنرانی اعلام پیروزی به عنوان رییس جمهور از خود نشان می داد، با تصویر او در دوران انتخابات متفاوت بود ،این نکته‌ای قابل توجه است.

اکبر هاشمی رفسنجانی: دوران ریاست جمهوری دمکرات‌ها برای ملت‌های میانه‌رو مثبت تر از دوران حضور جمهوریخواهان بوده است. ترامپ خطر بزرگی محسوب می‌شود. خطرناک قلدری است که به اصول پایبند نیست.

حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران: هرگاه رئیس جمهور آمریکا جمهوریخواه بود باز هم ما مورد تهدید و دشمنی و آسیب بوده‌ایم. نمونه‌اش ریگان و بوش. برای ما تفاوت معناداری ندارد که کدام کاندیدا رای بیاورند چون تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی آمریکا روی نمی‌دهد.

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی: نتیجه چهل و پنجمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشانگر سرخوردگی و اعتراض و بی‌اعتمادی اکثریت جامعه به تبلیغات سنتی و غول‌های رسانه‌ای است.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس دهم: ترامپ صداقت بیشتری دارد- مواضعش در باره سوریه خوب بود. نسبت به عربستان نگاه خوبی ندارد و مایل به روابط خوب با روسیه است. مخالفتش با برجام هم به نفع ایران است چون درعمل کاری نمی‌توانند بکنند.

رسانه‌های داخلی اما صریح‌تر از چهره‌های سیاسی موضع گرفته و در پوشش خبر انتخاب ترامپ، از تیترهای توصیفی و جانبدار غافل نمانده‌اند:

رجانیوز: شکست سنگین تینک تنک‌ها و رسانه‌های جریان اصلی. اسطوره فساد اخلاقی و جنسی رئیس جمهور آمریکا شد. کلینتون به خانه رفت.

خبر آنلاین: پوپولیسم هنوز جواب می‌دهد. هر چقدر رقیبت را تخریب کنی اقبالش بیشتر می‌شود.

خبرگزاری فارس: بزک‌کاری دمکرات‌ها به کار نیامد. روح حقیقی جامعه آمریکا توسط ترامپ برملا شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آسیب پذیر

    البته فرق نمی کند ازاین نظر که ما باید همیشه با امریکا دشمن باشیم. زیرا مصلحت نظام و رهبُر معظم این جور ایجاب می کند. دشمن لازم داریم . ولی آدمی مثل ترامپ بهتر است زیرا آدمی است که بدرد جوسازی و هیاهو و جنجال و بهانه جویی میخورد تا هم ولی امر مسلمین جهان دشمن دشمن بگوید و هم سپاه مشغول باشد. وگرنه اینها چکار کنند ؟ بهمین دلیل است که ولی امر مسملین جهان اصرار دارد که دشمنی با امریکا ادامه داشته باشد. بیخود که نیست ایشان نایب امام زمان است همه چیز را میداند، از خدا هم بیشتر میداند. بیخود که نیست دشمن دشمن میگوید.

  • farid

    اگر فرق نميکرد حاج آقا ولي فقيه در موردش حرف نميزد. به هر حال بايد باز هم معامله کنند تا بقاي آخوندها در حکومت پادشاهي ولايت فقيه باز هم ادامه يابد.