ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی‌ها از جهان‌سومی شدن ساختار دولت آمریکا

شهزاده سمرقندی- ترامپ به خاطر اکثریت جمهوریخواهان در کنگره و سنا، امکان انتخاب سه قاضی دیوان عالی آمریکا را دارد. آیا با یکدست شدن سه قوه، ساختار دمکراسی آمریکا شبیه جهان سوم می‌شود؟

حیرت‌، شوک، نگرانی، غیرقابل باور، افسرده‌کننده... اینها بخشی از اوصاف در مورد نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند. انتخاباتی که حتی برخی از طرفداران حزب جمهوری‌خواه نیز فکر نمی‌کردند به نفع دونالد ترامپ تمام شود. همزمان با شادی طرفداران ترامپ مخالفان او و مخالفان نتایج این انتخابات در چند شهر دست به اعتراض‌ زدند.

صف رای‌دهندگان- عکس از اندیان اکسپرس

هیلاری کلینتون در اولین موضع‌گیری پس از اعلام نتایج انتخابات گفت: «شکاف بین ملت و دولت آمریکا بیش از آن است که تصورش را داشتیم». خانم کلینتون در اولین سخنرانی خود با هوادارانش گفت باید به دانلد ترامپ فرصت رهبری بدهند و اعلام کرد که در تماس تلفنی پیروزی را به دونالد ترامپ تبریک گفته و آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده است. کلینتون به «سقف شیشه‌ای برای انتخاب زنان به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد و اطمینان داد که این «سقف شیشه‌ای زودتر از آن که فکر می‌کنیم خواهد شکست.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مارتین شولتس، رئیس پارلمان اروپا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از اولین‌ چهره‌های سیاسی بودند که پیروزی ترامپ را تبریک گفتند و اعلام همکاری کردند. با اینهمه، خانم مرکل صدراعظم آلمان تاکید داشت که همکاری با ترامپ بر اساس احترام به حق برابر برای انسان‌ها خواهد بود. اشاره ای که به اظهارات مهاجرستیز و زن ستیزانه ترامپ تفسیر شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، در نطقی گفت تلاش خواهد کرد تا رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا موفق باشد چون موفقیت ترامپ موفقیت آمریکا خواهد بود. با وجود ابراز امیدواری‌های کلینتون و اوباما، نگرانی‌ بر سر دو قطبی شدن جامعه آمریکا به قوت خود باقی است.

نقش ترامپ در دوپارگی جامعه آمریکا

رسول نفیسی، محقق مسائل خاورمیانه که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را از دوران نیکسون شاهد بوده است، به رادیو زمانه می‌گوید، اشکال اصلی در شیوه الکترال انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکاست. او با یادآوری این که کلینتون رای بیشتری داشت گفت همین شیوه الکترال است که اجازه می‌دهد حتی وقتی نامزدی رای بیشتر دارد باز هم رقیب‌اش انتخاب شود.

رسول نفیسی می‌گوید تا این ساختار که از قرن هجدهم تعیین شده تغییر نکند، در آمریکا شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود که رئیس‌جمهوری با وجود این که رای اکثریت را نیاورده‌ پیروز شود. او معتقد است که با شروع دوران رئیس‌جمهوری ترامپ، قوه های سه گانه مقننه و مجریه و قضایی یکدست می شود چون ترامپ امکان انتخاب سه قاضی دیوان عالی آمریکا را هم خواهد داشت و چون در کنگره و سنا هم جمهوریخواهان اکثریت دارند، ساختار دموکراسی آمریکا شبیه ساختارهای جهان سومی می شود.

رسول نفیسی در باره سیاست‌های ناروشن دونالد ترامپ و اظهارنظرهای پراکنده او در مورد ایران گفت، ممکن است دولت ایران که انتخاب ترامپ را به نفع حکومت فعلی می‌داند، دست ترامپ را درست نخوانده باشد. او احتمال می‌دهد که با توجه به مخالفت شدید ترامپ با قدرت نمایی قایق‌های سپاه در خلیج فارس در مقابل ناوهای آمریکایی، درگیری‌هایی با نیروهای دریایی ایران رخ دهد.

گفت‌وگوی رادیو زمانه با رسول نفیسی را در اینجا گوش دهید:

دونالد ترامپ: «صدای خاموش جامعه آمریکا»

الیکا بقایی، دانش آموخته رشته مردم شناسی که مقیم آمریکاست، در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، طرفدار دونالد ترامپ بوده است. الیکا بقایی در گفت‌گو با رادیو زمانه درباره حس عمومی طرفداران ترامپ در شب انتخابات گفت: «نگران بودیم چون رسانه‌ها و جو حاکم علیه ما بود. فکر نمی‌کردیم که برنده بشویم. اما هنگامی که شمارش آرا بالا رفت و به پیروز شدن دونالد ترامپ باور کردیم، برای اولین بار با چشمان خود دیدم و تجربه کردم که تک-تک رای مردم شمرده می‌شود و تاثیر دارد.»

الیکا بقایی معتقد است دونالد ترامپ بهترین نماینده حزب جمهوری خواه نبود اما امید دارد که او در نقش رئیس‌جمهور بتواند اشتباهات قبلی خود را تکرار نکند و رئیس جمهوری برای تمام کشور آمریکا باشد. الیکا بقایی معتقد است که دونالد ترامپ نماینده آن قشر جامعه آمریکاست که صدایشان تا به حال شنیده نشده است.

صحبت‌های الیکا بقایی را در اینجا بشنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گيتي

    هر چيه از سيستم درب و داغون ايران بهتره

  • ا

    سیستم عقب افتاده انتخاباتی آمریکا تا به نفعشون هست عالیه اما اگر به ضررشون کار کنه باید تغییر کنه یک درصدها به جنب و جوش افتادند