ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رکود صنعت ساختمان و رونق «لوکس»‌سازی

همزمان با کاهش ۷۰ درصدی پروانه ساخت آپارتمان‌های مسکونی، پروانه ساخت مجتمع‌های تجاری در تهران ۱۰۸ درصد افزایش یافته است.

همزمان با رکود صنعت ساختمان، ساخت ساختمان‌های لوکس و تجاری در تهران افزایش یافته است.

وعده‌های دولت برای کاهش قیمت مسکن و بازگشت صنعت ساختمان به دوره رونق هنوز کارگشا نشده است.

حسام عقبائی، رئیس اتحادیه مشاروان املاک تهران پنجشنبه ۲۰ آبان، از کاهش ۷۰ درصدی صدور پروانه ساخت آپارتمان در تهران خبر داد.

او این وضعیت را «نگران کننده» خواند و گفت که تنها در دو سال گذشته ۹۴-۹۳ میزان پروانه‌های ساختمانی ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گفته عقبائی پروانه‌های ساختمانی صادر شده در نیمه نخست امسال هم به نسبت سال گذشته ۲۰ درصد کمتر است.

کاهش ساخت آپارتمان‌های مسکونی در تهران در شرایطی رخ داده که رئیس انجمن انبوه سازان تهران از افزایش تقاضا برای ساخت واحدهای تجاری و لوکس خبر داده است.

حسن محتشم جمعه ۲۱ آبان، به خبرگزاری مهر گفت که در سه سال گذشته سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تهران برای ساخت و ساز واحدهای تجاری و لوکس در تهران انجام شده است.

به گفته محتشم افزایش گرایش به ساخت و ساز واحدهای تجاری سبب شده است که «طبقه اول و همکف بسیاری از ساختمان‌های مسکونی نوساز در این شهر به واحد تجاری اختصاص یابد».

او گفت که به رغم افزایش واحدهای تجاری، «خریداری برای آن‌ها وجود ندارد». رئیس انجمن انبوه سازان جزئیات بیشتری از افزایش ساخت و ساز واحدهای تجاری و لوکس ارائه نکرد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران درخواست پروانه ساخت واحدهای تجاری در دو سال نخست دولت یازدهم ۱۰۸ درصد افزایش یافته است.

نتایج یک بررسی که توسط وزارت راه و شهرسازی ایران انجام شده است هم نشان می‌دهد که ۱۰۰ سازه تجاری چند منظوره در سال ۹۳ در دست ساخت بوده و برآورد شده است که ۲۰۰ سازه دیگر نیز در سال‌های آینده ساخته شود.

قیمت پیش فروش واحدهای تجاری مستقر در این مجتمع‌های تجاری ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع اعلام شده است.

برخی از کارشناسان اقتصادی و مسائل اجتماعی افزایش تعداد مجمتع‌های تجاری و ساختمان‌های لوکس  را نشانه افزایش شکاف طبقاتی در ایران دانسته‌اند.

حسین راغفر کارشناس مسائل اقتصادی چندی پیش شکاف طبقاتی در ایران را «بی‌سابقه» توصیف کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ALI

    لطفا" اشتباه را تصحیح فرمائید. مبلغ ذکر شده برای فروش واحدهای تجاری ، 15 الی 20 میلیون تومان برای هر مترمربع است نه کل یک واحد تجاری. −−−−−−−−−−−− ویراستار: ممنون از تذکر. تصحیح شد.