ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هزاران نفر از مردم رقه گریخته‌اند

با نزدیک‌شدن نیروهای دموکراتیک سوریه به شهر رقه، پایتخت داعش در سوریه، بسیاری از مردم این شهر از ترس این‌که داعش آن‌ها را «سپر دفاعی» خود کند و از بیم بمباران، رقه را ترک کرده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه آرام آرام حلقه خود برای بازپس‌گیری رقه، دژ اصلی گروه «دولت اسلامی» (داعش) را تنگ‌تر می‌کنند. مردم شهر نیز از بیم آن‌که نیروهای داعش آن‌ها را «سپر دفاعی» خود قرار دهند و زیر بمباران جان خود را از دست دهند، این شهر را ترک می‌کنند.

فرار مردم رقه از بیم «سپر دفاعی» شدن داعش و بمباران

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، عملیات «خشم فرات» توسط نیروهای دموکراتیک سوریه به‌منظور آزادسازی رقه از روز شنبه ۶ نوامبر / ۱۶ آبان آغاز شد.

نیروهای دموکراتیک سوریه، متشکل از نیروهای کرد، شبه‌نظامیان آشوری، ارمنی، عرب و ترکمن، در ائتلاف با یگان‌های مدافع خلق (YPG) هستند.

این نیروها که از سوی جنگنده‌های آمریکایی پشتیبانی می‌شوند تا نزدیکی رقه پیشروی کرده‌اند اما این هفته توفان شن مانع از پیشروی آن‌ها شده است.

شمار دقیق مردمی که رقه و اطراف آن را ترک کرده‌اند اعلام نشده اما گفته می‌شود تعداد آن‌ها هزاران نفر است.

سعد العبود، یک زن ۴۵ ساله که به‌همراه خانواده خود از روستای الحشاء واقع در ۴۰ کیلومتری شمال رقه گریخته است، می‌گوید: «نیروهای داعش سلاح‌های سنگین خود را در روستای ما و درست در میان منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم مستقر کرده‌اند. اگر حمله‌ای صورت گیرد ما هدف قرار می‌گیریم.»

این زن می‌افزاید: «داعشی‌ها نمی‌گذارند مردم خارج شوند و ما از راه مزارع با کودکان خود و سالمندان گریختیم. چکار می‌توانستیم بکنیم؟ همه چیز را گذاشتیم و آمدیم.»

آوارگان از حمله جنگنده‌ها و نیروهای داعش می‌ترسند. آن‌ها تا حملات آغاز شد رقه و اطرافش را ترک کردند.

بیشتر زنان جوان با روسری‌های رنگی و جواهراتی که به خود آویزان کرده بودند جان خود را نجات دادند. آن‌ها لبخندی بر لب داشتند که نشان از رهایی‌شان داشت.

برخی از مردم با موتور ِگازی خود و برخی دیگر پای پیاده با گوسفندان و بزهای خود از منطقه جنگی گریخته‌اند. نیروهای دموکراتیک سوریه آن‌ها را در چند کیلومتری «عین عیسی»، منطقه عملیاتی‌شان، مورد بازرسی قرار می‌دهند، هویت‌شان را می‌پرسند و وسایل‌شان را می‌گردند تا مانع از هرگونه نفوذ نیروهای داعش شوند.

در رقه و اطراف آن حدود ۲۰۰ هزار نفر به‌سر می‌برند که اکثریت آن‌ها را عرب‌های اهل سنت تشکیل می‌دهند. در میان آن‌ها اقلیت‌های مسیحی و کرد نیز دیده می‌شوند.

رقه از ماه اوت ۲۰۱۴ در تصرف داعش است و به‌عنوان پایگاه اصلی و مرکز خلافت این گروه در سوریه به‌شمار می‌آید.

حمله به رقه در پی حمله به موصل برای آزادسازی این شهر آغاز شد. نیروهای ارتش عراق، کردها، شیعیان و سنی‌های محلی با پشتیبانی جنگنده‌های ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا از روز دوشنبه ۱۷ اکتبر / ۲۶ مهر حمله به موصل را آغاز کرده‌اند. این نبردها همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.