ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه فعالیت ۳۷۰ سازمان غیردولتی را متوقف کرد

وزارت کشور ترکیه فعالیت ۳۷۰ سازمان غیردولتی از جمله سازمان‌های حقوق بشری و حقوق کودک را به اتهام ارتباط با «تروریست‌ها» ممنوع اعلام کرد.

دولت ترکیه فعالیت صدها سازمان غیردولتی (ان‌جی‌او) را متوقف کرد.

دولت ترکیه فعالیت صدها ‌ان‌جی‌او را ممنوع اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزارت کشور ترکیه در آخرین ساعات جمعه ۲۱ نوامبر/۱۱ آبان، فعالیت ۳۷۰ سازمان غیردولتی از جمله سازمان‌های حقوق بشری و حقوق کودک را به اتهام ارتباط با «تروریست‌ها» ممنوع اعلام کرد. این کار در ادامه برنامه‌های دولت رجب طیب اردوغان برای تصفیه‌های سیاسی پس از کودتای ناموفق ژوئیه سال جاری انجام می‌شود.

نومان کورتولموش، معاون نخست‌وزیری ترکیه شنبه ۲۲ نوامبر در کنفرانسی مطبوعاتی از ممنوعیت فعالیت این ان‌جی‌اوها دفاع کرد. او در عین حال گفت که این سازمان‌ها بسته نشدند، بلکه فعالیت آنها معلق شده‌است.

کورتولموش ادعا کرد که شواهد محکمی درباره رابطه این ان‌جی‌اوها با آنچه او «سازمان‌های تروریستی» خواند، وجود دارد.

پاکسازی وسیع سیاسی پس از کودتای ناموفق

معاون نخست‌وزیری ترکیه در کنفرانس خبری صبح شنبه گفت که ترکیه در جبهه‌های متعددی در حال مبارزه با «تروریست‌ها» است و از تلاش آنکارا برای پاکسازی نهادهای دولتی از طرفداران فتح‌الله گولن و نیز مبارزه با «شبه‌نظامیان کرد و دولت اسلامی» سخن راند.

فتح‌الله گولن، واعظ مسلمان ساکن آمریکا و از مخالفان اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه است و آنکارا او را به طراحی کودتای ژوئیه علیه دولت متهم کرده‌ و خواستار استرداد او از آمریکا شده‌است. گولن اتهام‌های ترکیه را رد می‌کند.

تا کنون دولت حزب عدالت و توسعه بیش از یک‌صد و ده‌هزار تن را به ظن ارتباط با او از مشاغل دولتی معلق یا اخراج کرده و ۳۷ هزار تن دیگر را به همین اتهام دستگیر کرده‌است.

به گفته وزارت کشور ترکیه، از میان ۳۷۰ سازمان غیردولتی ممنوع‌الفعالیت، ۱۵۳ ان‌جی‌او متهم به ارتباط با جنبش گولن، ۱۹۰ عدد از آنها مظنون به ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، ۱۹ سازمان مظنون به ارتباط با گروه چپ مارکسیست‌لنینیست DHKP-C (جبهه-حزب آزادسازی خلق انقلابی) و هشت ان‌جی‌او متهم به ارتباط با گروه «دولت اسلامی» (داعش) هستند.

دولت ترکیه بیش از سه‌دهه است که علیه مخالفان کرد خود می‌جنگد. فرآیند صلح بین آنکارا و مخالفان کرد که توافقنامه آغازین آن در سال ۲۰۱۳ امضا شد، تابستان سال گذشته متوقف شد.

بسیاری از گروه‌های حقوق‌بشری و نیز مقام‌های خارجی نسبت به وسعت دستگیری‌ها و پاکسازی‌ها در ترکیه ابراز نگرانی کرده‌اند. مردم بسیاری نیز در ترکیه و کشورهای عمدتاً اروپایی دیگر علیه این اقدامات بارها دست به تظاهرات زده‌اند.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.