ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافقنامه صلح جدید بین دولت کلمبیا و چریک‌های فارک

توافقنامه صلح جدید بین دولت کلمبیا و چریک‌های چپ‌گرای فارک در هاوانا امضا شد. در پی اعلام این خبر مردم در بوگوتا به رقص و شادمانی پرداختند.

دولت کلمبیا برای دومین بار با «فارک» پیمان صلح امضا کرد.

اومبرتو د لا کاله، مذاکره‌کننده دولت (راست) و ایوان مارکز، مذاکره‌کننده چریک‌های فارک (چپ) در هاوانا دومین پیمان صلح را امضا کردند - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس»، توافقنامه صلح جدید بین دولت خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا و چریک‌های چپ‌گرای فارک (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) شنبه ۲۲ نوامبر/۱۲ آبان در هاوانا، پایتخت کوبا امضا شد.

این توافقنامه نسخه بازبینی‌شده پیمان صلح اولیه است که در سال جاری پس از چهار سال مذاکره به‌دست آمد اما در همه‌پرسی دوم اکتبر / ۱۱ مهر این پیمان با اکثریت شکننده از سوی مردم کلمبیا رد شد. با این حال رئیس جمهوری کلمبیا اعلام کرد که همه تلاش خود را خواهد کرد تا این صلح نهایی شود.

اومبرتو د لا کاله، مذاکره‌کننده دولت و ایوان مارکز، مذاکره‌کننده چریک‌های فارک شنبه پیمان صلحی را امضا کردند که قرار است به نگرانی‌های مخالفان این توافقنامه در کلمبیا پاسخ دهد. مخالفان پیشتر معتقد بودند که توافقنامه اول بیش از اندازه نسبت به چریک‌های فارک تسامح به خرج داده‌است.

د لا کاله گفت که متن پیمان جدید «بسیار بهتر» شده و آن را فرصتی برای برقراری صلح و پایان‌بخشیدن به نیم‌قرن نزاع دانست. او توضیح نداد که اجرای این پیمان منوط به موافقت کنگره خواهد بود یا بار دیگر در معرض رفراندوم عمومی قرار می‌گیرد.

با امضای این توافق، مردم در بوگوتا پایتخت کلمبیا به خیابان‌ها آمدند و به شادی پرداختند.

نزاع پنجاه‌ساله چپ‌گرایان فارک با دولت کلمبیا، طولانی‌ترین جنگ آمریکای لاتین به کشته‌شدن ۲۲ هزار تن و آوارگی هشت میلیون نفر انجامیده‌است. خوان مانوئل سانتوس به‌دلیل پیشبرد مذاکرات صلح با فارک برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۶ شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.