ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس ایران لایحه پیوستن به توافقنامه آب‌وهوایی پاریس را تصویب کرد

ایران در اجلاس پاریس تعهد داده بود در صورت اتمام تحریم‌ها ۱۲ درصد از تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای خود بکاهد. تصویب این لایحه بر سیاست انرژی در ایران تأثیر می‌گذارد.

مجلس شورای اسلامی در جلسه یکشنبه ۲۳ آبان/ ۱۳نوامبر، با لایحه پیوستن ایران به توافقنامه آب‌وهوایی پاریس موافقت کرد.

ایران جزو ۱۰ کشور نخست جهان است که بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در نتیجه مصرف انرژی به خود اختصاص داده‌ است

تصویب این لایحه می‌تواند به تغییرات جدی در سیاست استفاده از سوخت‌های فسیلی(نفت، گاز، زغال سنگ) در ایران بیانجامد. لایحه پیوستن ایران به موافقتنامه پاریس با ۱۴۹ رای موافق از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر به تصویب رسیده است. این لایحه مشتمل بر یک مقدمه و ۲۷ ماده است.

تا کنون ۱۱۰ کشور از جمله ایران توافقنامه آب و هوایی پاریس را تصویب کرده‌اند.

ایران در بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی آب و هوایی تعهد داده بود که در صورت ادامه تحریم‌ها چهار درصد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ کاهش دهد و در صورت اتمام تحریم‌ها، حمایت‌های مالی بین‌المللی و انتقال تکنولوژی، این میزان را به سه برابر یعنی ۱۲ درصد برساند.

جمعه چهارم نوامبر/ ۱۴ آبان تاریخ مقرر برای اجرایی‌شدن توافقنامه پاریس بود. آخرین روز‌های سال گذشته حدود ۲۰۰ کشور توافق کردند تا همگی در کنار یکدیگر برای توقف روند گرمایش جهانی و جلوگیری از افزایش دما تا زیر دو درجه سانتیگراد(نسبت به مقطع ورود به عصر صنعتی شدن) دست به عمل بزنند.

ایران در سال ۲۰۰۵ به پیمان کیوتو نیز پیوسته بود.

ایران جزو ۱۰ کشور نخست جهان است که بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در نتیجه مصرف انرژی به خود اختصاص داده‌ است. در این کشور بیش از ۵۰۰ میلیون تن گاز گلخانه‌ای تولید می‌شود که این رقم تا ۱۰ سال آینده به دو میلیارد تن خواهد رسید.

در صورت به اجرا درآمدن کاهش ۱۲ درصدی تا سال ۲۰۳۰، لازم است سقف تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران از ۲۱۶ میلیون تن در سال به حدود ۱۱۸ میلیون تن در سال کاهش یابد.

۷۰ درصد از سهم ایران در تولید گازهای سمی مرتبط با بخش حمل و نقل جاده‌ای و همچنین سوزاندن گاز طبیعی است و بقیه مرتبط با تولید نفت و گاز.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، قوه مجریه برنامه‌هایی را در خصوص «اقتصاد کم کربن» و «کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای» در پیش گرفته است.

در همین زمینه

• پرونده ویژه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.