ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هنر «کوچ‌رو» برای حفاظت از محیط زیست به ایران می‌رسد

۲۰ هنرمند از ۸ کشور جهان در چند شهر ایران آثار محیطی خود را عرضه می‌کنند. درونمایه این آثار، بی‌آبی زاینده‌رود، تالاب گاوخونی و ضرورت از حفاظت از میراث طبیعی ایران است.

هفتمین دوره هنر «کوچ‌رو» (Nomadic)  ۱۴ آذر ۹۵ با شرکت ۱۱ هنرمند محیطی از ایران و ۹ هنرمند از کشورهای لیتوانی، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، سوئیس، مجارستان و هلند در روستای «سلخ» در  غار نمکدان در ۹۰ کیلومتری جزیره قشم آغاز می‌شود، در هرمز و اصفهان و کاشان ادامه پیدا می‌کند و سرانجام در تهران به پایان می‌رسد.

اقبال هنر محیطی در ایران (عکس: ایسنا)

هدف از این برنامه هنری آگاه کردن مردم از ضرورت حفظ محیط زیستشان است. محمود مکتبی، یکی از هنرمندان شناخته شده محیطی ایران که پیش از این کوراتور نمایشگاه بین‌المللی «اکو آوانگارد» در موزه «کنشستاله» مجارستان بود، درباره اهداف پروژه «کوچ‌رو» می‌گوید:

«شناخت و معرفی فرهنگ بومی و زندگی معاصر کشورهای برگزارکننده‌ پروژه‌ "هنر کوچ‌رو" یکی از اهداف مهم این پروژه است. شاید به همین دلیل بتوان گفت که هنرمندان نیز با [آثارشان] چیزهایی را به زندگی مردم اضافه می‌کنند که در زندگی روزمره از آن غافل هستند یا با هنر با زبانی ساده‌تر می‌توان آن را بیان و ارائه کرد.»

این پروژه  که اندیشه آن در حلقه‌ای از هنرمندان محیطی در کره جنوبی شکل گرفت، در شهریور و مهر سال جاری در آفریقای جنوبی و هند برگزار شد و اکنون به ایران رسیده و سپس در چند کشور اروپایی هم ادامه می‌یابد.

به گفته احمد نادعلیان، دبیر پروژه «کوچ‌رو»، «محیط پایدار» یکی از موضوعات هنرمندان محیطی در این برنامه وسیع هنری‌ست. بحران بی‌آبی زاینده‌رود و همچنین تالاب گاوخونی نیز در دستور کار این هنرمندان قرار دارد.

نادعلیان که از هنرمندان محیطی شناخته شده در جهان است در جزیره قشم مرکز هنری پردیس را اداره می‌کند. آثاری از او در چین، تاجیکستان، کره جنوبی، آمریکا، بریتانیا، ایتالیا، بنگلادش و چندین کشور دیگر به نمایش درآمده.

آثار چند هنرمند محیطی ایرانی

علاوه بر بحران کم‌آبی و بحران ریزگردها، شکار غیر مجاز حیوانات توسط شکارچیان و قتل محیط‌بانان و حفاظت از حیوانات در حال انقراض از دیگر موضوعات مورد توجه هنرمندان محیطی در ایران است.

در هنر محیطی، هنرمند تلاش می‌کند با مصالحی که محیط در اختیار او قرار داده، بدون تحریف یا آلوده کردن محیط زیست یک اثری هنری بیافریند چنانکه در پیوند با محیط زیست و بخشی از بافت طبیعت باشد. عمر این آثار معمولاً کوتاه است.

عاطفه خاص، یکی از هنرمندان محیطی درباره بی‌توجهی رسانه‌های داخلی به هنر محیطی می‌گوید:

«هنرمندان این حوزه با اینکه سال‌هاست کار می‌کنند، به خاطر دیده نشدن کارشان هر بار که به نمایشگاه می‌آیند، انگار اولین بار است که شرکت می‌کنند. شاید دلیل بی‌تفاوتی رسانه‌ای نیز این باشد که فکر می‌کنند هنر محیطی خیلی کار متفاوتی است.»

هفتمین دوره هنر «کوچ‌رو» دی سال جاری به پایان می‌رسد. علاوه بر دفتر هنرهای تجسمی، شهرداری‌های تهران و اصفهان و همچنین موزه هنرهای معاصر اصفهان نیز از این پروژه حمایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.