ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه لاهه: احتمال وقوع جنایت جنگی در افغانستان

دادستانی دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرده که در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ در افغانستان ۶۱ زندانی توسط نظامیان آمریکایی شکنجه شده‌اند.

بر اساس گزارشی که دادستانی دادگاه کیفری لاهه منتشر کرده است این احتمال وجود دارد که نظامیان آمریکایی و عده‌ای از کارمندان سازمان سیا، عده‌ای از بازداشت‌شدگان در افغانستان را شکنجه کرده باشند.

صحنه‌ای از فیلم « tuff of Life » از تولیدات عفو بین‌الملل برای نکوهش شکنجه: ایجاد احساس خفگی در زندانی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر لاهه در هلند، فاتو بن سودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی گفته است بر اساس اسناد و تحقیقات اولیه، نیروهای آمریکایی و سازمان ضد جاسوسی این کشور بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ برای بازجویی از زندانیان به شکنجه دست زده‌اند.

در گزارش دادستانی دادگاه کیفری لاهه آمده است که دست کم ۶۱ زندانی شکنجه شده یا مورد آزار قرار گرفته‌اند. از میان این زندانیان دست‌کم ۲۷ زندانی توسط کارمندان سازمان سیا شکنجه شده‌اند.

سازمان سیا بعد از واقعه ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ روش‌هایی برای اعتراف‌گیری از مظنونان عملیات تروریستی ابداع کرد. بی‌خوابی و ایجاد احساس خفگی برای فرد بازداشت شده ( Waterboarding) جزو این روش‌ها بوده. در سال ۲۰۱۴ کنگره آمریکا اعلام کرد که در به کارگیری این روش‌ها گاهی خشونت‌های غیرمجاز هم بر روی زندانیان اعمال می‌شده.

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به تحقیقات دادگاه کیفری لاهه گفته است که از نظر دولت آمریکا این تحقیقات «نه لازم است و نه مناسب».

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که تا پیش از مشخص شدن جزئیات گزارش دادستانی دادگاه کیفری لاهه در این‌باره اظهار نظر نمی‌کند.

ایالات متحده آمریکا میثاق رم را نپذیرفته و به عضویت دادگاه کیفری لاهه درنیامده است. چنانچه در کشوری که به میثاق رم پایبند و عضو دادگاه کیفری لاهه است اتباع آمریکا مرتکب جنایت جنگی بشوند، احتمال پیگزد قضایی آن‌ها وجود دارد.

دادستانی دادگاه کیفری لاهه اعلام کرده که قصد دارد هر چه سریع‌تر به پرونده شکنجه و احتمال وقوع جنایت جنگی در افغانستان رسیدگی کنند.

پیش از این دادگاه کیفری لاهه رییس جمهوری لیبریا و کنیا و رهبر شبه‌نظامیان کنگو را به جرم جنایت جنگی محاکمه و به حبس‌های طولانی محکوم کرده بود.

دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه همچنین رییس پلیس و یکی از اعضای گروه تروریستی انصارالدین را به ۹ سال حبس محکوم کرد. او دستور داده بود که در سال ۲۰۱۲ برخی از آثار محوطه تاریخی تیمبوکتو را که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده از بین ببرند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.