ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارمندان فیسبوک مارک زاکربرگ را به چالش می‌کشند

فیسبوک متهم شده که با انتشار اخبار جعلی در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقش داشته. برخی از کارمندان فیسبوک این موضوع را پیگیری می‌کنند.

روزنامه گاردین گفته است کارمندان فیسبوک برخلاف میل رئیس خود مارک زوکربرگ، می‌خواهند نقش این شرکت خصوصی را در طول مبارزات انتخاباتی اخیر آمریکا مورد بررسی قرار دهند.

مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک

در حال حاضر در ایالات متحده بحثی در گرفته است که بر اساس آن حدود ۱۵۰ میلیون آمریکایی در جریان مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ از طریق فیسبوک خبرهای غلط می‌خوانده‌اند که بر روند انتخابات ریاست جمهوری تأثیر گذاشته است.

به‌گفته مرکز تحقیقاتی «پیو»، ۶۲ درصد آمریکایی‌ها خبرها را از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند که در بین آن‌ها فیسبوک سهم بزرگی دارد.

در طول مبارزات انتخاباتی خبرهای جعلی درباره هیلاری کلینتون، از جمله این‌که کلینتون به خاطر ماجرای ایمیل‌هایش محاکمه می‌شود. اوباما بعد از پیروزی ترامپ به کانادا مهاجرت می‌کند و... در حلقه‌ای از صدها هزار نفر از کاربران فیسبوک دست به دست می‌شد. دونالد ترامپ هم در معرض تهاجم خبرهای جعلی قرار گرفت، اما توسط توئیت‌های ساختگی و بی‌پایه و اساس.

یک هفته پیش مارک زاکربرگ این اتهام را که فیسبوک به‌شکل غیرمستقیم بر انتخابات آمریکا اثر گذاشته است رد کرد و آن را «جنون‌آمیز» خواند.

یکی از کارمندان فیسبوک عضو کارگروه تازه شکل‌گرفته‌شده برای تحقیق در این‌باره، به سایت «بازفید»، شرکت رسانه‌ای خبری اینترنتی، گفت: «این یک نظر دیوانه‌وار نیست. دیوانه‌کننده‌تر اظهارات اوست که این موضوع را به‌سادگی رد می‌کند. ما به‌عنوان کارمند می‌دانیم که خبرهای غلط در طول مبارزات انتخاباتی مدام در فیسبوک منتشر شده‌اند.»

چهار کارمند فیسبوک عضو این کارگروه که با سایت «بازفید» صحبت کرده‌اند از سوی مقام‌های بالاتر از خود تحت فشار قرار گرفته‌اند تا در این‌باره با رسانه‌ها سخن نگویند.

در گزارش «بازفید» آمده است جلسات این کارگروه در حال حاضر به‌شکل پنهانی برگزار می‌شوند تا هر کس بتواند آزادانه حرف بزند. بعد ممکن است توصیه‌هایی به مدیریت ارشد ارائه شود.

گفته می‌شود که صدها تن از کارمندان فیسبوک پشت این اقدام ایستاده‌‌اند. «بازفید» نوشته است شرکت فیسبوک نخواسته تاکنون واکنشی نشان دهد. پیش از این فیسبوک گفته بود که این شبکه اجتماعی منبعی است مثل بسیاری از منابع دیگر.

گاردین نیز نوشته است که در پس ماجرا، مدت‌ها در خود شرکت فیسبوک درباره این مسئله بحث شده بود. به‌گفته سایت فن‌آوری اینترنتی «گیزمودو»، مسئولان فیسبوک خود اشتباهات را مورد تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیده‌اند که یک تغییر کاربردی موجب شده است که خبرهای جعلی به‌ویژه از سوی محافظه‌کاران راست‌گرا به فیسبوک منتقل شوند. سپس تجدیدنظر در سایت فیسبوک دنبال نشده. فیسبوک اما این موضوع را رد کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    برنی سندرز کاندیدای ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا که در مرحله انتخابات مقدماتی از هیلاری کلینتون شکست خورد، گفت: کلینتون را به این دلیل در انتخابات شکست خود که حزب دموکرات بیشتر از هرچیز نگران کسب پول از افراد ثروتمند بود تا تبلیغ به نمایندگی از مردم عادی آمریکا. این سناتور آمریکایی گفت: میلیون‌ها نفر با وجود انزجار از دیدگاه‌های دونالد ترامپ درباره زنان و اقلیت‌ها به او رای دادند چون او وعده بهبود زندگی خانواده‌های کارگر را داده بود. برنی سندرز در مصاحبه رادیویی گفت: بیایید رک و صریح باشیم. ترامپ به عنوان کاندیدایی که کمترین محبوبیت را در تاریخ آمریکا داشته به کاخ سفید رسید و عدم محبوبیت او بسیار بالا بود. اما کاری که او کرد جلب نظر مردم ناراضی،‌ خشمگین و ناراحت آمریکا و دست گذاشتن روی اتفاقاتی که برای خانواده‌های کارگر رخ داده بود. وی افزود: در آمریکا میلیون‌ها خانواده وجود دارند که در آنها افراد در دو یا سه شغل مشغول به کار هستند و باز هم استطاعت مراقبت از فرزندانشان رانداشته و یا نمی‌توانند آنها را به کالج بفرستند. آنها می‌بینند که شغل‌های آنها نصیب چینی‌ها یا مکزیکی‌ها می‌شود و ناراحت می‌شوند.