ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفره خانوارهای ایرانی کوچک‌تر شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی از کاهش ۱.۳ درصدی حجم مصرف سرانه مواد غذایی در ایران خبر داده است. نان با ۲۲ کیلوگرم بیشترین میزان کاهش را داشته است.

افزایش قیمت مواد خوراکی سفره ایرانیان را را کوچکتر کرده است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی از کاهش ۱.۳ درصدی حجم مصرف سرانه مواد غذایی در ایران خبر داده است.

بر پایه گزارش بانک مرکزی سرانه مصرف مواد غذایی خانوارهای ایرانی طی یک دهه گذشته ۴۷ کیلوگرم کاهش یافته است.

سرانه مصرف مواد عذایی جمعیت شهرنشین ایران در سال ۸۴، ۳۱۹ کیلوگرم اعلام شده است و در سال گذشته به ۲۷۲ کیلوگرم تنزل یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۴ نیز سرانه مصرف مواد غذایی ساکنان مناطق شهری ۲ کیلوگرم کاهش یافته است.

در میان مواد غذایی مورد بررسی در گزارش بانک مرکزی نان با ۲۲ کیلوگرم بیشترین میزان کاهش را داشته است. سرانه مصرف نان از ۱۱۹ کیلوگرم در سال ۸۴ به ۹۷ کیلوگرم در سال گذشته کاهش یافته است.

پس از نان سرانه مصرف شیر با ۱۴ کیلوگرم کاهش در رتبه دوم قرار داد. مصرف شیر از ۵۳ کیلوگرم در سال ۸۴ به ۳۹ کیلوگرم در سال ۹۴ کاهش یافته است.

مصرف برنج به عنوان یکی دیگر از مواد غدایی پرمصرف خانوارهای ایرانی نیز در یک دهه گذشته ۱۰ کیلوگرم کمتر شده و از ۴۳ کیلوگرم در سال ۸۴ به ۳۴ کیلوگرم در سال گذشته تنزل یافته است.

میانگین مصرف گوشت قرمز هم در خانوارهای ایرانی طی یک دهه گذشته ۲ کیلوگرم کاهش داشته است. سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۸۴، ۱۴ کیلوگرم بوده است. بانک مرکزی سرانه مصرف این کالا در سال گذشته را ۱۲ کیلوگرم اعلام کرده است.

علاوه بر سرانه گوشت قرمز، میزان مصرف گوشت حیوانات دریایی نیز ۲ کیلوگرم کمتر شده و از ۵ کیلوگرم به ۳ کیلوگرم رسیده است. همزمان با کاهش مصرف گوشت قرمز و گوشت حیوانات دریایی، مصرف گوشت پرندگان افزایش یافته است.

بانک مرکزی میانگین مصرف گوشت پرندگان در سال ۹۴ را ۲۷ کیلوگرم اعلام کرده که ۵ کیلوگرم بیشتر از میزان مصرف در سال ۸۴ است.

ناامنی معیشت همراه همیشگی خانوارها

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از هزینه و درآمد خانوارها نشان می‌دهد که برای نخستین بار پس از هفت سال هزینه و درآمد خانوارها همسان شده است.

اما همین گزارش نیز بیانگر آن است که توان پس‌انداز خانوارها کاهش یافته و به صفر رسیده است. همچنین خانوارها برای تامین هزینه‌های مسکن، انرژی و خوراکی ناچارند که از هزینه‌های آموزشی و رفاهی بکاهند.

برپایه این گزارش مسکن و انرژی به صورت میانگین حدود یک سوم از سبد هزینه خانوارها را به خود اختصاص داده و پس از آن مواد خوراکی و آشامیدنی با یک چهارم از کل هزینه خانوارها قرار دارد.

این گزارش نشان می‌دهد که هزینه مسکن و انرژی خانوارها در سال ۹۴ به نسبت سال ۹۳ بیش از ۱۲ درصد و هزینه مواد غدایی و آشامیدنی ۳.۱ درصد بیشتر شده است. همزمان با افزایش این هزینه‌ها سهم هزینه امور تفریحی و آموزشی ۱۰.۲ درصد کمتر شده است.

دولت حسن روحانی وعده کرده بود که به منظور جبران افزایش هزینه‌های ناشی از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، خانوارهای کم‌درآمد از سبد کالا غذایی بهره‌مند شوند. این برنامه پس از اجرای نادرست در نخستین سال فعالیت دولت یازدهم متوقف شد.

برپایه برخی از آمارهای رسمی و غیررسمی حدود ۱۳ میلیون تا ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند.

در همین زمینه

تشدید شکاف طبقاتی و بیکاری در ایران

زندگی در ایران گران‌تر شده است

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bic

    به ت.. آقا