ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید جنگ در شرق حلب: تمام بیمارستان‌ها از کار افتاده‌اند

ارتش سوریه با بمباران شرق حلب، چهارمین و آخرین بیمارستان این منطقه را از دور خارج کرد. روسیه اعلام کرده که در آخرین دور حملات به شرق حلب شرکت نخواهد کرد.

مخالفان مسلح بشار اسد در شرق حلب به شدت در حال نبرد با نیروهای مسلح حکومت سوریه هستند تا از ورود آنها به مناطق تحت کنترل خود جلوگیری کنند. در همین حال، منابع مخالفان از تخریب تمام بیمارستان‌ها در شرق حلب خبر می‌دهند.

یک شبه‌نظامی حامی اسد در ويرانه محله‌هایی از شرق حلب که نیروهای دولتی هشتم نوامبر پس گرفتند - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، از نخستین ساعات شنبه ۱۹ نوامبر/۲۹ آبان جنگ در قسمت شرقی حلب بالا گرفته‌است. مخالفان کنترل قسمت‌های شرقی حلب را در دست دارند که زمانی بزرگترین شهر سوریه بود و تا کنون تحت حملات شدید دولت سوریه و نیز بمباران‌ هواپیماهای روسی قرار داشته‌است. البته روسیه اعلام کرده که در آخرین دور حملات به شرق حلب شرکت نخواهد کرد.

تشدید نبردها پس از آغاز حمله گسترده دولت دمشق در آخرین ساعات پنج‌شنبه ۱۷ نوامبر برای بازپس‌گیری حلب اتفاق می‌افتد. ارتش سوریه جمعه به بمباران شدید این ناحیه دست زد و از جمله یک بیمارستان کودکان را هدف گرفت.

درگیری‌ها در حوالی دمشق نیز تشدید شده‌است. به گواهی شاهدان عینی، دولت بشار اسد به دنبال پاکسازی حومه دمشق از مخالفان مسلح، جمعه و شنبه به بمباران شدید مناطق تحت کنترل آنها دست زد.

شرق حلب دیگر بیمارستان ندارد

مدیر اجرایی بهداشت در شرق حلب که در کنترل مخالفان قرار دارد، در اواخر جمعه ۱۹ نوامبر اعلام کرد که این منطقه از شهر دیگر هیچ بیمارستانی ندارد. بر اثر بمباران‌ها چهار بیمارستان بزرگ این قسمت شهر همگی از فعالیت بازماندند که آخرین مورد به بمباران جمعه ارتش سوریه بازمی‌گردد.

در بیانیه این مقام رسمی مخالفان که برای رویترز ارسال شده، آمده است: «تخریب زیرساخت‌های ضروری حیات باعث شده تا مردم تحت محاصره از جمله کودکان، زنان و افراد خردسال دیگر به هیچ تأسیسات بهداشتی‌ای دسترسی نداشته باشند...آنها رها شده‌اند تا بمیرند.»

طی بمباران روز جمعه چهارمین بیمارستان بزرگ شرق حلب، یعنی بیمارستان کودکان این شهر نیز هدف قرار گرفت و از دور کار خارج شد. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، پزشکان و پرستاران مجبور به تخلیه فوری بیماران این بیمارستان شدند؛ از جمله تخلیه نوزادان نارسی که هنوز در محفظه‌های مخصوص تحت مراقبت بودند.

با این حال، گروه «ناظران حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که هنوز برخی تأسیسات پزشکی در شرق حلب مشغول به کار هستند. هنوز نمی‌توان تأیید کرد که کدام منبع اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند.

سازمان ملل: در انتظار لحظه غم‌افزای حلب

در همین حال، یان اگلاند، مشاور امور انسانی سازمان ملل شنبه ۱۹ آبان/۲۹ نوامبر نسبت به بحران انسانی در شرق این شهر هشدار داد. او گفت که در آستانه «لحظه غم‌افزای حلب» قرار داریم.

او اضافه کرد که مخالفان مسلح با طرح سازمان ملل برای امدادرسانی به محاصره‌شدگان و کمک به خروج آنها از منطقه جنگی موافقت کرده‌اند اما هنوز مراحل عملی اجرایی‌شد این طرح مشخص نیست.

حدود ۲۵۰ هزار نفر در حلب در محاصره قرار دارند. تا کنون گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری بسیاری نسبت به فاجعه انسانی در حال رخ‌دادن در این شهر هشدار داده‌اند و به انتقاد از حمله‌های روسیه و سوریه به شرق آن و به‌خصوص محاصره این ناحیه از سوی ارتش وفادار به بشار اسد پرداخته‌اند.

طرح‌های آتش‌بس سازمان ملل برای امدادرسانی به مردم حلب بارها، خواه به صورت موفق و خواه ناموفق، اجرایی شده‌است. در اوایل آبان‌ماه سال جاری سازمان ملل در نظر داشت با کمک هلال احمر سوریه، صلیب سرخ جهانی و نهادهای امدادی غیردولتی، مجروحان و بیماران را در خلال آتش‌بس از حلب خارج کند. این برنامه اما با عدم همکاری طرفین منازعه عملی نشد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.