ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۰ میلیارد دلار برای دو رآکتور هسته‌ای جدید در بوشهر

بانک مرکزی ایران نخستین قسط از بودجه سی‌هزارمیلیارد تومانی برای ساخت دو رآکتور هسته‌ای جدید را تا دو هفته آینده پرداخت خواهد کرد. با ساخت این دو واحد، یک آب‌شیرین‌کن دویست هزار متر مکعبی نیز به راه خواهد افتاد.

با بودجه‌ای نزدیک به سی‌هزار میلیارد تومان، دو رآکتور جدید هسته‌ای به نیروگاه اتمی بوشهر افزوده می‌شود.

صالحی از تخصیص سی میلیارد تومان برای ساخت دو واحد جدید در نیروگاه بوشهر خبر داد

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شنبه ۲۹ آبان در افتتاحیه چند پروژه درمانی در استان بوشهر گفت که بانک مرکزی ایران نخستین قسط از بودجه سی‌هزارمیلیارد تومانی برای ساخت دو رآکتور هسته‌ای جدید را تا دو هفته آینده پرداخت خواهد کرد.

صالحی گفت که منابع پیش‌بینی‌شده برای ساخت دو واحد جدید در نیروگاه اتمی بوشهر حدود ۱۰ میلیارد دلار است.

او همچنین از ساخت همزمان یک تأسیسات آب‌شیرین‌کن با گنجایش دویست‌هزار متر مکعب خبر داد.

ساخت واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در شهریورماه سال جاری آغاز شد. ساخت سومین واحد نیز بر اساس برنامه‌ریزی‌های دولت ایران، ۱۸ ماه بعد آغاز می‌شود.

ساخت نیروگاه بوشهر پیش از انقلاب و در سال ۱۳۵۴ از سوی یک شرکت آلمانی کلید خورد. با وقوع انقلاب مردم ایران در سال ۱۳۵۷، روند ساخت این نیروگاه متوقف شد. روسیه ۱۳۷۴ قراردادی را برای تکمیل آن امضا کرد که روند اجرایش در فضای مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران و تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای این کشور تا سال ۱۳۹۰ به طول انجامید. شرکت روسی اتم‌ستروی‌اکسپورت پیمانکار اصلی این پروژه است. بدقولی روسیه در اجرای این پروژه بارها با انتقادهای فراوانی در داخل ایران مواجه شد.

نیروگاه بوشهر نخستین نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی برای تولید انرژی برق در خاورمیانه است.

هسته‌ای برای برق پاک؟

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که با راه‌اندازی این دو واحد، ۲۲ میلیون بشکه نفت مصرفی صرفه‌جویی، و از تولید سالانه ۱۴ میلیون تن آلاینده جلوگیری خواهد شد.

به گفته وزیر خارجه سابق ایران، با راه‌اندازی سه واحد نیروگاه اتمی بوشهر در کنار یکدیگر میزان تولید برق این کشور از انرژی هسته‌ای به پنج تا شش درصد خواهد رسید.

او ویژگی‌های دیگر واحدهای جدید نیروگاه بوشهر را «کاهش احتمال ذوب شدن قلب راکتور به میزان یک هزار برابر، کاهش احتمال خروج مواد رادیو اکتیو به میزان صد برابر، افزایش عمر نیروگاه از ۴۰ به ۶۰ سال و افزایش بازده به بیش از ۹۰ درصد» برشمرد.

صالحی همچنین وعده داد که با ساخت این دو واحد، آب‌شیرین‌کن دویست هزار متر مکعبی نیز به راه خواهد افتاد تا آب شیرین را به مردم این استان برساند. شوری و کمبود آب شرب از مشکلات اصلی استان بوشهر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی از ساخت سه بیمارستان تخصصی قلب، پزشکی هسته‌ای و عمومی در بوشهر نیز خبر داد و گفت که انرژی اتمی به تحولات مهمی در عرصه‌های دیگر در استان بوشهر خواهد انجامید.

انرژی هسته‌ای یک منبع ارزان و عملی برای تولید برق بدون انتشار گاز گلخانه‌ای محسوب می‌شود. با این حال، آلودگی‌های دیگر نیروگاه‌های هسته‌ای از جمله آلودگی‌های رادیواکتیو و گرم‌کردن آب‌‌های اطراف نیروگاه‌ها آن را از رده انرژی‌های پاکی همچون انرژی خورشیدی، آبی و بادی بیرون می‌گذارد.

برخی از کارشناسان نیز میزان تولید برق نیروگاه بوشهر نسبت به کل برق تولیدی در ایران، حتی برق نیروگاه‌های برق‌آبی را ناچیز و غیراقتصادی نسبت به هزینه مصرف‌شده در آن ارزیابی کرده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    فعلا بروید حساب کنید چقدر پول به روسها دادید تا چند وات - سهمی کمتر از یک درصد تولید برق کشور- از نیروگاه بوشهر تولید کنید؟!