ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

غیرنظامیان، قربانیان اصلی نبرد موصل

ارتش عراق به هشت‌کیلومتری مرکز شهر موصل رسیده. همزمان تلفات غیرنظامیان درحالی رو به افزایش است که مقام‌های عراقی تا کنون از ارائه آماری جامع در این‌باره امتناع کرده‌اند.

ارتش عراق از پیشروی در جبهه شرقی نبرد موصل خبر داد. همزمان سازمان ملل اعلام کرد که میزان مجروحان نیازمند به کمک‌ فراتر از ظرفیت گروه‌های امدادی است.

نیروهای پیشمرگه در نبرد موصل

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، یکشنبه ۲۰ نوامبر و همزمان با پیشروی ارتش عراق به سمت مرکز شهر، صدها شهروند غیرنظامی از جمله زنان، کودکان و کهنسالان از دل ویرانه‌ها بیرون زدند. آنها محله‌های خود را در شرق که خط مقدم نبرد است، به سمت مناطق امن‌تر ترک کردند.

در همین حال، سازمان ملل شنبه ۱۹ نوامبر اعلام کرد که شمار شهروندان مجروح‌شده در نبردهای شرق موصل چنان بالا رفته که گروه‌های امدادی دولتی و بین‌المللی ظرفیت رسیدگی به آنها را ندارند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، تنها در هفته گذشته نزدیک به ۲۰۰ مجروح غیرنظامی و نظامی عراق به بیمارستان منتقل شدند. این تعداد بالاترین آمار گزارش‌شده در یک هفته از آغاز نبرد موصل است.

به‌علاوه، نسبت شهروندان مجروح‌شده به کل مجروحان جنگ در هفته اخیر ۲۰ درصد نسبت به آغاز جنگ افزایش داشته است. سازمان ملل دلیل این افزایش را نه افزایش تعداد مجروحان، بلکه امکان دسترسی بهتر به محلات بازپس‌گرفته‌شده از داعش و یافتن مجروحان غیرنظامی عنوان کرده‌است.

همچنین داعش نیز در برابر نیروهای عراقی از شهروندان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. شبه‌نظامیان این گروه غیرنظامیان در حال فرار را با رگبار گلوله یا آتش تک‌تیراندازها هدف می‌گیرند.

به گزارش رویترز، مقام‌های عراقی تا کنون از ارائه آمار جامع تلفات غیرنظامی در نبرد موصل امتناع کرده‌اند. آمارهای ارائه‌شده از سازمان ملل هم به احتمال زیاد تنها بخشی از این خسارت‌های جانی را ثبت می‌کند.

پیشروی به قیمت افزایش تلفات غیر نظامیان

ژنرال سامی العریدی، یکی از فرماندهان بلندپایه ارتش در عملیات موصل یکشنبه ۲۰ نوامبر به خبرگزاری «آسوشیتد پرس» گفت که نیروهای ویژه عراقی محله الظهور در هشت‌کیلومتری مرکز شهر موصل را به محاصره درآورده‌اند.

او همچنین خبر داد که نیروهای ویژه تحت امر او در حال بازرسی خانه‌به‌خانه و خنثی‌سازی خطر تله‌های انفجاری و بمب‌گذاری‌های انتحاری گروه «دولت اسلامی» (داعش) هستند.

ژنرال حیدر فاضل، یکی دیگر از فرماندهان نبرد موصل نیز به آسوشیتدپرس گفت که شنبه سربازان تحت امر او یک بمب‌گذار انتحاری را در حال راندن به سوی خطوط ارتش عراق پیش از رسیدن به هدف از پای درآوردند. با این حال، این خودرو در نزدیکی یک منزل مسکونی منفجر شد و به کشته‌شدن چهار غیرنظامی و مجروحیت چهار شهروند دیگر انجامید.

العریدی نیز گفت که بزرگترین عامل کندکننده سرعت پیشروی نیروهای ویژه عراق حضور شهروندان است.

نیروهای عراقی نخستین بار سه‌شنبه سوم نوامبر با عبور از خطوط دفاعی داعش وارد ناحیه شرقی موصل شدند. عملیات بازپس‌گیری موصل، دومین شهر بزرگ عراق از دست داعش ۱۷ اکتبر/۲۶ مهر و در سه جبهه شرقی، شمالی و غربی آغاز شد. تاکنون عمده پیشروی‌ها از شرق صورت گرفته و بیش از یک‌پنجم محله‌های این شهر بازپس گرفته شده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    با توجه به استفاده داعش از سپر انسانی و مردم پس کشته شدن مردم غیر نظامی امکانش هست و چرا که آنها خود را به شکل مردم عادی در آورده و سپس در موقع مناسب اقدام به حمله به نظامیان میکنند