ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرانسوی‌ها به چه رأی دادند؟

کاهش مالیات‌ها، حفظ نیروگاه‌های اتمی و دوستی با روسیه و ایران. برنامه‌ای که از نظر سیاسی محافظه‌کارانه و از نظر اقتصادی نئولیبرال است.

نخستین مرحله از انتخابات مقدماتی جناح راست و میانه فرانسه با پیروزی فرانسو فیون و آلن ژوپه در شرایطی یکشنبه ۲۰ نوامبر برگزار شد. رسانه‌ها بخت چندانی برای فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه در دوران سارکوزی، قائل نبودند.

فرانسوا فیون، پیشتاز جناح راست و میانه در فرانسه

با این حال پیروزی غیرمنتظره فیون باعث شده که از حالا بسیاری از ناظران او را رئیس جمهور زودهنگام فرانسه بدانند. او اما چه برنامه‌ای برای فرانسه دارد؟ به عبارت دیگر،در کمتر از شش ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری،فرانسوی‌های چه بسته پیشنهادی‌ای را برای جناح راست پسندیده‌اند؟

این انتخابات مقدماتی اگرچه به کاندیداهای جناح راست محدود بود، اما شرکت در آن برای عموم شهروندان به شرط پرداخت دو یورو و قبول اصول حزب جمهوری‌خواهان آزاد بود. رسانه‌های فرانسه گزارش داده‌اند که حدوداْ چهار میلیون نفر در این انتخابات به پای صندوق‌های جناح راست رفتند.

نیروگاه هسته‌ای: آری، مالیات: نه

برنامه‌ای که طرفداران جناج راست به آن رٔی دادند، به شکلی کلاسیک الگویی دست‌راستی دارد.

فیون سیمای مثال‌زدنی از یک محافظه‌کار نئولیبرال است، و ژوپه یک راست‌گرای کهنه‌کار. جدا از شخصیت و خصوصیات فردی کاندیداها، اما برنامه‌ دو منتخب دور نخست تقریباً شبیه به هم است. خط اصلی این برنامه به لحاظ اقتصادی، کاهش مالیات‌ها و به لحاظ اجتماعی، بستن درهاست.

ژوپه و فیون هردو وعده داده‌اند، مالیات بر شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها را کاهش دهند. ژوپه می‌خواهد مالیات بر درآمد را به میزان دو میلیارد یورو کم کند.

افرایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده (ژوپه ۲۱ درصد و فیون ۲۲ درصد)، اصلاح وضعیت پنج میلیون کارمند دولت، بالا بردن سن بازنشستگی تا ۶۵ سال، افزایش ساعات کار هفتگی از ۳۵ به ۳۹ ساعت از جمله وعده‌های مشترک هردو دو کاندیداست. و البته هر دو قول داده‌اند شرایط اخراج کارگران و کارمندان آسان‌تر شود.

در برابر اتحادیه اروپا، موضع فیون کمی خصمانه‌تر به نظر می‌رسد. ژوپه در کارزار انتخاباتی‌اش از تلاش برای کاستن بوروکراسی در اتحادیه اروپا گفته، و فیون وعده سازماندهی جدیدی از اروپا داده است.

از دیگر وجوه مشترک میان دو کاندیدا، فقدان برنامه‌ای مشخص در مورد آموزش و پرورش است.

فیون وعده داده از تعداد نمایندگان مجلس و سنا بکاهد و البته برای برگزاری پنچ رفرندام و توسل به آرای مستقیم مردم برنامه‌ریزی کرده است.

رویکرد هردو کاندیدای منتخب جناح راست به مسأله محیط زیست نومیدکننده است، هیچکدام از آن‌ها برنامه‌ای برای جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر ندارد. ژوپه گفته قصد بستن مراکز اتمی تولید انرژی را نداد و فیون وعده کرده است با بهبود و ترمیم مراکز اتمی، مدت زمان بهره‌برداری از آنها را از ۴۰ سال به ۶۰ سال افزایش دهد.

در مورد ازدواج همجنسگرایان، اگرچه هیچکدام قصد تغییر قانون را ندارند، اما فیون می‌خواهد حق فرزندخواندگی برای همجسنگرایان را ملغی کند.

در مورد مهاجران نیز نظر هردو کم و بیش مشابه است، ژوپه بر آن است که گرفتن ملیت فرانسه از طریق خاک را محدود کند، و فیون مدافع ممنوعیت بورکینی است.

سرانجام فیون قول۱۶۰۰۰ زندان جدید و ژوپه ۱۰۰۰ زندان جدید را داده است، و البته ژوپه قصد دارد بازداشگاه‍‌های جهادگرایان را از بقیه جدا کند. راه حل فیون اما اخراج بی‌قید و شرط اسلام‌گرایان افراطی‌ست.

ایران و روسیه، آری. قطر و عربستان، نه

از جمله دیدگاه‌های مشترک میان این دو کاندیدا، موضعشان در قبال ایران و عربستان است. هر دو منتقد حمایت اولاند از عربستان سعودی‌اند و معتقد‌ند سیاست درست برای فرانسه در خاورمیانه نزدیکی بیشتر به ایران است.

فیون به طور مشخص، ایران را عنصری کلیدی در مبارزه با داعش می‌داند و بر ائتلاف با روسیه و ایران در حل بحران سوریه تأکید دارد. او صریحاً اعلام کرده است که قطر و عربستان به خاطر حمایت از داعش باید مورد بازخواست قرار گیرند.

این کلمات خود اوست:

«نباید بر استراتژی رفع اتهامات از قطر و عربستان پای فشرد. وقتی غرب از مسئولیت خود در نبرد با داعش شانه خالی کرد، پوتین رییس جمهور روسیه این مسئولیت را بر عهده گرفت. و خوشبختانه او به وظیفه خود عمل کرد، زیرا در غیر این صورت، احتمالاً اکنون با داعشی روبرو بودیم که بر پایتخت‌های منطقه و مساحت وسیعی از سوریه سلطه یافته بود و به دریا دسترسی پیدا کرده بود. به همین دلیل، من از دخالت روسیه استقبال می‌کنم.»

ژوپه نیز نیز کم و بیش موضع مشابهی دارد، و خواستار حفظ و تحکیم روابط فرانسوی‌ها با روسیه است.

پس از پیروی ترامپ، حالا با موفقیت فیون در دور نخست انتخابات مقدماتی جناح راست و احتمال بالای ریاست جمهوری او ظاهراً حل بحران سوریه، به جبهه روسیه و ایران واگذار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.