ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرانسه − اهمیت و شگفتی یک انتخابات درون‌جناحی

ایرج ادیب زاده – آیا دونالد ترامپ بعدی از فرانسه برخواهد خواست؟ چرا انتخابات درونی مقدماتی حزب جمهوری‌خواه و متحد راست میانه آن در ۲۰ نوامبر توجه ویژه‌ای را برانگیخته است؟

نگاه‌ها به فرانسه دوخته شده است. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که دونالد ترامپ بعدی از فرانسه برخواهد خاست. آیا چنین خواهد شد؟ از این نظر انتخابات درونی مقدماتی حزب جمهوری‌خواه و متحد راست میانه آن در یکشنبه گذشته (۲۰ نوامبر) توجه ویژه‌ای را برانگیخته است.

این انتخابات درون‌جناحی با دو شگفتی بزرگ روبرو شد: پیروزی بزرگ فرانسوا فییون با بیش از ۴۴ درصد آرا که مقامی بالاتر ازآلن ژوپه با ۲۸ در صد آرا کسب کرد، و شکست نیکولا سارکوزی که در جای سوم قرار گرفت و حذف شد، مثل چهار نامزد دیگر این انتخابات مقدماتی.

نیکولا سارکوزی: «زمان آن رسیده که از این پس یک زندگی با علایق شخصی خود را پیش گیرم و کمتر به علایق سیاسی بپردازم.» (عکس از آرشیو)

دور دوم این انتخابات یکشنبه ۲۷ نوامبربین فییون و ژوپه برگزار می‌شود. براساس نظر سنجی‌ها فرانسوا فییون شانس بیشتری برای پیروزی و نامزدی احزاب راست و میانه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ دارد.

نیکلا سارکوزی که در انتخابات مقدماتی حزب راست و میانه نتوانست پیروز شود، پس از اعلام نتایج، با بیان این که در دور دوم به فرانسوا فییون، نخست وزیر سابق خود رای خواهد داد گفت: «زمان آن رسیده که از این پس یک زندگی با علایق شخصی خود را پیش گیرم و کمتر به علایق سیاسی بپردازم. برای فرانسه آرزوی موفقیت دارم. »

شمار بالای رای دهندگان که بیش از چهار میلیون بود، رکوردی تاریخی به جای گذاشت.هر شرکت کننده با پرداخت دو یورو و پذیرش موازین حزب جمهوری‌خواه و حزب راست میانه می‌توانست رای خود را به صندوق بیاندازد.

گفت‌وگو با سعید پیوندی و مهران مصطفوی

برای بررسی نخستین انتخابات مقدماتی حزب راست و میانه فرانسه و اهمیتی که در انتخابات شش ماه دیگر ریاست جمهوری این کشور دارد، پرسش‌هایی را با دو کارشناس واستاد دانشگاه در فرانسه، سعید پیوندی و مهران مصطفوی در میان گذاشته‌ایم:

  • دلیل یا دلایل استقبال گسترده و شمار بالای رای دهندگان را در چه بود؟
  • فرانسوا فیون و آلن ژوپه برای دور پایانی انتخاب شدند و نیکولا سارکوزی خود را بازنشسته کرد. فییون یا ژوپه؟ آیا نفر برنده یکشنبه آینده، بخت رفتن به کاخ الیزه را دارد؟
  • آیا فرانسه هم « دونالد ترامپ » خود را پیدا می‌کند؟

بشنوید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.