ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۸۰ درصد زنان افغانستان بی‌سوادند

وزیر آموزش و پرورش افغانستان اعلام کرده است که بیش از ۶۰ درصد شهروندان افغانستان بی‌سواد هستند و بیش از ۸۰ در‌صد افراد بی‌سواد را زنان تشکیل می‌دهند.

روز یک‌شنبه، ۳۰ آبان، در یک همایش دولتی در افغانستان، موضوع بی‌سوادی و به‌ ویژه بی‌سوادی زنان و راه‌های مبارزه با آن مطرح شد. در این همایش، اسدالله حنیف بلخی، وزیر آموزش و پرورش افغانستان اعلام کرد که ۶۰ درصد جمعیت این کشور همچنان بی‌سواد است.

وزیر آموزش و پرورش افغانستان در این همایش گفت که از این ۶۰ درصد بی‌سواد، ۸۰ درصد زنان هستند.

مبارزه با بیسوادی در افغانستان

این آمار در حالی‌ ارائه شده است که مجلس افغانستان هفته گذشته تعداد زیادی از وزرای این کشور را سلب صلاحیت کرد و اسم وزیر آموزش و پرورش هم در لیست سلب صاحیت شده‌ها دیده می‌شود.

حالا بسیاری‌ معتقدند به خاطر فرصتی که اشرف غنی احمدزی، رییس‌جمهوری افغانستان به وزیران سلب صلاحیت شده داده است، آن‌ها می‌خواهند آخرین تلاش‌های خود را به خرج دهند تا در پست و مقام خود باقی بمانند.

زرقا یفتلی، مدیر سازمان حمایت از قوانین اطفال و زنان در افغانستان اما در گفت‌وگو با رادیو زمانه می‌گوید که مجلس افغانستان برخی از وزیران خوب، مناسب و صلاحیت‌دار را نیز در لیست سلب‌ صلاحیت‌ شدگان قرار داده است. او دلیل این مسأله را «افزایش دادن افراد خودی» در کابینه کشور می‌داند.

خانم یفتلی دلیل بی‌سواد باقی ماندن تعداد زیادی از زنان افغانستان را در رسوم و عادت‌های محلی و بومی می‌داند که بازدارنده آموزش زنان و دختران هستند. او می‌گوید تا زمانی که مردان بی‌سواد افغانستان آموزش نبینند، دسترسی به زنان زیر سلطه آنان ناممکن است.

گفت‌وگوی رادیو زمانه با زرقا یفتلی را از اینجا بشنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.