ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت و انتقال کیوان کریمی به زندان اوین برای اجرای حکم حبس

کیوان کریمی، فیلم‌ساز، که روز چهارشنبه سوم آذر و به دنبال تماسی تلفنی برای «ارائه پاره‌ای توضیحات» به دایره اجرای احکام شعبه یک دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین تهران احضار شده بود، همانجا بازداشت و برای به اجرا گذاشته شدن حکم یک سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق به زندان اوین منتقل شد.

کیوان کریمی، فیلم‌ساز، که روز چهارشنبه سوم آذر و به دنبال تماسی تلفنی برای «ارائه پاره‌ای توضیحات» به دایره اجرای احکام شعبه یک دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین تهران احضار شده بود، همانجا بازداشت و برای به اجرا گذاشته شدن حکم یک سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق به زندان اوین منتقل شد.

کیوان کریمی، فیلم‌ساز

این فیلم‌ساز سال گذشته به دلیل ساخت مستندی درباره تاریخچه دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های شهر تهران به نام «نوشتن بر شهر»، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» به شش سال حبس تعزیری و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم زندان او در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی تبدیل شد.

کریمی پس از تأیید حکمش در دادگاه تجدید نظر، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری رویترز گفت که قصد خروج از کشور را ندارد و آماده است تا حکم صادر شده در مورد او به اجرا گذاشته شود.

این سینماگر ابتدا در آذر ماه سال ۹۲ به دنبال انتشار پیش‌نمایش فیلم «نوشتن بر شهر» در یوتیوب، در خانه شخصی خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او ۱۲ روز از این بازداشت را در انفرادی گذراند و بعد از آن با تودیع وثیقه آزاد شد.

حکم شش سال حبس و شلاق برای کیوان کریمی واکنش‌های بین‌المللی بسیاری را به همراه داشت.

اولین واکنش گروهی را جمعی از فیلسوفان، جامعه‌شناسان، نویسندگان و فعالان حقوق‌بشری در بیانیه‌ای با عنوان «شعر، جنایتی علیه دولت» نشان دادند.

پس از آن انجمن ملی کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان، بازیگران و عوامل سینما در فرانسه و ایتالیا و انجمن ملی روزنامه‌نگاران و منتقدان سینمایی ایتالیا در بیانیه‌ای به حکم صادر شده علیه کریمی اعتراض کردند و خواستار لغو مجازات او شدند.

همچنین ۴۵ نماینده پارلمان اروپا با امضای بیانیه‌ مشترکی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کیوان کریمی، خواهان آزادی بدون قید و شرط او شدند.

در همین زمینه، جشنواره پونتو د ویستا با همکاری بنیاد ناوارو وخانواده ژان ویگو، فیلم‌ساز فقید اسپانیایی، کمپینی در حمایت از کیوان کریمی به راه انداختند و از ۲۲۳ کارگردان معروف جهان دعوت کردند تا با ضبط یک کلمه و ارسال آن به جشنواره، در ساخت فیلم کوتاهی به نام «کلمه، شلاق» مشارکت کنند. فیلمی در اعتراض به حکم ۲۲۳ ضربه شلاق برای این فیلم‌ساز.

در آستانه برگزاری شصت و نهمین جشنواره فیلم کن هم هیأت داوران بخش مستند این جشنواره در اعلامیه‌ای مطبوعاتی خواستار ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای لغو حکم این فیلم‌ساز شد.

  • درباره فیلم نوشتن بر شهر و دیگر آثار سینمایی کیوان کریمی

فیلم نوشتن بر شهر که به شرح تاریخی دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های شهر تهران از اوایل انقلاب سال ۵۷ ایران تا دوران پس از جنبش سبز می‌پردازد، تاکنون در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی به نمایش درآمده است. تازه‌ترین اکران این مستند به آبان‌ ماه امسال و جشنواره بین‌المللی فیلم وین (ویناله) در کشور اتریش برمی‌گردد.

از دیگر آثار این فیلم‌ساز می‌توان به «ماجراهای زن و شوهر»، «مرز شکسته» و آخرین ساخته او، «طبل» اشاره کرد.

طبل، اولین ساخته بلند سینمایی کیوان کریمی، تابستان امسال برای نخستین بار در بخش هفته منتقدین جشنواره فیلم ونیز اکران شد. این فیلم داستان وکیلی‌ست که پس از دریافت بسته‌ای زندگی‌اش به کلی دگرگون می‌شود.

کریمی این فیلم را در نوروز ۹۵ در تهران و در حالی فیلمبرداری کرد که به دلیل محکومیت تحت فشار امنیتی بود. این فیلم مورد توجه منتقدان سینمایی در ونیز قرار گرفت و ژان میشل فرودون، سردبیر سابق کایه دو سینما، از این فیلم به عنوان بهترین فیلم جشنواره ونیز نام برد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    https://www.youtube.com/watch?v=vLlOu9ItNDg گردهمایی بزرگ مردم اصفهان در رابطه بازاینده رود و سخنان بانویی که میکروفن رامی گیرد, ظلم تاکی...