ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان عراق به ادغام حشد الشعبی در ارتش رأی داد

رأی‌گیری برای ادغام حشد الشعبی در ارتش عراق با غیبت جریان اهل سنت به نشانه اعتراض برگزار شد. کردهای عراق نیز از این تصمیم ناراضی هستند.

پارلمان عراق به ادغام نیروهای بسیج مردمی متشکل از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت ایران (حشدالشعبی) در ارتش عراق رأی مثبت داد.

حشد الشعبی در ارتش عراق ادغام می‌شود

رأی‌گیری بر سر ادغام حشد الشعبی در ارتش و دیگر نهادهای نظامی عراق شنبه ششم آذر/ ۲۶ نوامبر در حالی با اجماع حاضران به پایان رسید که نمایندگان جریان اهل سنت به اعتراض از حضور در جلسه خودداری کردند.

جریان اهل سنت پارلمان عراق غالباً تحت رهبری خاندان نجیفی هستند و عدم حضور آنها در این تصمیم جنجالی می‌تواند به تنش‌های آتی در استان نینوا و به‌خصوص در جریان آزادسازی شهر موصل دامن بزند.

پیش از این سران اهل سنت از دولت عراق خواسته‌ بودند که از دخالت حشد الشعبی در آزادسازی مناطق سنی‌نشین به‌خصوص نبرد موصل جلوگیری کنند. تصمیم به ادغام حشد الشعبی در ارتش به معنای مجوز ورود آنها در هر عملیات ارتش این کشور است.

کردهای عراق نیز از این تصمیم ناراضی هستند. آنها هم‌زبان با دیگر اهالی سنت عراق ادغام حشد الشعبی را باعث افزایش فرقه‌گرایی و تنش بین مذاهب می‌دانند.

ترکیه و عربستان نیز بارها نسبت به حضور حشد الشعبی در عملیات نظامی علیه داعش به‌ویژه نبرد موصل مخالف بودند.

حشد الشعبی و سابقه نقض حقوق بشر

حشد الشعبی و اصلی‌ترین شاخه نظامی آن، سپاه بدر به فرماندهی هادی عمرانی تحت حمایت ایران و پس از فتوای آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان عراق شکل گرفت. این نیروهای شیعه از حمل نمادهای مذهبی خود در حین جنگ نیز بیمی ندارند.

با این حال، پس از شرکت آنها در نبردهای فلوجه، تکریت و آمرلی گزارش‌های زیادی از نقض حقوق بشر و انجام جرایم جنگی و انتقام‌گیری از خانواده‌های اهل سنت با تخریب خانه‌هایشان منتشر شد.

خبرگزاری رویترز در چند گزارش مفصل، به مواردی از قبیل تخریب خانه‌ها، مغازه‌ها و مایملک ساکنان سنی این شهرها، اخراج مردم سنی مذهب آمرلی و تکریت درست پس از «فتح» این دو شهر توسط حشد الشعبی به بهانه احتمال ارتباط این خانواده‌ها با داعش تنها به دلیل هم‌مذهب بودنشان، اقدام به جایگزینی جمعیت غیر بومی شیعی در شهر آمرلی و برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران، عکس‌هایی از روح الله خمینی و علی خامنه‌ای و قرق این شهرها توسط نیروهای منتسب به سپاه قدس پرداخته است.

حشد الشعبی همین حالا نیز تحت فرماندهی مستقیم نخست‌وزیر عراق قرار دارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    مبارک باد اوباما!!...... تویی که چشم بستی از آلامی که مردم بدبخت سوریه بدان گرفتار شدند....چشم بستی به جنازه کودک بیگناهی بنام آیلان همان کودکی که امواج شرم کردند از هدایتش به ساحل.....چشم بستی تا تصویر جهانی کودک دیگر سوری بنام عمران که چگونه در آمبولاتس بهت زده ......تصویری که مردم امریکا راتکان داد وتو بیخیال برای خالی نبودن عریضه چند قطره اشک تمساح ریختی...... دیدی که چگونه دیکتاتور خونریز سوریه بعد از استفاده های مکرر از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش به خط قرمزی که کشیده بودی سرپا...........)تو عمدا نیروهای امریکایی را از عراق بیرون کشیده ودر یک سینی طلایی به حکومتی دادی که از زمین وهوا و..... نفرات وسلاحهای مخرب به سوریه ارسال کتد تا آدمکشی بنام بشاراسد را درقدرت نگهدارد...... داعش از کجا پیدا شد?ودهها گروه تروریستی ضد سنی چگونه پا گرفت?پوتین چرا یاغی شد چون بی عملی ترا دید .... در یک کلام ریشه تروریسم جهانی که خودت خوب میدانی وشاخ وشانه هایی که حسن نصرالله میکشد و.............)همه از بی تفاوتی ومماشاتگری تو ست که باید به مردم امریکا تبریک گفت که درصحنه انتخابات ضربه محکمی به تو وهیلاری زدند..

  • Farid

    رئیس ستاد کل نیروهای مسلح حکومت اسلامی ، اعلام كرد كه حکومت اسلامی به دنبال ايجاد پایگاه دریایی در سوریه و یمن است. باقرى در همایش گردهمایی فرماندهان مناطق دریایی صبح شنبه، گفته " داوطلبان زیادی برای حضور در صحنه دفاع از حرم !? در نیروی دریایی و دیگر نیروها وحود دارند که اگر فضا ایجاد شود، آماده جان فشانی هستند".! اظهارات اين مسئول ارشد نيروهاى مسلح نشان مى دهد كه حکومت اسلامی همچنان به دنبال فرستادن اسلحه به شورشيان حوثى و مداخله نظامى در يمن است. باقرى گفته: بایستی مانند ناوگان دریای عمان، ناوگانی خاص اقیانوس هند داشته باشیم. نیاز به پایگاه‌هایی در دور دست داریم و شاید در زمانی امکان داشته باشد که در سواحل یمن یا سوریه پایگاه داشته باشیم و یا پایگاه‌هایی در جزایر و یا به صورت شناور باشد!