ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بزرگترین تظاهرات کره با حضور یک‌و‌نیم میلیون معترض در سئول

معترضان هنگام راهپیمایی به سمت کاخ آبی، سکونت‌گاه رئیس‌جمهوری فریاد زدند «پارک گون‌ـ‌هه را زندانی کنید» و برخی نیز می‌گفتند «بیرون بیا و تسلیم شو!» پارلمان این کشور ۹ دسامبر برکناری خانم پارک را به رأی می‌گذارد.

صدها هزار شهروند معترض کره جنوبی به خیابان‌های مرکزی سئول آمدند و خواستار کناره‌گیری رئیس‌جمهوری از قدرت شدند.

صدهاهزار معترض سئولی خواهان استعفای رئیس‌جمهوری شدند - عکس: AFP

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، معترضان کره‌ای شنبه ۲۶ نوامبر مرکز پایتخت این کشور را با جمعیت انبوه خویش پر کردند و خواهان استعفای پارک گون‌ـ‌هه، رئیس‌جمهوری شدند. این تجمع اعتراضی تا بامداد یک‌شنبه ۲۷ نوامبر ادامه داشت.

این پنجمین آخر هفته متوالی است که معترضان به رسوایی‌های اخیر خانم پارک به خیابان می‌آیند. اعتراضات شنبه بزرگترین تجمع برگزارشده در این مورد بود.

سازمان‌دهندگان تجمع معتقدند که علی‌رغم سرمای زمستانی، یک‌و‌نیم میلیون تن در اعتراض شنبه شرکت کردند. پلیس اما این میزان را ۲۶۰ هزار تن تخمین زده‌است که بر اساس گزارش‌ها، بسیار کمتر از تعداد واقعی مردم حاضر در خیابان‌ها به نظر می‌رسد.

پلیس صدها اتوبوس و هزاران مأمور خود را برای تشکیل موانع حرکتی بر سر راه معترضان به سمت کاخ آبی، سکونتگاه رئیس‌جمهوری به کار بست.

رسوایی سیاسی خانم پارک به دلیل اتهام فساد علیه نامزد و متحد نزدیک او چوی سون شیل رخ داد. پارک این دستیار نزدیک خود را برای پست نخست‌وزیری نامزد کرده‌بود.

خانم چوی متهم شده که با استفاده از نفوذ سیاسی خود شرکت‌های کره جنوبی از جمله شرکت سامسونگ را به اهدای ۶۸ میلیون دلار به بنیادهای ورزشی و فرهنگی تحت نظارت او وادار کرده‌است.

اما هفته گذشته مقام‌های قضائی کره خانم پارک را مستقیماً در این فساد سیاسی و اقتصادی شریک دانستند و رسوایی ابعاد تازه‌ای یافت.

جشن به‌مثابه اعتراض

تظاهرات روز شنبه صلح‌آمیز و بدون خشونت توصیف شده است. دستفروش‌ها در میان جمعیت به فروختن شمع، خوراکی‌های گرم، و زیرانداز مشغول بودند و حتی دکه‌هایی برای توزیع رایگان قهوه بین معترضان دایر شده‌بود.

راهبان بودیست حین راهپیمایی بر دف‌های چوبی خود می‌کوبیدند و مادران همراه فرزندان خود به خیابان آمده بودند. برخی نیز سگ‌های خانگی خود را گرم پوشانده بودند و به راهپیمایی آوردند. جمعیت اغلب در حال خواندن ترانه یا سردادن شعار و هلهله و شادمانی بود.

یکی از این شعارها که به شکل آواز سرداده شد، جمله‌ای از قانون اساسی کره جنوبی بود: «جمهوری کره باید یک جمهوری دموکراتیک باشد.»

بسیاری از معترضان در مرکز شهر سئول با نگه‌داشتن شمع‌های افروخته راه می‌رفتند. گروه‌های موسیقی راک نیز به اجرا پرداختند و جمله‌های ترانه‌های محبوب کره‌ای را با جملاتی که به تمسخر خانم پارک می‌پرداخت، تعویض کردند.

جایی از تظاهرات تمام مردم به پیشنهاد سازماندهندگان شمع‌های خود را خاموش کردند تا در تاریکی فرو روند؛ تاریکی‌ای که به باور آنها پارک گون‌ـ‌هه کره را به سمت آن سوق داده‌است.

معترضان شعارهای محکم‌تری نیز سر دادند. برخی از آنها هنگام راهپیمایی به سمت کاخ آبی، سکونت‌گاه رئیس‌جمهوری فریاد زدند «پارک گون‌ـ‌هه را زندانی کنید» و برخی نیز می‌گفتند «بیرون بیا و تسلیم شو!»

پارلمان به دنبال برکناری رئیس‌جمهوری

با اینکه مقام‌های قضائی خانم پارک را به همدستی در فساد متهم کردند، او تا زمان در دست داشتن قدرت از مصونیت قضائی برخوردار است. او تا به حال دو بار از مردم عذرخواهی کرده اما در برابر فشار نمایندگان اپوزیسیون و برخی از هم‌حزبی‌های خود و مردم معترض و روزنامه‌های بزرگ این کشور برای استعفا مقاومت کرده است.

با این حال، پارلمان کره جنوبی به دنبال رأی‌گیری برای احراز عدم صلاحیت خانم پارک و برکناری او است. اپوزیسیون امیدوار است تا با همراهی تعدادی از نمایندگان حزب حاکم ۹ دسامبر موفق به برکناری پارک گون‌ـ‌هه در رأی‌گیری شوند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.