ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماموران دادستانی برای دستگیری محمود صادقی، شبانه به منزلش آمدند

دادستانی تهران حکم بازداشت نماینده اصلاح‌طلب مجلس را صادر کرده. محمود صادقی اما تمکین نکرده. گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس به کمک او می‌شتابند.

ماموران امنیتی برای دستگیری محمود صادقی، نماینده مردم تهران، به مقابل در منزل او رفته‌اند. صادقی قبول نکرده که با آنها برود. دیگر نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس برای کمک به منزل او رفته و برخی از شهروندان هم برای حمایت از این نماینده مقابل خانه‌اش جمع شده‌اند.

با اینکه خود صادقی گمانه زده بود که اتهام هایی که دادستانی تهران مطرح کرده مربوط به حمایت‌های او از یاشار سلطانی در پرونده افشای «املاک نجومی» شهرداری تهران است، اکنون وکیل صادقی می‌گوید که حکم جلب او مربوط به نطق انتقادی‌اش علیه صادق لاریجانی و دخل تصرف شخصی رئیس قوه قضاییه در سپرده وثیقه‌های زندانیان است.

مردم مقابل منزل محمود صادقی، نماینده مجلس، جمع شده‌اند که از دستگیری او جلوگیری کنند

در ساعت‌های پایان یکشنبه شب ۷ آذر ماه، ماموران امنیتی با در دست داشتن حکم بازداشت محمود صادقی به مقابل منزل او در تهران رفتند و از او خواستند که همراه آنها به بازداشتگاه برود.

صادقی با ماموران نرفته است و استدلال کرده است که با استناد به اصل ۸۶ قانون اساسی مقامات قضایی اجازه تعقیب یا توقیف نمایندگان مجلس را برای ایفای وظایف نمایندگی ندارند.

محمود صادقی درباره حضور ماموران مقابل خانه‌اش گفت: «حدود یک ساعت پیش هنگامی که به منزل بازمی‌گشتم، ماموران با حکم جلب سعی در بازداشتم داشتند که باتوجه به این‌که این مسئله مغایر با قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، با مقاومت خود را به داخل منزل رساندم.»

مجوز بازداشت محمود صادقی را دادستانی تهران صادر کرده است. ماموران تا ساعت دو بامداد روز دوشنبه ۸ آذر مقابل خانه صادقی ایستاده‌اند.

جمعیت مردمی که برای حمایت این نماینده مقابل خانه‌اش جمع شده بودند افزایش یافته و به ۲۰۰ نفر رسیده است. ماموران ساعت دو بامداد پس از افزایش جمعیت مردم، محل را ترک کردند. خبرنگاران در محل نوشته‌اند که مهدی خزعلی هم در بین مردم است.

محمدجواد فتحی که از نمایندگان مجلس که برای کمک به خانه صادقی رفته، گفته است که پیگیری‌های رئیس مجلس، علی لاریجانی، موجب شده که ماموران محل را ترک کنند.

تصاویر حضور مردم در مقابل منزل محمود صادقی را ببینید:

دستگیری او در شبکه‌های اجتماعی هم با واکنش کاربران همراه بود که با هشتگ #محمود_صادقی در حمایت از این نماینده می‌نوشتند.

— سعیدُف (@Saeed0f) November 27, 2016

صادقی که نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران از لیست «امید» و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است روز شنبه ۶ آذر به خبرگزاری دانشجویان ایران «ایسنا» گفته بود که دادسرای فرهنگ و رسانه او را احضار کرده است. او یک روز پیش تأکید کرد که احضار او به دلیل اظهاراتش درباره یاشار سلطانی در پرونده فساد اقتصادی و «املاک نجومی» شهرداری تهران است و شاکی او نیز دادستانی تهران است.

اما وکیل محمود صادقی، محسن صادقی بامداد دوشنبه ۸ آذر به «ایسنا» گفت که حکم جلبی که برای موکلش صادر شده بی‌ارتباط با موضوع دستگیری یاشار سلطانی و پرونده «املاک نجومی» شهرداری است. محسن صادقی گفت: «گویا حکم جلبی صادر شده به عنوان اتهام، توهین، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی که ربطی به پرونده یاشار سلطانی نباید داشته باشد.»

وکیل محمود صادقی گفته است که به نظر می‌رسد این حکم مربوط به «نطق» این نماینده باشد. با اینکه وکیل او مشخص نگفته است کدام نطق، اما روزنامه «اعتماد» هم یک روز پیش از صدور حکم بازداشت این نماینده نوشته بود که موضوع حمایت محمود صادقی از یاشار سلطانی بهانه است و دلیل اصلی صدور قرار بازداشت برای این نماینده مجلس، پرسش‌های او از وزیر اقتصاد در مورد موضوع دخل و تصرف صادق لاریجانی در مقام ریاست قوه قضائیه در اموال متهمان از محل سپرده وثیقه‌هاست.

محمود صادقی در نطقی در مجلس بر موضوع دخل و تصرف وثیقه‌های زندانیان توسط صادق لاریجانی انگشت گذاشته بود و به علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد گفته بود که باید بنا به اصل ۵۳ قانون اساسی لیست کلیه دریافت‌های دولت در حساب خزانه‌داری بررسی شوند: «کدام قانون اجازه می‌دهد وجوه دولتی به حساب‌های شخصی واریز شود؟ به ویژه اینکه بخش قابل توجهی از این وجوه واریزی متعلق به اشخاص حقیقی و اصحاب دعوا در محاکم حقوقی و کیفری و بعضاً متعلق به متهمان در دادسراهاست که بابت قرارهای وثیقه و تودیع احتمالی در صندوق دادگستری واریز می‌شود».

برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس گفته‌اند که به منزل صادقی می‌روند تا نگذارند که ماموران او را دستگیر کنند. فرید موسوی، محمدجواد فتحی و علی مطهری از نمایندگان مجلس، پس از حضور ماموران برای دستگیری محمود صادقی خود را به منزل او رساندند.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس

دعوت از رئیس قوه قضاییه به همکاری در شفاف‌سازی و مبارزه با فساد اقتصادی در ایران و پیگیری پرونده‌های فساد در شهرداری و قوه قضاییه در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه توئیتر، محمود صادقی را در این شبکه‌ها بسیار محبوب کرده است. کاربران این شبکه‌ها مشغول خبررسانی در مورد وضعیت صادقی هستند. برخی هم آدرس منزل این نماینده مجلس را منتشر کرده‌اند و از کاربران ساکن تهران خواسته‌اند که به مقابل منزل این نماینده بروند.

تاکنون مشخص است که دادستان تهران و یک شاکی خصوصی از صادقی شکایت کرده‌اند. مشخص نیست که این شکایت‌ها در راستای وظایف نمایندگی بوده یا نه.

خود صادقی یک روز پیش از آمدن ماموران به خانه‌اش گفته بود که توجه او به پرونده یاشار سلطانی و موضوع فساد اقتصادی در شهرداری و شورای شهر تهران، دلیل شکایت دادستانی تهران است اما جزئیات متن شکایت مشخص نیست.

صادقی روز ۹ آبان‌ ماه در صفحه توییتر خود با توجه به اظهارات دادستان درباره پرونده یاشار سلطانی پرسیده بود که با توجه به اینکه ریاست قوه قضاییه دستور ویژه داده که موضوع فساد اقتصادی در شهرداری و شورای شهر تهران بررسی شود، «ادامه بازداشت برملا‌ کننده چه توجیهی دارد؟»

صادقی خواسته است که  شکایت دادستانی تهران مستقیم به مجلس اعلام شود تا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس آن را بررسی کند. این روال قانونی کار است و مرجع اصلی بررسی شکایت از نمایندگان مجلس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است تا مشخص کند که آیا شکایت بر اساس موضوعی خارج از وظایف نمایندگی است یا نه.

شاکی خصوصی صادقی، سیدجواد ساداتی‌نژاد، نماینده کاشان و همکار صادقی در کمیسیون آموزش است. ساداتی‌نژاد می‌گوید که صادقی به او اتهام زده و گفته است که در مسند رییس دانشگاه کاشان، دو میلیارد تومان به بورسیه‌ها تخصیص داده که بخشی از این پول در سال ۱۳۹۲ به ستاد انتخاباتی سعید جلیلی منتقل شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیژن

    آقا اگر امروز جلوی این افشاگریها را نگیرند فردا یکی دیگر اسناد دزدیها و سرمایه گذاریها و اختلاسهای مقام برتری را رو میکند و آنوقت دیگر چه کار کنیم. مملکت بدون مقام برتری که به درد نمیخورد آقای حداد عادل فرموده اند این حساب بیست سال است افتتاح شده. در صورتی که لاریجانی هنوز ده سال نیست رییس قوه قضاییه است. و حسابها همه بنام صادق لاریجانی است. این پولها مال مردم است که تا رفع دعوا به صندوق دادگستری میریزند. اینها را بحساب شخصی خود واریز کرده اند تا سودش را بگیرند. یعنی سود پول مردم را بحساب خودشان میریزند. پول بهره ای (نزول) میگیرند که صد درصد دراسلام حرام است و از آن مهمتر وقتی دارد سود پول مردم را میگیرد بدیهی است که یک دعوی حقوقی بجای سه ماه ۱۴ سال طول میکشد تا دوبرابر ارزش پول طرف را از آن دربیاورند. اگر راست میگویند سود پولهای صندوق دادگستری را به صاحبان یا ذینفعان پول بدهد تا بیچاره ای که پولش مسدود شده زیان نبیند. وقتی قاضی القضات نزول خور میشود دیگر از مدیر عامل بانک چه توقعی میشود داشت؟

  • واسلام

    نظامی که نماینده مردم رو تحمل نمیکنه و میخواد نماینده مردم رو بازداشت میکنه در واقع خود مردم را هم تحمل نمیکنه این نظام نظام مردم سالار نیست این یه نظام تک صدایی هست که هیچ کس رو جز خودش تحمل نمیکنه

  • بهزاد

    عیار علی مطهری تو جلسه بعدی مجلس مشخص میشه باید منتظر واکنش مطهری به این موضوع در مجلس باشیم

  • نیکی

    حکومت ملاها داره دست و پا میزنه. ای ملاهای خونخوار! ظلم و ستم و مظلوم نمایی و ریاکاری تا ابد ادامه نخواهد داشت.

  • نِیکی

    حکومت ملاها داره دست و پا میزنه. ای ملاهای خونخوار، این ظلمهایی که میکنید تا ابد ادامه نخواهد داشت.