ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس اوپک: ادامه تلاش برای حفظ کاهش تولید نفت

تلاش برای محدود کردن تولید نفت خام در سازمان اوپک همچنان ادامه دارد. هدف اجلاس اوپک در وین افزایش قیمت نفت است. ناظران اما در توفیق تولیدکنندگان نفت تردید دارند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به‌رغم اختلافات داخلی خود می‌خواهد بهای نفت را به‌زودی گران‌تر کند. شرکت‌کنندگان در نشست روز چهارشنبه اوپک در وین با احتیاط خوش‌بینانه به توافق در این زمینه می‌نگرند.

نماینده لیبی پیش از آغاز یک‌صد و هفتاد و یکمین نشست اوپک در وین می‌گوید: «ما هنوز امیدواریم.»

اوپک می‌خواهد تولید نفت در بازار جهانی را محدود کند تا به این طریق فراورده‌های نفتی همچون بنزین و مواد سوخت روغنی گران‌تر شوند. برخی از ناظران بازار جهانی نسبت به دستیابی اوپک به اقدامات دقیق در این زمینه در نشست این هفته تردید دارند.

نمایندگی کویت می‌گوید: «تا زمانی که ما می‌توانیم با هم گفت‌وگو کنیم می‌توان امیدوار بود.»

قرار بود در آغاز این هفته گفت‌وگوهای مشترکی با کشورهای مهم تولیدکننده نفت که عضو اوپک نیستند، از جمله روسیه به پیش برده شود اما به‌درخواست عضو قدرتمند اوپک، عربستان سعودی این مذاکرات لغو شد تا کشورهای اوپک ابتدا نشست خود را برگزار کنند. دلیل لغو مذاکره با کشورهای خارج از اوپک رسیدن به توافق درونی در اوپک عنوان شده است. تا دستیابی به چنین توافقی گفت‌وگو با دیگر کشورها بی‌معنی خواهد بود.

برخی از کارشناسان نفتی از منظر عربستان سعودی تولید محدود را آن‌چنان ضروری نمی‌دانند: سعودی می‌خواهد به این طریق بر کشورهای دیگر فشار وارد کند.

عربستان سعودی از «اشباع تاکنونی نفت» به‌عنوان وسیله‌ای بهره برده تا در رقابت رو به افزایش با ایالات متحده بایستد.

نمایندگان الجزایر و ونزوئلا در اوپک می‌خواهند به مسکو سفر کنند تا با این تولیدکننده بزرگ نفت نیز به گفت‌وگو بپردازند.

ایران؛ مخالف محدودیت تولید

هدف رسمی اوپک این بوده که کشورهای مهم نفتی خارج از خود را نیز در این تصمیمات دخالت دهد. تنها به این طریق است که می‌توان بهای نفت را افزایش داد.

قیمت نفت به دلیل عرضه بالا در بازار جهانی گاه به زیر ۳۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته بود. در ماه‌های اخیر این میزان کمی افزایش یافت. در ماه سپتامبر اوپک بر محدودیت حجم تولید نفت روزانه ۳۲,۵ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز توافق کرد. به‌تازگی در ماه اکتبر اوپک به رکورد معادل ۳۳,۶ میلیون بشکه در روز رسید.

ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک پس از لغو تحریم‌های غرب از ژانویه گذشته تولید نفت خود را افزایش داده است تا سهم خود از فروش نفت در بازار را به میزان پیش از تحریم‌ها برساند. از این رو ایران می‌خواهد به افزایش تولید نفت خود ادامه دهد.

قیمت سبد نفتی اوپک روز جمعه ۲۵ نوامبر / ۵ آذر با ٣۴ سنت کاهش به ۴۴ دلار و ٨٨ سنت برای هر بشکه رسید.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران قرار است فردا (سه‌شنبه) برای شرکت در یک‌صد و هفتاد و یکمین نشست اوپک به وین برود.

کارشناسان معتقدند نشست ١٧١ اوپک نشست دشواری خواهد بود. ١۴ عضو اوپک در حال حاضر ٣٣ میلیون و ۶٠٠ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کنند که برای رسیدن به توافق الجزایر باید یک میلیون و ١٠٠ هزار بشکه از این میزان کاهش یابد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • س ب ا

    رقابت ضد منافع مملی کشورهای نفت خیز برای خودخواهی و جاه طلبی دیکتاتورها!