ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد زرین‌دست، سینماگر قدیمی درگذشت

کارگردان فقید ایرانی ابتدا تحت تأثیر کیمیایی بود، اما به زودی به راه دیگری افتاد: سینمای ارزان‌قیمت اما قابل درک برای تماشاگران در سراسر جهان.

محمد (تونی) زرین‌دست، کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده قدیمی سینمای ایران شامگاه دوشنبه ۸ آذر در سن ۸۲ سالگی چشم از جهان فرو بست.

محمد زرین‌دست فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشگاه کالیفرنیا در یوسی‌ال‌ای لس‌آنجلس بود.

علیرضا زرین‌دست، برادر او که از فیلمبرداران مطرح سینمای ایران است سه‌شنبه ۹ آذر، ضمن اعلام این خبر دلیل مرگ برادرش را وجود تومور در کیسه صفرا عنوان کرد.

محمد زرین‌دست که نام دیگرش تونی زرین‌دست بود ملیت ایرانی ـ آمریکایی داشت، متولد تبریز بود و از سال ۱۳۴۵ وارد عرصه سینما شد.

او فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشگاه کالیفرنیا در یوسی‌ال‌ای لس‌آنجلس بود و قبل از آن در تئاتر نیز فعالیت داشت.

زرین‌دست نخستین فیلم خود را در سال ۱۳۴۶ با نام «هاشم خان» و با بازی ناصر ملک‌مطیعی، بهروز وثوقی و فروزان ساخت که در آن زمان با استقبال زیاد مردم مواجه شد.

او پیش از انقلاب چند فیلم دیگر از جمله «شکوه قهرمان» (۱۳۴۸)، «فاتحین صحرا» (۱۳۵۰) و «شهر آفتاب» (۱۳۵۱) را هم کارگردانی کرد؛ اما به یکباره و برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کرد و از سال ۱۳۵۱ تا سال ۱۳۸۵ کار جدی در سینما انجام نداد و بیشتر وقت خود را صرف مطالعه و تحصیل کرد.

او درباره جدایی‌اش از سینمای ایران در آن سال‌ها، گفته است:

« ۴۰ سال پیش در عرصه فیلمسازی خیلی کار‌ها در این زمینه انجام دادم اما تحصیلم در ابتدا و در دوران جوانی‌ام خیلی مهم بود. در آن دوره واقعاً ما کتاب می‌خواندیم و به دنبال دیدن فیلم‌های آموزنده و کلاسیک بودیم. معتقدم فیلمسازان جوان امروزی استعدادهای خود را باید در مسیر درستی خرج کنند.»

محمد زرین‌دست در سال ۱۳۸۵ با کارگردانی فیلم «سرگیجه» به سینما برگشت. در این فیلم که داستان آن به بازگشت مردی به کشور پس از ۳۰ مربوط می‌شد خود ایفای نقش کرد.

برخی از منتقدان از «سرگیجه» به عنوان یک فیلم فلسفی یاد کرده بودند. زرین‌دست در این فیلم سرگشتگی‌ها و بحران‌های شخصیتی مردی به نام ساسان را نشان می‌دهد. او اعتقاد داشت که سینمای ایران می‌بایست برای تماشاگران در سراسر جهان قابل درک باشد.

او سپس یک فیلم دیگر به نام قفس طلایی (۱۳۸۹) ساخت که سکانس‌هایی از آن در آمریکا فیلمبرداری‌ شده بود.

محمد زرین‌دست در بیشتر فیلم‌های خود به‌ویژه قبل از انقلاب بازی کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.