ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در آستانه اجلاس اوپک؛ ایران سطح تولید نفت خود را تغییر نمی‌دهد

اوپک در نشست سپتامبر بر کاهش تولید نفت تا سقف ٣٣ میلیون بشکه در روز توافق کرد. ایران می‌گوید تولید خود را در حد همان توافق حفظ می‌کند.

مهم‌ترین دستور کار یک‌صد و هفتاد و یکمین اجلاس رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین کاهش تولید نفت اعلام شده، وزیر نفت ایران یک روز قبل از آغاز اجلاس گفت جمهوری اسلامی تولید نفت خود را حد توافق اجلاس قبلی نگه می‌دارد.

ایران ماه اکتبر حدود سه میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که هنوز ۸۰ هزار بشکه در روز با سطح تولید پیش از تحریم آن فاصله دارد.

به گزارش رویترز، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران سه‌شنبه ۲۹ نوامبر / ۹ آذر برای شرکت در اجلاس اوپک وارد وین شد و در بدو ورود از آمادگی ایران برای حفظ تولید نفت خود در سطحی که آخرین اجلاس فوق‌العاده اوپک در اواخر ماه سپتامبر (مهرماه) در الجزیره تعیین کرده بود، سخن گفت.

زنگنه درباره همکاری ایران برای اجرای برنامه کاهش تولید اوپک گفت: «ما سطح تولیدی را که در الجزایر درباره آن تصمیم گرفتیم، تغییر نمی‎دهیم.»

ایران بارها اعلام کرده بود که تا پیش از رسیدن به سطح تولید قبل از تحریم‌های جهانی، به ثابت نگه داشتن تولید نفت خود اقدام نمی‌کند. ایران در ماه اکتبر حدود سه میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد که هنوز ۸۰ هزار بشکه در روز با سطح تولید پیش از تحریم آن فاصله دارد.

اعضای اوپک شامل عربستان سعودی، عراق، ایران، ونزوئلا، کویت، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، اندونزی، لیبی، قطر، امارات، و نیجریه فردا، چهارشنبه ۳۰ نوامبر / ۱۰ آذر در یکصد و هفتاد و یکمین نشست رسمی این سازمان گرد هم خواهند آمد تا بار دیگر بر سر کاهش تولید نفت برای دستیابی به افزایش بهای آن در بازارهای جهانی مذاکره کنند.

این کشورها در نشست ماه سپتامبر در الجزیره تصمیم گرفته بودند تولید نفت خود را تا سقف ٣٢ میلیون و ۵۰۰ تا ٣٣ میلیون بشکه در روز برسانند. تعیین جزئیات این تصمیم به نشست‌های کارشناسی موکول شد اما به نتیجه‌ای نرسید.

رویترز در گزارشی نوشته است که عربستان سعودی نیز ممکن است به‌رغم تلاش اوپک برای کاهش تولید نفت، سهم خود در بازار آسیا را حفظ کند.

این موضوع از آن رو برای عربستان سعودی اهمیت دارد که دو سوم صادرات نفت این کشور به آسیا صورت می‌گیرد اما سهم آن در دو بازار اصلی چین و هند کاهش یافته است.

بانک جهانی «گلدمن ساچز» آمریکا پیش‌بینی کرده است که اگر اوپک در نشست چهارشنبه بر سر کاهش تولید نفت به توافق نرسد احتمال دارد بهای نفت به کمتر از ۴۵ دلار در هر بشکه برسد.

به گفته این بانک در صورتی که سطح تولید کنونی ثابت بماند میانگین بهای هر بشکه نفت در سال میلادی ۲۰۱۷، ۴۵ دلار خواهد بود اما اگر اعضای اوپک با کاهش تولید به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز موافقت کنند، بهای نفت خام ممکن است به کمتر از ۵۵ دلار در هر بشکه صعود کند.

«گلدمن ساچز» چالش بر سر سهمیه تولید اعضای اوپک را فرایندی دشوار و طولانی دانسته است.

روز گذشته، دوشنبه ۲۸ نوامبر / ۸ آذر، کارشناسان اوپک بر سر جزئیات برنامه کاهش تولید نفت گفت‌وگو کردند اما این مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشت. قرار بر این بود که مصوبات اجلاس کارشناسان، روز چهارشنبه در اجلاس رسمی اوپک برای تصویب نهایی مطرح شود.

اوپک در ماه اکتبر ۳۲ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه نفت تولید کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    سی و ۸سال یک اقلیت٬ بزور چماق و استفاده از احساسات مذهبی حکومت میکند و با سو مدیریت ، کشور را درگیرگروگانگیری و جنگ و بحران اتمی و صدور حکومت ولایت به منطقه کرده و باعث خروج یا بباد دادن میلیاردها دلار سرمایه ملی و کشته شدن یا خروج دهها هزار نیروی انسانی جوان و متخصص ازکشور شده است. باتش در منطقه باعث رقابت صادر گننده های نفت و فروش ارزان ان برای خرید میلیاردها اسلحه از ۵ + ۱شوند. در حالیکه طی این مدت کشورهای عربی خلیج فارس صاحب صدها میلیارد دلار ذخیره شده اند و کشورهایی مثل ترکیه و هند و مالزی و اندونزی و.....به پیشرفت ادامه میدهند! خبر ـبه گزارش بلومبرگ در روز دوشنبه، طبق اطلاعات وزارت خزانه داری آمریکا بزرگترین صادر کننده نفت جهان، یعنی عربستان سعودی، تا ماه مارس ۲۰۱۶ به میزان ۱۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه آمریکا را نزد خود داشته است. واشنگتن بیش از چهار دهه رقم بدهی های آمریکا نزد عربستان سعودی را مخفی نگه داشته بود.! خبر - ایگور سچین، مدیر روس نفت، می گوید اوپک مرده است!!

  • Omid

    همه چیز آرومه،،ما چقدر خوشبختیم

  • hasani

    همه جاي دنيا وقتي دلار گرون ميشه دولت عزا مي گيره اينجا برعكسه چون خود دولت ارز قاچاق مي فروشه و سود ميكنه

  • faryad

    در حقیقت تغییراتی که در پی توافق هسته ای صورت پذیرفت، برای قشر متوسط مردم ایران هیچ چیزی به دنبال نداشت. شاهد این موضوع نیز افزایش نرخ بیکاری کشور در سال 2016 است. سرمایه گذاران خارجی نیز به خاطر فساد موجود در بازار ایران، عدم شفافیت و سیستم حمل و نقل ضعیف، از ورود به ایران بازداشته شده اند. همچنین این حقیقت که اقتصاد ایران در چنگ نهادهایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که تحت تحریم قرار دارند، تجارت با موسسات و سازمان های مختلف در این کشور را مخاطره آمیز می سازد. تا کنون تنها جریانی که توانسته است از ثروت های بادآورده پس از توافق هسته ای و لغو تحریم ها بهره برداری گسترده ای نماید، نخبگان حاکم و سپاه پاسداران بوده اند که در حال تامین اهداف داخلی، منطقه ای و جهانی خود از این طریق هستند؛ اهدافی که به بازسازی اقتصاد ورشکسته کشور ربطی ندارد. سپاه پاسداران با استفاده از درآمدهای بلوکه شده ای که به سوی ایران بازگشته است به توسعه برنامه موشک های بالستیک، تقویت نیروی نظامی و دستگاه امنیتی و تامین مالی شبه نظامیان وابسته به آنها در سراسر خاورمیانه می پردازد. از این رو امید به رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در ایران توهمی بیش نیست!