ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بدرود صدها هزار نفر با فیدل کاسترو در هاوانا

بسیاری از رهبران کشورهای جهان و صدها هزار نفر از مردم کوبا به احترام فیدل کاسترو، رهبر انقلاب این کشور در مراسم بزرگداشت او در هاوانا شرکت کردند.

صدها هزار نفر در میدان انقلاب هاوانا، پایتخت کوبا گرد آمدند تا برای آخرین بار با فیدل کاسترو وداع کنند.رافائل کورئا، رئیس جمهوری اکوادور در مراسم مرکزی گفت: «فیدل مُرد، اما بدون آن‌که شکست بخورد درگذشت... امروز ما مردم قاره آمریکا متحدتر از همیشه هستیم.»

رائول کاسترو، رهبر کوبا در کنار دیگر مسئولان کشورهای جهان در مراسم بزرگداشت فیدل کاسترو در هاوانا

برای گشایش مراسم یک بازیگر زن سرود «پیروزی ارتش شورشی» را خواند. این سرود یادآورد حرکت جنبش چریکی در سال ۱۹۵۹ به رهبری فیدل کاسترو است که دیکتاتوری فولخنثیو باتیستا را سرنگون کرد.

بسیاری از شرکت‌کنندگان کوبایی پرچم‌های کشور خود را تکان می‌دادند و فریاد می‌زدند: «زنده‌باد فیدل».

فیدل کاسترو شامگاه جمعه ۲۵ نوامبر / ۵ آذر در سن ۹۰ سالگی درگذشت. او در سال ۱۹۵۹ انقلاب کوبا را به پیروزی رساند و به‌مدت ۴۹ سال رهبری این کشور را برعهده داشت. در حالی که حامیان او بر دستاوردهای کوبا در آموزش و بهداشت تأکید می‌کنند، منتقدان کاسترو او را مسئول دهه‌ها سرکوب سیاسی در کوبا می‌دانند.

در میان رهبران کشورهای جهان از جمله نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه، اوو مورالس، رئیس جمهوری بولیوی و رافائل کورئا، رئیس جمهوری اکوادور به کوبا آمده بودند تا در این مراسم شرکت کنند. کشورهای آن‌ها به ائتلاف بولیویایی برای آمریکا (Alba) تعلق دارند که نزدیک‌ترین متحدان کوبا محسوب می‌شوند.

آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر چپ‌گرای یونان نیز در مراسم حضور داشت. او در سخنانی گفت: «ما با نمادی از استقلال، آزادی و کرامت وداع می‌کنیم... فیدل به تمام جهان تعلق دارد، فیدل به تاریخ متعلق است.»

جیکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی درباره کاسترو گفت: «او یک انترناسیونالیست و ضدامپریالیست بود. او همیشه برای کسانی که تحت ستم بودند مبارزه کرد. مرگ او ضایعه دردناکی است.»

آمریکا هیئت رسمی به هاوانا اعزام نکرد. جفری دلورنتیس نامزد سفیری آمریکا در هاوانا و بن رودز دستیار مشاور امنیت ملی این کشور در این مراسم حضور داشتند.

ایران نیز هیئتی را برای شرکت در مراسم بزرگداشت فیدل کاسترو اعزام کرده بود.

خاکستر پیکر فیدل کاسترو روز چهارشنبه به شهر سانتیاگو منتقل خواهد شد. این انتقال زمینی خواهد بود و در مسیر مراسم وداع در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد. خاکستر او روز یکشنبه ۴ دسامبر / ۱۴ آذر در سانتیاگو به خاک سپرده خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.