ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزاری اجلاس اوپک؛ ابهام در دستیابی به هدف

اعضای اوپک مذاکرات خود درباره سیاست مالی آینده را آغاز کردند. هدف کاهش تولید نفت و افزایش بهای آن است. چشم‌انداز مذاکرات برای رسیدن به این هدف ناروشن است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، یک‌صد و هفتاد و یکمین نشست رسمی خود را در وین آغاز کردند. آن‌ها می‌خواهند درباره سیاست مالی آینده بر اساس کاهش تولید نفت تصمیم‌گیری کنند. هدف افزایش بهای نفت است.

توافق کاهش تولید نفت تاکنون رضایت‌بخش بوده

اجلاس اوپک صبح چهارشنبه ۳۰ نوامبر / ۱۰ آذر، ساعت ۱۰ صبح به‌وقت وین آغاز شد.

رویترز ساعاتی پیش از آغاز نشست اوپک به‌نقل از منابع کارشناسی خود نوشت دستیابی به توافق دشوار است.

به‌گزارش این خبرگزاری دشواری کار از آن روست که ایران پس از لغو تحریم‌ها با کاهش تولید نفت مخالف است و به‌نظر می‌رسد جلب نظر کشورهای قدرتمند خارج از اوپک، همچون روسیه برای کاهش تولید نفت موفقیت‌آمیز نبوده است.

با این حال رویترز از خوش‌بینی نمایندگان ایران و عراق نوشته است. یک عضو هیئت نمایندگی عراق در مقر اوپک گفت: «امروز (چهارشنبه) به توافق خواهیم رسید.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز نسبت به دستیابی به توافق مشترک ابراز امیدواری کرد. او صبح چهارشنبه، پیش از آغاز اجلاس درباره طرح «فریز نفتی» (حفظ تولید و عرضه نفت در بازار جهانی)  گفت هیچ بحثی در این‌باره مطرح نیست.

عرضه بالای نفت در بازار جهانی از سال ۲۰۱۴ بهای نفت را به‌شدت کاهش داد. از آن زمان بهای نفت به‌طور نسبی در سطح پایین باقی مانده است. در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت (۱۵۹ لیتر) کمتر از ۴۷ دلار (۴۴,۴۴ یورو) است.

اوپک در ٢٨ سپتامبر / هفتم مهرماه در اجلاس الجزیره تصمیم به کاهش تولید نفت تا سقف ٣٢ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز گرفت که این میزان در ماه اکتبر به ٣٣ میلیون و ۶۰۰ هزار در روز رسید. تعیین جزئیات این تصمیم به نشست‌های کارشناسی موکول شد اما به نتیجه‌ای نرسید. اکنون وزیران نفت ۱۴ کشور عضو اوپک می‌خواهند چگونگی اجرای این تصمیم را تصویب کنند.

رویترز به‌نقل از منابع دیپلماتیک اوپک گفته است ایران روز گذشته، سه‌شنبه ۲۹ نوامبر / ۹ آذر در نامه‌ای خواهان کاهش تولید نفت عربستان سعودی تا سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز شده است. این مقدار بسیار بیشتر از میزانی است که ریاض در نظر دارد.

منابع آگاه اوپک گفته‌اند عربستان سعودی در هفته‌های اخیر پیشنهاد داد که تولید خود را تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و ایران نیز تولید خود را در حدود سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز محدود کند. این مقدار نیز بیشتر از میزانی است که تهران در نظر دارد. قصد ایران رساندن تولید خود به چهار میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز است.

اوپک در حال حاضر یک‌سوم نفت کل نفت جهان را تولید می‌کند و باید برای افزایش بهای نفت در بازار جهانی تولید خود را بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

صبح روز چهارشنبه، روز آغاز اجلاس اوپک، قیمت نفت به میزان دو درصد افزایش یافت. قیمت نفت خام برنت در معاملات ۴۷.۱۸ دلار در هر بشکه بود که افزایش ۸۰ سنتی یا ۱.۷۲ درصدی داشت. قیمت نفت خام آمریکا WTI نیز بشکه‌ای ۴۵.۹۴ دلار بود که افزایش ۷۱ سنتی یا ۱.۵۷ درصدی داشت.

بهای طلا نیز با آغاز مذاکرات اوپک در بازرهای جهانی اندکی افزایش یافت. هر اونس طلا در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۱۹۲.۷۴ دلار رسید. در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۳ درصد افزایش یافت و ۱۱۹۱.۴۰ دلار شد.

با این حال قیمت طلا از ابتدای ماه جاری تاکنون بیش از هفت درصد ریزش داشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.