ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نوروز» با مشارکت ١٢ کشور در یونسکو ثبت جهانی شد

پرونده ثبت نوروز در یونسکو ابتدا با همکاری هفت کشور ثبت شده بود اما بعد با پیوستن پنج کشور دیگر سرانجام به‌عنوان نخستین پرونده مشترک در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو ثبت شد.

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی از ثبت پرونده چندملیتی «نوروز» در فهرست میراث ناملموس جهانی در یونسکو خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرهاد نظری چهارشنبه ۱۰ آذر گفت: «نوروز با مشارکت ١٢ کشور و با مدیریت ایران جزو بزرگ‌ترین و کهن‌ترین مواریث ناملموس جهان است.»

پرونده نوروز در مهرماه سال ۱۳۸۸ با عضویت هفت کشور ایران، جمهوری آذربایجان، هند، پاکستان، ترکیه، ازبکستان و قزاقستان در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید. این پرونده در سال ۱۳۹۳، با درخواست پیوستن پنج کشور عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان بار دیگر تدوین و به یونسکو ارسال شد که روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر / ۱۰ آذر در یازدهمین اجلاس کمیته بین دولت‌ها برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در آدیس آبابا، پایتخت اتیوبی در قالب پرونده ۱۲ ملیتی نوروز مطرح شد.

به‌گفته نظری پس از ثبت شدن نوروز در اجلاس یونسکو، این اشعار درباره نوروز در سالن اجلاس پخش شد: «ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی / از این باد ار مدد خواهی، چراغ دل برافروزی» (حافظ) و «چون ابر به نوروز رخ لاله بشست / برخیز و به‌جام باده کن عزم درست/ کاین سبزه که امروز تماشاگه توست/ فردا همه از خاک تو برخواهد» (خیام).

محمدحسن طالبیان، فرهاد نظری، مینا عمیدزاده، شروین گودرزی و شبان میرشکرایی اعضای هیئت ایرانی در اجلاس یونسکو بودند و احمد جلالی، سفیر ایران در یونسکو ریاست آن را برعهده داشت.

پرونده چند ملیتی نوروز نخستین پرونده بین کشوری و مشترک در یونسکو است که حوزه‌های فرهنگی هم‌پیوند را در کنار هم قرار داده و همکاری‌های مشترک فرهنگی را فراهم کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    بسیار خوب. ولی چرا عراق که یک کشور عربی هست؟ باید فقط کردستان عراق میبوذ